2022
Jeg føler ingenting mens jeg ber. Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?
Juni 2022


“Jeg føler ingenting mens jeg ber. Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?”, Til styrke for ungdom, juni 2022.

Spørsmål og svar

“Jeg føler ingenting mens jeg ber. Hvordan kan jeg gjøre mine bønner mer meningsfylte?”

Vær ydmyk, takknemlig og oppriktig

Bilde
ung mann

“Bønn er hellig. En meningsfylt bønn er ydmyk. Istedenfor bare å be Gud om ting, forteller jeg ham hva jeg er takknemlig for. Slik Moroni underviste, prøver jeg å be i tro, med et oppriktig hjerte og med ærlig hensikt (se Moroni 10:4). Disse bønnene hjelper meg virkelig å føle noe dypt og dyptgripende.”

Angbo K., 20, Elfenbenskysten

Legg til ordet fordi.

Bilde
ung kvinne

“Jeg liker å bruke ordet fordi i mine bønner. Når du legger til fordi, forklarer du for vår himmelske Fader hvorfor du ber. For eksempel: ‘Vær så snill å hjelpe min venn eller mitt familiemedlem å bli helbredet fordi jeg er glad i dem.’ Det hjelper virkelig å gjøre mine bønner mer meningsfylte og personlige.”

Eliza G., 17, Maryland i USA

Bønn innbyr Den hellige ånd

Bilde
ung kvinne

“Fortsett å be hver dag. Be vår himmelske Fader om å hjelpe deg å bli mer følsom for Den hellige ånd. Du kan også lære mer om Den hellige ånd og bønn i Evangeliebibliotek-appen – det vil helt sikkert hjelpe mye!”

Elena J., 13, Guatemala

Ro ned

Bilde
ung kvinne

“Noen ganger ber vi bare for å gjøre det. Vi sier bare det vi hører andre mennesker ber om, og vi sier ikke virkelig hva som er i vårt hjerte. Bønn er en anledning til å snakke med Gud. Ikke ha det travelt. Ta deg tid til å utøse det som er i ditt hjerte.”

Marseilles O., 15, Tonga

Takk Ham og be om hjelp

Bilde
ung kvinne

“Bønn er en samtale med vår himmelske Fader, så snakk med ham! Du kan takke ham for noe som gjorde deg glad. Du kan be Gud om hans hjelp. Når jeg husker på at vår himmelske Fader kjenner meg og elsker meg, er det vanskelig å slutte å be. Når jeg vet at Frelseren led så mye for meg, er det minste jeg kan gjøre, å holde en inderlig bønn.”

Ingrid R., 15, Brasil

Tenk og overvei dine bønner

“Selv om du kan be hvor som helst når som helst, må du ha riktig tankesett. Du må be med ærlig hensikt om å føle hans Ånd. Tenk og overvei dine ord mens du ber. Enhver bønn skulle være unik og forskjellig.”

Elyssa T., 15, Missouri i USA

Unngå distraksjoner

“Prøv bare å fokusere på bønnen og ingenting annet mens du ber. Vi må innse at bønn er en gave fordi vi snakker med vår Fader i himmelen. Vi kan huske velsignelsene han har gitt oss.”

Rebecca J., 14, India

Ha en meningsfylt samtale

“Jeg liker å tenke på min bønn som en virkelig samtale med vår himmelske Fader. Jeg blir glad når jeg ber på denne måten, akkurat som jeg føler etter å ha hatt en god samtale med en venn. Jeg har også funnet ut at det å gå på et sted som er privat og be høyt, hjelper meg å være mer fokusert på bønnen slik at jeg kan gjøre den mer meningsfylt.”

Dot V., 12, Nord-Carolina i USA

Skriv ut