2022
Kvinner med tro
Juni 2022


“Kvinner med tro”, Til styrke for ungdom, juni 2022.

Kom, følg med meg

Dommerne 4–5; Rut 1–4

Kvinner med tro

Selv om de levde for lenge siden, er kvinner fra Bibelen eksempler på tro, tjeneste og vennskap, som også finnes hos unge kvinner i dag.

Debora
fra Bibelen

Bilde
Debora

Da kana‘aneerne undertrykte Israel, hadde mange av israelittene vendt seg til onde veier. Men Debora var en trofast kvinne. Hun var dommer og ble kalt profetinne (se Dommerne 45), noe som betyr at hun hadde et vitnesbyrd om Herren og åpenbaringens ånd (se Åpenbaringen 19:10). Hun hadde stor innflytelse på israelittene. Hun fikk inspirasjon fra Herren for å befri Israel fra kana‘aneerne.

Deboras eksempel viser oss velsignelsene som kommer av å stole på Jesus Kristus.

Francisca
fra Ghana og Idaho i USA

Bilde
ung kvinne

I likhet med Debora setter Francisca sin lit til Herren.

Francisca er fra Ghana. Hun sluttet seg til Kirken etter at hun og tvillingbroren ble adoptert av en familie i Idaho. Hun liker å gå på ungdomsaktiviteter, men noen ganger spør Francisca Gud om hun virkelig hører hjemme.

“Jeg strever med å finne min plass i denne verden,” sier Francisca. “Men når jeg trenger mest hjelp, er Jesus Kristus der for å hjelpe meg å finne veien. Jesus Kristus har hjulpet meg gjennom mine kamper og hjulpet meg å finne fred og trøst i livet mitt. Jeg vet at denne kirken er sann, og jeg elsker min Frelser som døde for oss.” 

Både Debora og Francisca er eksempler på standhaftig tro på Jesus Kristus.

Rut
fra Bibelen

Bilde
Rut

Da Ruts mann døde, oppfordret hennes svigermor No‘omi henne til å vende tilbake til sin familie i sitt hjemland slik at de kunne ta vare på henne. Men Rut bestemte seg for å bli værende og ta vare på No’omi. Rut var lojal og forpliktet til å tjene sin svigermor. Rut betjente No‘omi på mange måter, blant annet ved å skaffe mat til henne (se Rut 2:17–18).

Les mer om Rut og No‘omi i dette nummeret.

Daynalee
fra Massachusetts i USA

Bilde
ung kvinne

I likhet med Rut har Daynalee lært hvor viktig tjeneste er.

Daynalee begynte å arbeide som frivillig ved et suppekjøkken for tre år siden. Selv om det betyr å gi avkall på sin tid hver lørdag, ser hun det som en mulighet til å lære nye ting og hjelpe mennesker i nød.

Frivillig arbeid ved suppekjøkkenet har hjulpet henne å lære å bli mer ansvarlig og kommunisere med forskjellige mennesker, sier Daynalee. “Jeg føler meg veldig rolig og glad når jeg vet at jeg tjener andre,” sier hun. “Jeg vet at vår himmelske Fader er lykkelig når jeg tjener, og det gjør meg glad.”

Rut og Daynalee benyttet begge anledningen til å tjene andre. Gud blir glad når vi velger å tjene hans barn.

No’omi
fra Bibelen

Bilde
No’omi

No’omi var Ruts svigermor. Ikke bare tjente Rut No‘omi, men No’omi hjalp også Rut. No‘omi presenterte Rut for nye mennesker og hjalp til med å ta vare på Ruts baby (se Rut 4:16). De støttet hverandre og verdsatte vennskapet sitt.

Eunice
fra Filippinene

Bilde
ung kvinne

I likhet med No’omi lærte Eunice betydningen av gode venner.

Før Eunice sluttet seg til Kirken, var hun veldig sjenert. Da hun fikk et kall som klassepresident for Unge kvinner i menigheten, nølte hun med å ta imot kallet. Men hun stolte på Herren og tok imot kallet.

Selv om hun var sjenert, ventet ikke Eunice på at andre skulle komme til henne. Hun tok initiativ til å bli venn med andre ungdommer. Eunice sier: “Dette er en av velsignelsene ved Jesu Kristi gjengitte evangelium – å ha evige venner som vil holde ut sammen med deg på paktens sti og hjelpe deg å etterleve evangeliet.”

Gud sender venner for å hjelpe oss i vanskelige tider. I likhet med No‘omi og Eunice kan du rekke ut en hånd til andre og tjene dem.

Skriv ut