2022
Undvik fyrtorn och sök efter ljus
Juni 2022


”Undvik fyrtorn och sök efter ljus”, Vägledning för de unga, juni 2022.

Undvik fyrtorn och sök efter ljus

Vi kan undvika negativa andliga konsekvenser och ånger genom att tjäna Herren, vända hjärtat till honom och lära oss att älska och lita på honom.

Bild
fyr

Fotoillustration från Getty Images

Jag hörde en rolig berättelse om en kapten på ett hangarfartyg som försöker navigera sitt fartyg under en storm på natten. Han ser ett ljus på avstånd som ser ut att vara på väg rakt mot honom. Han ropar till sin radiooperatör: ”Säg åt den annalkande farkosten att ändra kursen 20 grader!”

Radiooperatören gör det och väntar på svar. ”Kapten”, säger han, ”de säger åt oss att vi ska ändra vår kurs 20 grader.”

Kaptenen ropar: ”Förklara för den där radiooperatören att jag inte ber dem göra det – jag kräver det. Ändra kurs!”

Radiooperatören sänder meddelandet, väntar ett ögonblick och tittar sedan upp. ”Kapten”, säger han, ”de insisterar på att det är vi som måste väja.”

Kaptenen sliter åt sig headsetet och ryter i mikrofonen: ”Jag vet inte vem du är eller vart du är på väg, men en sak ska du veta: Jag är kapten för ett av flottans hangarfartyg som åtföljs av tre jagare, tre kryssare och ett stort antal hjälpfartyg. Vi fortsätter rakt mot dig och ändrar inte kurs!”

Genom knastret hör kaptenen ett svar: ”Uppfattat, kapten. Men det är något du borde veta. Vi är ett fyrtorn.”

Den större sanningen

Även om den här berättelsen säkert är påhittad, är den lärorik. Kaptenen på skeppet, med den information han hade tillgång till, kände att han var i sin fulla rätt. Han var säker på att de fakta han kände till gav honom företräde.

Men han var ännu inte medveten om den större sanningen. När han väl fått den större bilden, blev fyrtornsoperatörens ”oresonliga påstående” helt logiskt.

Så snart han kände till den större sanningen ändrade den allt.

Naturligtvis kunde kaptenen ha ignorerat varningen och hållit kursen, övertygad om att han hade rätt. Men det hade fått allvarliga följder, vållat stor skada och lett till djup ånger.

Gör vi någonsin så?

När det gäller att tro på och följa profeternas ord, går det tyvärr inte så bra för världen i allmänhet. Skrifterna är fulla av exempel på hur individer och folk ignorerade eller förringade profeternas ord.

Sorgligt nog förkastade de Guds råd och följde sin egen väg. Med den information de tog emot kände de sig rättfärdiggjorda och kanske till och med överlägsna. Men liksom kaptenen på hangarfartyget saknade de viktig och nödvändig information och sanning.

En sak kan vi vara säkra på: Gud vet allt. Han ser det vi inte kan se. Han känner till den större sanningen – i det förflutna, i nuet och i framtiden. Och orden han ger till sina profeter omfattar denna större sanning.

Samuel och filisteerna

Profeten Samuel levde för ungefär tre tusen år sedan under en tid då Israels barn lämnade Guds vägar. Kanske trodde människorna på den tiden att profeten bara talade för sig själv eller att han påverkades av utdaterade traditioner, att han helt enkelt var för gammal. Vilka motiv de än hade vägrade de lyssna på profeten, och de åsidosatte Guds råd och bud.

Det var under den här tiden som en mäktig fiende – känd som filisteerna – reste sig upp mot Israel och besegrade dem i strid. De lade till och med beslag på förbundsarken – något som aldrig hänt förut. Det var en nationell skam.

”Varför tillät Gud att arken blev tagen?” måste de ha frågat sig.

Några undrade om Gud hade övergett dem.

Allt blev bara värre och värre. Konflikten med filisteerna eskalerade och orsakade stor sorg bland Israels folk. Familjer förlorade sina hem och led svårigheter, och många av deras nära och kära dödades. De desperata och förtvivlade överlevarna ödmjukade sig till slut och bad mäktigt till Gud med en innerlig önskan om lindring och befrielse.1

I sin sorg och desperation vände de sig till profeten Samuel och frågade vad de kunde göra för att bättre följa Gud och hans vägar.

Lyssna till vad Samuel sa till dem: ”Om ni av hela ert hjärta vill vända om till Herren, så gör er av med de främmande gudarna och [ert syndiga leverne]2 och vänd era hjärtan till Herren och tjäna endast honom. Då ska han rädda er från filisteernas hand.”3

Israels barn lyssnade på Samuel och gjorde som han sa. De fastade, omvände sig från sitt andliga uppror och ”tjänade endast Herren”.4 När filisteerna kom emot dem, stred Herren mirakulöst för dem, och filisteerna besegrades av Israel.5

Gör vi samma misstag?

Innan vi dömer det forna Israel för hårt kan det vara bra att fråga sig om vi själva har varit oskyldiga när det gäller att följa profeternas maningar.

Har vi själva struntat i profeternas lärdomar? Har vi förkastat vad de har sagt? Har vi ansett oss veta bättre?

Mormons bok påminner oss ofta om följderna av att ge efter för den köttsliga naturen på bekostnad av vår trofasthet mot Frälsaren. När det händer leder våra handlingar oundvikligen till förtvivlan, fångenskap, lidande och ånger.

Bild
familj som tittar på generalkonferensen

Gud har gett oss den dyrbara gåvan att fritt välja hur vi ska tänka och handla. Vi kan förkasta Guds eller hans profeters ord. Vi kanske till och med tycker att vårt sätt är bättre. Det här kan kännas bra för oss – åtminstone till en början. Det kanske till och med känns bra ett tag. Men vi kan aldrig fly från följderna av våra beslut.

Vi kan undvika negativa andliga konsekvenser och ånger genom att tjäna Herren, vända hjärtat till honom och lära oss att älska och lita på honom.

När vi gör det, upptäcker vi den sanna glädje som utlovas i skrifterna till alla som tror på och följer Frälsaren.6

Vi finner då frid, hopp, trygghet och ljus.

Skriv ut