2022
3 lärdomar från Davids kamp mot Goliat
Juni 2022


”3 lärdomar från Davids kamp mot Goliat”, Vägledning för de unga, juni 2022.

Kom och följ mig

1 Samuelsboken 17

3 lärdomar från Davids kamp mot Goliat

Vi har alla jättar som Goliat att möta. Vi kan besegra dem med Herrens hjälp.

Bild
David och Goliat

Illustrationer: Alex Nabaum

Israeliterna hade problem. Stora problem.

Filisteernas härar hade samlats för att strida mot israeliterna. En morgon trädde en enormt stor krigare som hette Goliat fram för att håna israeliterna. Han uppmanade dem att strida mot honom. När israeliterna hörde Goliats rop ”blev de förfärade och skräckslagna” (1 Samuelsboken 17:11).

Inte så konstigt – Goliat var enorm! Bibeln säger att han var nästan tre meter lång. Han hade också en stor kopparhjälm och en tung rustning på sig. Han hade en jättestor sköld, ett spjut och ett svärd. (Se 1 Samuelsboken 17:4–7.)

I 40 dagar utmanade Goliat dem till strid. Ingen hade mod att möta honom.

Inte förrän en ung pojke vid namn David dök upp.

David kom till israeliternas läger för att lämna mat när han hörde Goliats rop. Han blev förvånad över att se soldater fly i skräck. När det stod klart att alla var för rädda för att slåss, erbjöd sig David att möta Goliat.

David fick höra att han aldrig skulle kunna besegra Goliat – han var för ung. Men han visste något som de inte visste: hans styrka kom inte från hans kropp, utan från hans Gud.

Så möter du dina jättar

Vi ställs också inför jättar i våra liv. De jättar vi möter kan vara prövningar, utmaningar och frestelser av alla slag. Här är tre sanningar som David hade kunskap om, som hjälpte honom att besegra sin Goliat. Och de kan hjälpa dig att besegra din också.

1 Herren är med dig

När alla sa till David att han inte kunde strida mot Goliat, svarade David att han redan hade slagit ner ett lejon och en björn för att rädda sin fars får. David förkunnade självsäkert: ”Herren som räddade mig från lejon och björn, han ska också rädda mig från den där filistén” (1 Samuelsboken 17:37).

David visste att Herren skulle vara med honom. Tillsammans med Herren kan också vi möta våra jättar med gott självförtroende.

2 Tro på Gud ger mod

David gick till en bäck i närheten och hittade fem släta stenar. Han lade stenarna i sin herdeväska tillsammans med sin slunga. David gick sedan för att möta Goliat.

När Goliat såg David hånade han David för hans unga ålder. Han förbannade och hotade honom. Men David lät sig varken imponeras eller skrämmas. Han sa: ”Du kommer mot mig med svärd och spjut och kastspjut, men jag kommer mot dig i Herren Sebaots namn. Han är Gud för Israels här” (1 Samuelsboken 17:45).

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”David hade en fast tro på Israels Gud, och den tron gav honom stort mod. …

Ibland måste vi alla stå emot dem som förlöjligar och smädar. En del av oss kommer någon gång att möta en jordisk makt som är lika mäktig som Goliat. När detta händer borde vi försöka ha samma mod som David. Han var mäktig eftersom han utövade tro och han gick ut för en rättfärdig sak i Härskarornas Herres namn.”1

Tro kan också hjälpa dig att möta dina rädslor med mod.

3 Med Gud kan du göra det omöjliga

Du vet förmodligen redan vad som hände sedan. David drog upp en sten ur herdeväskan och satte den i sin slunga. Han slungade iväg stenen och den träffade Goliat i pannan. Goliat föll. När filisteerna såg sin förkämpe besegras flydde de för sina liv.

Före den här striden skulle de flesta ha sagt att David inte hade en chans. Men David visade att ”ingenting är omöjligt för Gud” (Lukas 1:37).

Bild
David besegrar Goliat

Som president Russell M. Nelson har sagt om att möta sin egen Goliat: ”Du har genom din värdighet rätt att få uppenbarelse som en hjälp i dina rättfärdiga strävanden. Du får ta på dig Herrens namn. Du får be i hans heliga namn. … Din tillgång till hjälp genom bön är precis lika verklig som den var när David slogs mot sin Goliat.”2

Med Guds hjälp kan du stå på dig med tro och segra.

Slutnoter

  1. Se Dallin H. Oaks, generalkonferensen i oktober 1992 (Nordstjärnan, jan. 1993, s. 37).

  2. Russell M. Nelson, ”You Can Accomplish the Impossible!New Era, mars 2018, s. 48.

Skriv ut