2022
Kvinnor med tro
Juni 2022


”Kvinnor med tro”, Vägledning för de unga, juni 2022.

Kom och följ mig

Domarboken 4–5; Rut 1–4

Kvinnor med tro

Fastän de levde för länge sedan, visade kvinnor i Bibeln exempel på tro, tjänande och vänskap, som också finns hos unga kvinnor i dag.

Debora
i Bibeln

Bild
Debora

När kananeerna förtryckte Israel hade många av israeliterna gett sig in på ondskans vägar. Men Debora var en trofast kvinna. Hon var domare och kallades profetissa (se Domarboken 45) vilket innebar att hon hade ett vittnesbörd om Herren och uppenbarelsens ande (se Uppenbarelseboken 19:10). Hon hade ett stort inflytande på israeliterna. Hon fick inspiration från Herren till att befria Israel från kananeerna.

Deboras exempel visar oss välsignelserna av att lita på Jesus Kristus.

Francisca
från Ghana och Idaho, USA

Bild
ung kvinna

Liksom Debora, förlitar sig Francisca på Herren.

Francisca är från Ghana. Hon blev medlem i kyrkan efter att hon och hennes tvillingbror hade adopterats av en familj i Idaho. Hon älskar att gå på ungdomsaktiviteter, men det händer att Francisca frågar Gud om hon verkligen hör hemma där.

”Jag har svårt att hitta min plats i den här världen”, säger Francisca. ”Men när jag behöver hjälp som mest, finns Jesus Kristus där för att hjälpa mig att hitta rätt. Jesus Kristus har hjälpt mig igenom mina svårigheter och har hjälpt mig finna frid och tröst i mitt liv. Jag vet att den här kyrkan är sann, och jag älskar min Frälsare som dog för oss.” 

Både Debora och Francisca är föredömen när det gäller att ha ståndaktig tro på Jesus Kristus.

Rut
i Bibeln

Bild
Rut

När Ruts man dog uppmanade hennes svärmor Noomi henne att återvända till sin familj i sitt hemland, så att de kunde ta hand om henne. Men Rut ville stanna och ta hand om Noomi. Rut var lojal och fast besluten att tjäna sin svärmor. Rut betjänade Noomi på många sätt, bland annat genom att se till att hon fick mat (se Rut 2:17–18).

Läs mer om Rut och Noomi i det här numret.

Daynalee
från Massachusetts, USA

Bild
ung kvinna

Liksom Rut, har Daynalee lärt sig vikten av tjänande.

Daynalee började arbeta som volontär i ett soppkök för tre år sedan. Även om det innebär att offra en del av sin tid varje lördag, ser hon det som en möjlighet att lära sig nya saker och hjälpa nödställda människor.

Volontärarbetet i soppköket har lärt henne att vara mer ansvarsfull och kommunicera med olika personer, säger Daynalee. ”Jag känner mig väldigt lugn och glad när jag vet att jag tjänar andra”, säger hon. ”Jag vet att min himmelske Fader blir glad när jag tjänar, och det gör mig glad.”

Ruth och Daynalee tar båda tillfället i akt att tjäna andra. Gud gläds när vi väljer att tjäna hans barn.

Noomi
i Bibeln

Bild
Noomi

Noomi var Ruts svärmor. Det var inte bara Rut som tjänade Noomi, utan Noomi hjälpte också Rut. Noomi presenterade Rut för nya personer och hjälpte till att ta hand om Ruts bebis (se Rut 4:16). De stöttade varandra och värdesatte sin vänskap.

Eunice
från Filippinerna

Bild
ung kvinna

Liksom Noomi har Eunice lärt sig vikten av goda vänner.

Innan Eunice blev medlem i kyrkan var hon väldigt blyg. När hon blev kallad att verka som Unga kvinnors klasspresident i sin församling tvekade hon att tacka ja till ämbetet. Men hon litade på Herren och tackade ja till ämbetet.

Fastän Eunice var blyg väntade hon inte på att andra skulle komma till henne. Hon tog första steget för att bli vän med andra ungdomar. Eunice säger: ”Det här är en av välsignelserna av Jesu Kristi återställda evangelium – att ha eviga vänner som håller ut med dig på förbundsstigen och hjälper dig leva efter evangeliet.”

Gud sänder vänner för att hjälpa oss i svåra tider. Liksom Noomi och Eunice kan du räcka ut en hand till andra och tjäna dem.

Skriv ut