2023
Levensstormen rustig onder ogen zien
Maart 2023


‘Levensstormen rustig onder ogen zien’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2023.

Levensstormen rustig onder ogen zien

De Heer Jezus Christus zegt in de stormen van je leven tegen je: ‘Zwijg, wees stil!’

Afbeelding
Dieter F. Uchtdorf

Ouderling Uchtdorf met jonge mensen bij de aankondiging van BYU–Pathway Worldwide op 7 februari 2017.

Toen Hij een hele dag lang bij de zee had onderwezen, stelde de Heer Jezus Christus zijn discipelen voor om naar de andere kant van de Zee van Galilea over te steken. Na hun vertrek vond Jezus een plekje op het schip om uit te rusten, en Hij viel in slaap.

Al gauw werd de lucht donker ‘en er stak een harde stormwind op en de golven sloegen over in het schip, zodat het al volliep’ (Markus 4:37).

Sommige discipelen van Jezus waren ervaren vissers en wisten hoe ze een schip moesten besturen. Maar de storm woedde en ze raakten in paniek. Het schip stond op het punt van zinken.

Jezus sliep nog steeds door alles heen.

We weten niet hoelang de discipelen het moeilijk hadden in de storm, maar uiteindelijk konden ze niet meer wachten. Ze maakten Jezus wakker en riepen: ‘Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan?’ (Markus 4:38.)

Afbeelding
schip op zee

Illustraties, Adam Howling

De stormen van het leven

We hebben allemaal plotselinge levensstormen. Je kijkt misschien naar de problemen in de wereld of naar je eigen omstandigheden, en je bent bedroefd, ontmoedigd en teleurgesteld. Misschien is je hart gebroken door jezelf of door iemand van wie je houdt. Misschien ben je bezorgd of bang, en heb je het gevoel dat er totaal geen hoop meer voor je is.

Op die momenten kun je, net als de discipelen van Jezus, uitroepen: ‘Meester, bekommert U Zich er niet om dat ik verga?’

Toen ik zo oud was als jullie, was ‘Meester, de stormwinden woeden’ een van mijn lievelingslofzangen.1 Ik zag mezelf in het schip toen ‘Onstuimig [was] ’t bandloos tij!’ Het cruciale en mooiste deel van de lofzang luidt: ‘De wind en de golven verstaan uw wil: zwijg, wees stil.’ Dan komt de belangrijke boodschap: ‘Geen zee deert het vaartuig waar Gij mee vaart, de Meester van hemel en zee en aard.’

Toen zijn discipelen om hulp riepen, stond Jezus op en ‘bestrafte de wind en zei tegen de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en er kwam een grote stilte’ (Markus 4:39).

Als je Jezus Christus, de ‘Vredevorst’ (Jesaja 9:5), in je schip verwelkomt, kun je rust vinden te midden van de turbulente en beangstigende stormen die in je en om je heen kolken.

Dezelfde woorden die Jezus lang geleden op die stormachtige avond tot de Zee van Galilea sprak, spreekt Hij tijdens de stormen in je leven tegen jou: ‘Zwijg, wees stil!’

Afbeelding
schepen in storm en stilte

Vertrouw op zijn rustgevende kracht

Kun je je indenken hoe de discipelen zich gevoeld moeten hebben toen ze de wind, de regen en de zee het gebod van hun Meester zagen gehoorzamen? Hun enige reactie was: ‘Wie is Deze toch, dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?’ (Markus 4:41.)

Jezus Christus is anders dan alle anderen die ooit op aarde hebben geleefd. Hij is gekomen om ons te verlossen. In de hof van Gethsémané heeft Hij de prijs voor al onze zonden voldaan. Hij heeft ook al onze pijn en verdriet doorstaan. Dat enorme, oneindige lijden deed Hem uit elke porie bloeden (zie Lukas 22:44; Leer en Verbonden 19:18).

Wat de Heer uit volmaakte liefde deed, kan ik niet bevatten. Maar ik weet dat Hij dat voor mij, voor jou en voor iedere ziel heeft gedaan die ooit heeft geleefd of nog zal leven. Hij heeft alles gegeven om alles te ontvangen.

Niemand zal ooit meemaken wat Jezus heeft geleden, maar jij en ik zullen onze eigen donkere en bittere stormen hebben. Als je je hart tot de Heer verheft, zal Hij je stormen stillen, want Hij heeft ze allemaal doorstaan. Hij heeft zo onbaatzuchtig voor je geleden, en heeft de macht om je te sterken, moed in te spreken en te zegenen.

Hij belooft: ‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden’ (Johannes 14:27).

Manieren om rust en vrede te krijgen

De Heer Jezus Christus heeft je manieren gegeven om zijn vrede te ondervinden. Hij heeft gezegd: ‘Leer van Mij en luister naar mijn woorden; wandel in de zachtmoedigheid van mijn Geest, en u zult vrede hebben in Mij’ (Leer en Verbonden 19:23).

Leer van Hem door zijn leven en leringen in de Schriften te bestuderen. Verhef je ziel in gebed. ‘Sta […] op heilige plaatsen’, met inbegrip van de tempel (Leer en Verbonden 87:8; zie ook 45:32).

Luister naar zijn woorden van levende profeten. Volg de aanwijzingen van de Heilige Geest op. Gebruik de goddelijke gave van bekering. Ga naar zijn kerk om vriendschap te ondervinden, in het goede woord van God te worden onderwezen en erdoor te worden gevoed.

Wandel in de zachtmoedigheid van zijn Geest door van je thuis een plek te maken waar zijn Geest te voelen is. Help anderen en dien Hem vreugdevol. Bedenk: ‘In de waarheid vindt u vrede.’2 Streef ernaar om getrouw te blijven en een ‘vredige volgeling […] van Christus’ te zijn (Moroni 7:3).

Als je leert, luistert en wandelt met de Heer, dan komt zijn grote belofte: je zult zijn rust hebben.

Het geloof om stil te zijn

Met geloof in de Heer Jezus Christus kun je ‘stil’ zijn als de stormen van het leven over je heen komen. Jouw vredige rust komt misschien niet zo plotsklaps als voor de discipelen op de Zee van Galilea, maar de Heer zal je sterken zodat je door je stormen heen zult komen.

Beste vrienden, ik getuig dat Jezus Christus leeft.

Hij houdt van je.

Hij kent je.

Hij begrijpt je.

Hij zal je niet in tijden van nood onvertroost laten.

Ware rust komt alleen in en door Hem. Zijn rust is er voor allen die zich tot Hem wenden.

Noten

  1. ‘Meester, de stormwinden woeden’, Lofzangen, nr. 71.

  2. ‘Kies toch goed’, Lofzangen, nr. 162.

Afdrukken