2023
Jezus Christus: vrede in stormen
Maart 2023


‘Jezus Christus: vrede in stormen’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2023.

Kom dan en volg Mij

Markus 4

Jezus Christus: vrede in stormen

Soms voel je je misschien door een levensstorm heen en weer geslingerd. Maar Jezus Christus heeft de macht om je de rust te geven die je nergens anders vindt.

Afbeelding
Jezus Christus gebiedt de zee stil te zijn

Zwijg, wees stil!, Yong Sung Kim

Halverwege mijn laatste jaar op de middelbare school nam mijn leven een abrupte wending. Mijn ouders waren geroepen om het zendingsgebied Montevideo (Uruguay) te presideren. Ze zouden met mijn vier jongere broertjes en zusjes naar de andere kant van de wereld verhuizen. Ik zag al op tegen de komende eindexamens, maar nu zou ik ook nog eens helemaal alleen, zonder de steun van mijn ouders, naar de universiteit gaan. Ik was doodsbang.

Ik vond mijn overgang van de middelbare school naar de universiteit erg moeilijk. Hoewel ik omringd was door vriendelijke kamergenoten en duizenden studenten, had ik me nog nooit zo eenzaam gevoeld. De druk op school was immens. Ik wist niet wat ik wilde studeren en vond de colleges moeilijk. Ik bevond me ook in een emotioneel manipulatieve relatie, die mijn psychische gezondheid onder druk zette. De toekomst boezemde mij veel angst in.

Mijn depressiviteit, angst en eenzaamheid maakten het mij moeilijk om goed te functioneren. Voor zelfs de doodnormaalste dingen had ik geen fut meer. Op een ochtend vroeg ik mijn hemelse Vader of Hij me de kracht wilde geven om de dag door te komen. ‘Ik kan dit echt niet alleen’, bad ik. Op een zeldzaam moment van mentale en emotionele helderheid kreeg ik de ingeving: ‘Dat hoeft ook niet.’ Er kwam een enorme rust over mij. De storm in mijn hoofd werd gestild.

De daaropvolgende maanden (en jaren) waren niet makkelijk. Mijn depressiviteit en eenzaamheid verdwenen niet als sneeuw voor de zon. Maar voor het eerst begreep ik op het persoonlijke vlak wat het betekende om een Heiland te hebben. Ik wist dat Hij mijn moeilijkheden en mijn ellende begreep. Ik wist dat Hij de enige was die me kon helpen, en dat heeft Hij gedaan.

Sindsdien heb ik een zending vervuld, ben ik afgestudeerd, en heb ik een gelukkig huwelijk. En ik weet dat ik die doelen niet had bereikt als ik niet op de Heer had vertrouwd.

Afbeelding
jongevrouw

Foto, Getty Images

Zwijg, wees stil

Jezus sliep op de boot in het bijzijn van zijn apostelen toen er een zware storm opstak. De apostelen maakten Jezus wakker en zeiden: ‘Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan?’ (Markus 4:38.) Net toen ze dachten dat ze zouden omkomen in een woedende storm, stond de Heer op, berispte de wind en zei tegen de zee: ‘Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en er kwam een grote stilte’ (Markus 4:39).

Hoe vaak heb jij je afgevraagd: ‘Bekommert U Zich er niet om dat ik verga?’ Soms, als je in grote moeilijkheden verkeert, kun je je algauw eenzaam en verlaten voelen. Je vraagt je misschien af waarom de Heer jouw storm niet stilt. Het lijkt er misschien op dat jouw leven nooit die ‘grote stilte’ uit vers 39 zal bereiken.

Maar een belangrijk onderdeel van dit verhaal is het beginsel dat de Heiland vervolgens onderwees. ‘Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?’ (Markus 4:40.) In hun angst en wanhoop waren de apostelen vergeten wie er bij hen was. De Zoon van God, die de aarde geschapen had, lag op hun boot te slapen. Waarom dan bang zijn?

De Heiland heeft ook de macht om elke storm in jouw leven te stillen. Hij kan je pijn genezen, je lasten verlichten en je licht geven als je in duisternis bent. Jouw aandeel in dit proces is om steeds meer geloof in Jezus Christus te oefenen.

Kracht opdoen in de Heer

Als je met meer geloof je leven leidt, krijg je meer macht van Christus. Toen Razafimalaza uit Madagaskar een moeilijk schooljaar aan het afronden was, overleed zijn tante. Hij vond het verschrikkelijk. Hij vond het bijna onmogelijk om zich op school te concentreren. Hij was zich op het eindexamen van dat jaar aan het voorbereiden. Hij bad: ‘Neem alstublieft mijn verdriet weg en geef me de kracht om morgen aan het examen deel te nemen.’ Na zijn gebed voelde Razafimalaza zich gesterkt. ‘Mijn verdriet was van mij weggenomen, zo voelde het’, zegt hij. ‘God geeft me de kracht om alles te doen.’

Afbeelding
jongeman

Het is belangrijk om te bedenken dat de Heer soms de stormen in je leven stilt, en dat Hij soms jou stilt en troost, hoewel de storm verder woedt. Als je geloof in Hem hebt, vertrouw je ook op zijn wil en timing. Je gelooft dat Hij je zal helpen, wanneer je rust en stilte ook mogen komen.

Vertrouwen op zijn timing

Ann, een jongevrouw, weet wat angstige gevoelens zijn. ‘Ik heb last van ernstige angststoornissen en een lichte vorm van ADHD’, zegt ze. ‘Soms voel ik me daardoor door anderen verkeerd begrepen. Dan is het moeilijk om een eeuwig perspectief te houden. Laatst las ik in Genesis over Sara, die tientallen jaren moest wachten voordat ze een kind kreeg. Ik besefte dat ik misschien ook lang op genezing zou moeten wachten. Ik weet dat Christus me niet in de steek laat als ik angstig ben. Hij is er om me erdoorheen te helpen.’

Afbeelding
jongevrouw

Vertrouwen op de Heer wil niet zeggen dat je de enorme moeilijkheden in je leven moet negeren. Maar het betekent wel dat je moet ‘denken aan de oneindige grootsheid, goedheid en absolute macht van [je] God, [en] op Hem [moet] vertrouwen […] met vreugde in [je] hart’.1 Als je eenzaam, verdrietig of angstig bent, of op beloofde zegeningen wacht, denk dan aan deze vraag: Wacht je met een angstig hart of met een gelovig hart op ‘een grote stilte’?

Afdrukken