2023
Algemene beginselen, specifieke keuzes
Maart 2023


‘Algemene beginselen, specifieke keuzes’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2023.

Algemene beginselen, specifieke keuzes

Hoe pas je algemene beginselen in specifieke praktijksituaties toe?

Afbeelding
jongevrouw onder een vergrootglas

Illustratie, Josh Talbot

Hier volgen drie citaten van drie profeten. Kijk of je een terugkerend thema herkent:

‘O, wees wijs; wat kan ik verder zeggen?’

‘Ik kan u niet alle manieren vertellen waarop u zonde kunt begaan.’

‘Ik leer hun de juiste beginselen en zij besturen zichzelf.’

Het lijkt erop dat de profeten ons de beginselen van het evangelie van de Heer geven en het dan aan ons overlaten hoe we die naleven. Ze geven ons niet elk detail. Dus hoe passen we hun leringen dan toe?

Hoe pas je de leringen van profeten toe?

Profeten geven ons geboden van de Heer. Ze leren ons ook beginselen en richtlijnen waarmee we eeuwige waarheden en geboden kunnen toepassen – bijvoorbeeld in de leidraad Voor de kracht van de jeugd.

Maar er zijn leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen die zich soms afvragen hoe het met de details zit – de specifieke dingen die we moeten doen om de evangeliebeginselen en geboden het beste na te leven. Ze vragen zich misschien af welke kleding het juiste respect voor hun lichaam toont. Of ze vragen zich misschien af wat ze op de sabbat moeten doen om die te heiligen.

Algemene beginselen kunnen op verschillende specifieke manieren worden toegepast, maar ieder lid kan de Heer bij individuele keuzes om leiding vragen, zodat eenieder dichter tot God kan komen.

Nuttig patroon

President Russell M. Nelson heeft eens uitgelegd hoe hij keuzes maakte om de sabbat te heiligen:

‘Ik [leerde] uit de Schriften dat mijn gedrag en houding op de sabbat een teken was, iets tussen mij en mijn hemelse Vader. […] Toen ik dat eenmaal begreep, hoefde ik niet meer bij te houden wat ik wel of niet mocht doen. Als ik moest besluiten of een bezigheid gepast was voor de sabbat, vroeg ik mezelf gewoon af: “Wat voor teken wil ik God geven?” Die vraag maakte mijn keuzen voor de sabbat volkomen duidelijk.’ (‘De sabbat is een verlustiging’ [Liahona, mei 2015, 130].)

De manier waarop president Nelson deze vraag aanpakte, kan ons een algemeen patroon tonen om keuzes wat betreft geboden en richtlijnen te doen. Dit is een manier om het te verwoorden:

Je kunt dit patroon volgen met elk gebod of richtlijn: het woord van wijsheid, media en amusement, muziek, seksuele reinheid en zelfs tiende. Het vergt wat inzet, maar het is de moeite waard.

Als je deze dingen bestudeert, kun je lezen wat de Schriften en hedendaagse profeten over ze zeggen, erover nadenken en tot je hemelse Vader bidden. De Heilige Geest kan je dan helpen en inspireren om goede keuzes te maken.

Hoe zit het met de keuzes van anderen?

President Nelson heeft ons niet verteld welke keuzes hij met betrekking tot de sabbat heeft gedaan. Hij liet ons zien hoe we onze eigen keuzes konden maken. Misschien maak je veel dezelfde keuzes als hij. Maar het belangrijkste is dat we door onze keuzes dichter tot onze hemelse Vader en Jezus Christus willen komen.

Als je merkt dat iemand anders in de kerk niet alles precies doet zoals jij, hoef je je daar niet mee te bemoeien. Reyna I. Aburto, voormalig tweede raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium, heeft in dat verband gezegd: ‘Laten wij het pad van de Heiland volgen en ons mededogen vergroten, onze neiging om te oordelen verminderen en ophouden de geestelijke instelling van anderen te controleren.’ (Algemene oktoberconferentie 2019 [Liahona, november 2019, 58].)

Je kunt de juiste beginselen omarmen waarin profeten onderwijzen. Je kunt anderen wijzen op de Heiland, zijn liefde, zijn mededogen en zijn geboden. Je kunt de leidraad Voor de kracht van de jeugd lezen. Je kunt je best doen om een getrouwe discipel van Jezus Christus te zijn, een goed voorbeeld te zijn en over je geestelijke ervaringen te vertellen.

Als je je concentreert op je liefde voor God en voor anderen, zul je geleid worden om de keuzes te maken waarvan jij en anderen gelukkig worden.

Afdrukken