2023
Klaar voor een zending
Maart 2023


‘Klaar voor een zending’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2023.

Klaar voor een zending

Hoe weet je dat je klaar bent voor een zending?

Afbeelding
zendelingen

President Russell M. Nelson heeft ons aan het belang van zendingswerk herinnerd, en heeft jongemannen en jongevrouwen aangespoord om zich op een zending voor te bereiden.1 Een voltijdzendeling zijn, vergt inzet, maar een zendeling worden ook!

Je op een zending voorbereiden, kan een ondoenlijke taak lijken omdat er zo veel te doen is:

‘Ik moet geld sparen.’

‘Ik moet Predik mijn evangelie bestuderen.’

‘Hoe kook ik of doe ik de was voor mezelf?’

‘Ik moet een afspraak met mijn bisschop maken.’

‘Ben ik zelfverzekerd genoeg om het evangelie te verkondigen?’

Dit zijn allemaal relevante gedachten en zorgen. Maar je kunt je het beste concentreren op het belangrijkste doel van je zending.

Je reden

Het is nuttig om je af te vragen: ‘Waarom wil ik op zending?’

Misschien vind je dat het je plicht is. Misschien kijk je ernaar uit om op een nieuwe plek te wonen of een nieuwe taal te leren. Misschien wil je getuigen van de verzoening van Jezus Christus of van de leer van het eeuwige gezin. Of je gelooft, zoals president Nelson heeft gezegd, dat ‘iedereen […] de kans [verdient] om met het herstelde evangelie van Jezus Christus kennis te maken’.2

Sommige redenen om op zending te gaan, zijn beter dan andere, en er is meer dan één goede reden om het te doen. Jouw redenen moeten uiteindelijk om je liefde voor de Heer en zijn herstelde evangelie draaien. Denk na over je redenen en of ze je zullen helpen om de Heer ‘met geheel uw hart, macht, verstand en kracht’ te dienen (Leer en Verbonden 4:2). En als je dat verlangen niet hebt, kun je je hemelse Vader om hulp bidden.

Afbeelding
zendelingzuster verleent dienstbetoon

Je getuigenis

‘Heb ik een getuigenis van het herstelde evangelie van Jezus Christus? En geloof ik echt dat Hij mij in zijn dienst heeft geroepen?’

Het doel van een zendeling is anderen uit te nodigen om tot Christus te komen. Als je mensen uitnodigt om meer over Jezus Christus en zijn evangelie te weten te komen, is het belangrijk dat je zelf een getuigenis hebt.

Je getuigenis hoeft niet volmaakt te zijn; het is altijd mogelijk om het verder op te bouwen. Echt belangrijk is het fundament: Jezus Christus. Je kunt Hem zelf leren kennen door zijn woorden in de Schriften te bestuderen, in zijn naam tot je hemelse Vader te bidden en ernaar te streven zoals Hij te leven.

Een geweldige zendeling zijn, wil niet zeggen dat je altijd goed met mensen kunt praten of elke Schrifttekst uit het hoofd kunt leren (hoewel je je vaardigheden altijd kunt verbeteren). Zolang je op de Heer vertrouwt, in Hem gelooft en bereid bent om zijn werk te doen, zal Hij je inspanningen grootmaken en je een doeltreffende zendeling helpen worden.

Afbeelding
zendelingzusters

Je begiftiging

‘Vind ik dat ik er klaar voor ben om naar de tempel te gaan?’

Voordat je op zending gaat, zul je waarschijnlijk in de tempel begiftigd worden, als dat al niet gebeurd is.

Tempelzegeningen zijn ‘een fundamenteel, maar vaak vergeten aspect van de voorbereiding op een zendingsoproep’. En ‘getrouwheid is […] de allerbelangrijkste vereiste om de zegeningen van de tempel te ontvangen’.3 Als je je voorbereidt en waardig bent om naar de tempel te gaan en heilige verbonden met God te sluiten, bereid je je ook voor om een zendeling voor Hem te zijn (zie Leer en Verbonden 105:33; 109:22).

Je kunt de cursus Voorbereiding op de tempel volgen. Maar voordat je dat doet, kun je alvast zelfstandig studeren en je voorbereiden. President Nelson heeft bepaalde Schriftteksten en evangelieonderwerpen aanbevolen die je kunt bestuderen om meer over de tempel te weten te komen.4 Je kunt ook meer te weten komen op temples.ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
servicezendeling aan een computer

Waardig en voorbereid

Nogmaals, er zijn veel aspecten aan de voorbereiding op een zending. Ja, je moet geld sparen, lichamelijk fit blijven en basisvaardigheden leren, zoals kleding verstellen of koken. Dat zijn prima doelen om te stellen.

Maar laat je niet door de details overstelpen. Je belangrijkste voorbereiding is ervoor te zorgen dat je een waardig en doeltreffend werktuig in de handen van de Heer wordt.

Het is normaal dat je je ongeschikt of gestrest voelt, of nog niet weet of je wel op zending wil. Vergeet niet dat de Heer wil dat je slaagt! Als je op Hem vertrouwt en de aanwijzingen van de Geest opvolgt, zal Hij je helpen je voor te bereiden om de best mogelijke zendeling te zijn.

Afdrukken