2023
Hoe de Heiland vrouwen behandelde
Maart 2023


‘Hoe de Heiland vrouwen behandelde’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2023.

Hoe de Heiland vrouwen behandelde

We kunnen het voorbeeld van Jezus Christus volgen door de vrouwen in ons leven vriendelijk en respectvol te behandelen.

Afbeelding
Jezus Christus en Maria Magdalena

Illustratie, Rose Datoc Dall

In het Nieuwe Testament kwam Jezus Christus vaak met onverwachte leringen. (Zoals: we moeten onze vijanden liefhebben en bidden voor hen die ons vervolgen.1)

Sommige van die leringen stonden haaks op de cultuur in die tijd. Maar daar trok de Heiland Zich niets van aan. Hij probeerde de mensen in een hogere wet te onderwijzen en ons te laten zien hoe we met elkaar om moeten gaan. Hij was een voorbeeld van een liefde die niet beperkt was tot een bepaalde leeftijd, geslacht of nationaliteit.

In de tijd van Jezus werden vrouwen over het algemeen minderwaardig behandeld. En in sommige culturen worden vrouwen nog steeds niet met respect behandeld. Misschien woon je op zo’n plek. Zo ja, dan kun je een christelijk voorbeeld voor je gemeenschap zijn door iedereen vriendelijk en respectvol te behandelen, ook meisjes en vrouwen.

Afbeelding
vrouwen in de tijd van Christus

Jezus zorgde voor zijn moeder

Het eerste openbare wonder van Jezus Christus was bedoeld om zijn moeder te helpen. Het was haar taak om de gasten op de bruiloft van spijzen en drank te voorzien. Toen ze niets meer te drinken hadden, veranderde Jezus water in wijn, zodat er genoeg voor de gasten was.

Wat Jezus toen volgens de Bijbel tegen zijn moeder zei, klinkt ons in deze tijd misschien hardvochtig in de oren: ‘Vrouw, wat heb ik met u te doen?’ (Johannes 2:4.) Maar Joseph Smith heeft verduidelijkt dat Jezus aan zijn moeder vroeg wat ze nodig had: ‘Vrouw, wat wilt u dat ik voor u doe?’2 En iemand ‘vrouw’ noemen, was toen een titel waar respect uit sprak. Hij zei eigenlijk: ‘Edele dame, wat u Mij ook in geloof vraagt, zal Ik u geven.’3

Ga ongeveer drie jaar verder in de tijd. Een van de laatste dingen die Jezus deed voordat Hij aan het kruis stierf, was ervoor te zorgen dat er voor zijn moeder werd gezorgd.

‘Hij [zei] tegen zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon! Daarna zei Hij tegen de discipel: Zie, uw moeder. En vanaf dat moment nam de discipel haar in zijn huis’ (Johannes 19:26–27).

Jezus behandelde verstoten vrouwen met respect

We hebben minstens twee voorbeelden waarbij de Heiland vrouwen respectvol behandelde die door de gemeenschap werden gemeden.

In de tijd van de Heiland keken de meeste Joden op het Samaritaanse volk neer. Maar toen Jezus Christus bij een bron een Samaritaanse vrouw ontmoette, behandelde Hij haar met mededogen en respect. Bovendien openbaarde Hij Zich in hun gesprek voor het eerst als de beloofde Heiland!4 (Zie Johannes 4.)

In een andere situatie beging een vrouw een ernstige zonde. Volgens de Joodse wet moest ze door steniging ter dood gebracht worden. Toen de leiders deze vrouw bij de Heiland brachten, stelde Hij ze een vraag waar ze even over na moesten denken. Ze stenigden haar niet. Toen zei de Heiland haar dat ze zich moest bekeren: ‘Ga heen en zondig niet meer’ (Johannes 8:11).

Jezus Christus verscheen na zijn opstanding aan vrouwen

Na zijn opstanding bezocht Jezus allereerst Maria Magdalena, die bij zijn graf rouwde (zie Johannes 20:11–18). Andere vrouwen – Johanna, en Maria, de moeder van Jakobus – behoorden tot de eersten die van de herrezen Heer afwisten. Engelen nodigden hen uit om te getuigen van wat ze hadden gezien (zie Lukas 24:1–10).

Afbeelding
vrouwen in de tijd van Christus

Wij kunnen zijn voorbeeld volgen

Wat kunnen wij doen om het voorbeeld van de Heiland te volgen en vrouwen respect te tonen?

Onze profeet, president Russell M. Nelson, heeft veel oefening gehad op dit gebied. Hij voedde negen dochters en een zoon op met zijn vrouw, Dantzel. Na haar dood trouwde hij met Wendy Nelson.

‘We respecteren zusters – niet alleen in onze naaste familie, maar alle geweldige zusters in ons leven’, zei hij.5

Laten we ons deze maand concentreren op moedige, christelijke naastenliefde en vriendelijkheid voor de vrouwen in ons leven. Je hebt genoeg invloed om de wereld te veranderen, één relatie tegelijk!

Noten

  1. Zie Mattheüs 5:43–44.

  2. Joseph Smith Translation, John 2:4 (in John 2:4, voetnoot a).

  3. Robert en Marie Lund, ‘Jezus’ respect voor vrouwen’, Liahona, maart 2015, 51.

  4. Zie M. Russell Ballard, ‘Rechtschapen vrouwen’, Liahona, april 2002, 66.

  5. Russell M. Nelson, ‘Our Sacred Duty to Honor Women’, algemene aprilconferentie 1999 (Ensign, mei 1999, 39).

Afdrukken