2023
Fortsat omvendelse
August 2023


»Fortsat omvendelse«, Til styrke for de unge, aug. 2023.

Fortsat omvendelse

Det er ikke kompliceret at stræbe efter fortsat omvendelse. I kan klare det.

Omvendelse er ikke en belønning, I får ved dåben, og som I støver af hver søndag i kirken. Tro må næres. Jeres omvendelse må være vedvarende. Man kan ikke bare regne med, at en stor begivenhed igangsætter den, og forvente, at den legende let bliver dybere som en række af dominobrikker, der falder.

I stedet for tager man bevidste skridt hen ad vejen for at opbygge et bedre jordisk og evigt liv. Fortsat omvendelse kommer i de små ting, I gør hver dag, som når I undskylder for at have sagt et uvenligt ord (eller afholder jer fra at sige det til at begynde med), eller når I husker at læse jeres skrifter. Det er at beslutte igen og igen at blive ved med at tro. Det er altid at prøve at gøre og være sit bedste. Det er sådan, I kan blive den bedste udgave af jer selv og styrke jeres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Frelserens evangelium … handler i bund og grund om at gøre godt og blive god. Og Jesu Kristi forsoning hjælper os med at overvinde og undgå det dårlige og med at gøre godt og blive god. Det er muligt at få hjælp fra Frelseren på hele jordelivets rejse – fra dårlig til god til bedre og til at ændre selve vores natur.«1

Her er nogle ideer, som måske kan hjælpe jer:

Billede
At skrive i en dagbog

Skriv sine sejre ned

Hvis I føler, at jeres fremgang er gået i stå, så prøv at lægge mærke til de gode ting, I gør hver dag. Brug et øjeblik på at nedskrive alt det, I har gjort godt i dag.

At komme i kirke, studere skrifterne, holde pagter, være venlig, bede – disse små sejre er øjeblikke med gode ting, der finder sted i jeres daglige liv. Det er udvikling. Det er jer, der træder frem mod jeres evige skæbne!

Billede
Silhuet af hænder mod sollys

Stræb efter mere lys

Gud belønner jeres små handlinger i tro, hver gang I vælger noget godt. Han gør det værd at gøre en indsats ved at give jer styrke, mod og kundskab til fortsat at bevæge jer mod evigt liv.

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »I årenes løb tager vi disse vigtige åndelige skridt igen og igen. Vi begynder at indse, at ›den, der modtager lys og forbliver i Gud, modtager mere lys; og det lys vokser sig klarere og klarere indtil den fuldkomne dag‹ (L&P 50:24). Vores spørgsmål og tvivl bliver løst eller bekymrer os mindre. Vores tro bliver enkel og ren.«2

Når I bliver mere omvendt til evangeliet, bliver I bedre, end I var før. I lærer om, hvad det betyder at være et godt menneske, og hvad I er i stand til. Helligånden underviser jer, når I søger efter at forbedre jer. Når I modtager mere lys, bliver I mere som Gud og Jesus Kristus, der er tålmodige, medfølende, kærlige, vise, venlige og tilgivende. Kort sagt kommer I tættere på fuldkommenhed (se 3 Ne 12:48).

Billede
æble og donut

Anlæg gode vaner

Tænk over, hvordan I gør det til en vane. I gør noget igen og igen, indtil det bliver automatisk. Det samme kan ske med gode tanker. Når I bevidst prøver at tænke venligere tanker, elske bedre, tjene andre eller være mere taknemlige, vil jeres hjerne få de tanker oftere. Når I handler på de tanker, anlægger I en god vane.

For at være mere målrettet omkring det at blive bedre kan I overveje at sætte mål om at fokusere på at udvikle specifikke kristuslignende egenskaber.

For eksempel:

  1. Jeg vil give tre mennesker et kompliment hver dag, så jeg bedre kan lære at se det gode i mennesker.

  2. Jeg vil ikke lytte til dårlig musik, så Ånden altid kan være med mig.

  3. Jeg vil bede, når jeg er vred, så jeg bliver venligere.

Vaner som disse kan gøre det lettere at blive ved med at gå fremad mod fuldkommenhed og at leve med mere glæde nu. Det er meget lettere at være god, når man har en vane med »bestandigt at gøre godt« (se Alma 63:2).

Billede
unge kvinder

Husk de gode nyheder

Mens I arbejder på at nå det daglige mål om at leve et lykkeligere og mere kristuslignende liv her og nu, udvikler I jer også frem mod fuldkommenhed. Er det ikke vidunderligt? I udvikler jer til at blive den person, det er meningen, I skal blive. Og på samme tid vil I forbedre jeres liv på jorden. Gennem alt det får man glæde nu og i evighederne.

Det var sådan, Gud planlagde det. At vælge at være den bedste udgave af »jer« ved at følge Jesus Kristus hjælper jer og dem omkring jer. Og det bringer jer i hans kærlige favn for evigt.

Det gode budskab i Jesu Kristi evangelium giver jer en utrolig mulighed for at forstå livets formål og opfylde det. Men det er op til jer. I vælger, om I vil benytte jer af den mulighed eller ej. På grund af jeres handlefrihed afgør jeres »beslutninger jeres skæbne«.3 Jeres valg betyder noget, fordi de forvandler den, I er nu, til den, I vil blive. Og den, I vil blive, er jeres skæbne.

Gud stoler på jer. Han ønsker, at I vender tilbage til ham og bliver som ham, og han har lagt den fuldkomne plan for at hjælpe jer til at gøre det. Alt, hvad I må gøre – og hvad han ved, I kan gøre – er at gøre jeres bedste for at følge det.

Udskriv