2023
Nøglen til virkelig forandring
August 2023


»Nøglen til virkelig forandring«, Til styrke for de unge, aug. 2023.

Nøglen til virkelig forandring

Sand og varig forandring er mulig, men vi kan ikke gøre det alene.

Billede
ung mand ror

I gymnasiet prøvede jeg at ro. Det lød nemt nok – at sætte sig i en båd og flytte årerne for at bevæge sig over vandet. Jeg havde ingen anelse om, hvad jeg begav mig ud i.

I et stykke tid kunne jeg ikke holde båden i balance, og når jeg brugte årene fik det mig til at stoppe i stedet for at flyde hen over vandet.

Med tiden prøvede jeg at ændre min balance mellem båden og årerne. Jeg foretog langsomt andre ændringer og blev bedre – ofte uden at vide det. Så blev det sjovt at ro! Jeg elskede de beroligende bevægelser ved at, når jeg hurtigt og stille gled hen over vandet.

At foretage positive ændringer – selv de mindste – hjælper ikke kun i sportsgrene som roning, men også os med at blive den, det er meningen, vi skal være.

Forandring er ikke altid let.

Vi er her for at forandre os.

Har I nogensinde haft sådan nogle tanker, mens I har prøvet at foretage ændringer i jeres liv:

»Åh nej, jeg har begået den samme fejl igen! Hvordan kunne jeg være så svag?

»Jeg er værdiløs.«

»Jeg har syndet for meget til at blive tilgivet.«

Tanker som disse kan få forandring til at føles umulig. Men vi er her i dette liv for at forandre og forbedre os. Sand og varig forandring er mulig, men vi kan ikke gøre det alene.

Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt: »Ser I noget i jeres liv, der er mindre end det, I ønsker, det skal være? … Hvis I ser ting i jeres liv, som I ikke kan lide, så bed jeres himmelske Fader om hjælp, så vil I finde den indre styrke til at forandre jer.«1

Styrken til at ændre sig kommer gennem Jesus Kristus og hans forsoning.

Billede
Jesus Kristus med kvinde

Illustration af Kristus: Judith A. Mehr

Kristuslignende egenskaber: En vejledning til forandring

Frelseren har vist os den bedste måde at leve på. Han beder os om at blive, som han er (se 3 Ne 27:27). Det kan vi gøre ved at studere hans liv og egenskaber.

Skrifterne beskriver kristuslignende egenskaber herunder tro, håb, næstekærlighed og kærlighed, dyd, kundskab, tålmodighed, ydmyghed, flid og lydighed.2 Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at når vi flittigt og bønsomt stræber efter at udvikle kristuslignende egenskaber, vil »Frelseren velsigne os ud over vores egen evne til at blive det, han ønsker, vi skal være«.3

Tag imod muligheden for at forandre jer

Jeg måtte foretage ændringer, hvis jeg ville blive bedre til at ro. Først da kunne jeg opleve glæden ved at ro.

For at vi kan opleve, hvad livet – nemlig evigt liv – har at byde på, beder Frelseren os ikke om at opgive vores personlighed blot for forandringens skyld. Han beder os om at ændre det, der må ændres for at komme ham nærmere.

Det er selve det, omvendelse handler om. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når vi vælger at omvende os, vælger vi at forandre os! Vi tillader Frelseren at forandre og gøre os til den bedste udgave af os selv … Når vi vælger at omvende os, vælger vi at blive mere som Jesus Kristus!«4

Frelseren gav sit liv, så han kan hjælpe jer til at tage imod den vidunderlige chance, I har for at forandre jer og blive alt det, han ønsker og ved, at I kan blive.

Noter

  1. M. Russell Ballard: »Hold befalingerne – begyndende lige nu!«« (tale holdt på Brigham Young University, 6. sep. 1987), s. 2, speeches.byu.edu.

  2. Se Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2019, s. 121-132.

  3. Dieter F. Uchtdorf, oktoberkonferencen 2005 (Liahona, nov. 2005, s. 102).

  4. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, aprilkonferencen 2019 (Liahona, maj 2019, s. 67).

Udskriv