2023
Tro, gerninger, nåde …og cykling?!
August 2023


»Tro, gerninger, nåde …og cykling?!«, Til styrke for de unge, aug. 2023.

Kom og følg mig

Apostlenes Gerninger

Tro, gerninger, nåde …og cykling?!

Lær om, hvad der hjælper jer med at fortsætte fremad.

Billede
en ung kvinde kører på cykel

I spejlet så jeg på den skrabede hud under min næse og på min kind. Forsigtigt tørrede jeg nogle små stykker grus væk. Ja, det lignede fuldstændigt et overskæg og et fuldskæg. Et gedeskæg!

Blot nogle minutter tidligere havde jeg lært en meget vigtig lektie om at cykle: Det er virkelig svært at holde sig oprejst, medmindre man bevæger sig fremad! I stedet for at træde i pedalerne havde jeg tøvet for længe, smækket bremserne i og var styrtet.

Hvad har det med evangeliet at gøre? Her er en forbindelse at tænke over. Ligesom vi har brug for både balance og momentum for at holde os oprejst på en cykel, afhænger vores evige udvikling af både tro og gode gerninger. Og hele turen er gjort mulig ved Jesu Kristi nåde .

Tænk på det på denne måde: Jesus Kristus gav jer cyklen. Det er ham, der hjælper jer til at lære at cykle. Han kan tale jer igennem instruktionerne, give jer tips og endda holde i sadlen, mens I klatrer op på den. Men det er jer, der skal vælge at bevæge jer fremad.

Ældste Dieter F. Uchtdorf delte for nyligt lignende tanker om cykler for at opmuntre os til at fortsætte fremad i tro.

»Hold blikket rettet på vejen foran jer. Fokuser på jeres destination,« sagde han. »Og træd i pedalerne. At holde balancen handler om at bevæge sig fremad.«1

Hvis I læser Det Nye Testamente lige nu, lægger I måske mærke til, at de første apostle underviste meget om at cykle. Jeg driller bare. Men de underviste om tro, nåde og gerninger flere gange.

For eksempel sagde Peter, at »ved Herren Jesu Kristi nåde skal vi blive frelst« (ApG 15:11).

Og se hvor hans belæring om nåde forekommer – i Apostlenes Gerninger, hvor disciplenes handlinger blev nedskrevet! Meget af Det Nye Testamente beskriver, hvordan trofaste mænd og kvinder rejste og underviste om Jesus Kristus. Det omhandler kombinationen af at have tro, arbejde hårdt og acceptere Frelserens hjælp og opretholdelse.

Hvilke andre skriftsteder kan I finde, der taler om tro, gerninger og nåde? Hvordan bemærker I, at disse tre fungerer sammen i jeres liv? Her er nogle få vers, der kan få jer i gang: Jakobs Brev 2:14-17; Efeserne 2:8-10; og Moroni 10:32-33.

Nu er analogien om cyklen ikke perfekt, så stress ikke over at skulle finde ud af, hvad alting repræsenterer. Lad os bare bruge det som noget, der hjælper os til at huske, at vi ikke kan frelse os selv, og at Frelseren heller ikke vil tvinge os til at blive frelst. Det er, når vi arbejder sammen med ham, prøver at følge hans lærdomme og viser andre kærlighed, at magien opstår. Satan ønsker, at vi giver op, sætter os ned og synker ned i synd og fortvivlelse. Men vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker os og hepper på os for hvert skridt af – eller tråd i pedalerne – på vejen!

Så hop op i sadlen, fortsæt fremad, begynd at træde i pedalerne og føl vinden i ansigtet. Det føles godt at bevæge sig fremad, ikke?!

Billede
Jesus Kristus

Ved stille vande, af Simon Dewey

Note

  1. Dieter F. Uchtdorf, aprilkonferencen 2022 (Liahona, maj 2022, s. 123).

Udskriv