2023
Kæmper I med at genkende Helligånden?
August 2023


»Kæmper I med at genkende Helligåndens røst?«, Til styrke for de unge, aug. 2023.

Kæmper I med at genkende Helligåndens røst?

Det gjorde jeg også. Men det behøver ikke at være så forvirrende, som vi sommetider gør det til.

Billede
ung kvinde

Illustrationer: Albert Espi

Som ung var jeg bange for, at hvis jeg misforstod en tilskyndelse fra Helligånden, ville jeg på en eller anden måde lave rod i en stor plan, som Gud havde for mig. Og sommetider gjorde det mig bange for overhovedet at træffe beslutninger! Men så hjalp nogle oplevelser mig til at lære, at det ikke behøver at være så forvirrende.

1. Vor himmelske Fader stoler på jer

I gymnasiet fik jeg muligheden for at skifte til en ny skole. Jeg ville virkelig gerne skifte, men jeg var ikke sikker på, om vor himmelske Fader ønskede det. Da jeg ikke fik en klar bekræftelse, begyndte jeg at overtænke det. En dag pakkede jeg en plade chokolade op, og på indersiden af indpakningen stod der: »Du er præcis, hvor det er meningen, at du skal være.« Var det mit svar? Talte vor himmelske Fader til mig gennem chokoladeindpakning? Dettroede jeg ikke.

Da jeg stadig ikke fik et klart svar, traf jeg endelig det, jeg syntes var det bedste valg og skiftede skole. Men sommetider var jeg stadig bekymret for, om chokoladeindpakningen havde været en tilskyndelse, jeg havde ignoreret. En dag, da jeg fortalte en ven om mine bekymringer, følte jeg fred. Den fred var mit svar – men den kom først, efter jeg havde truffet et valg og handlet på det.

Vor himmelske Fader stoler på jer, når I stræber efter at holde hans befalinger og følge Jesus Kristus. I bør søge hans vejledning i store beslutninger, men genkender I ikke et klart svar, så tag alligevel en beslutning og gå fremad! Som ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Åndeligt lys kommer sjældent til dem, der blot sidder i mørket og venter på, at nogen trykker på kontakten. Det kræver en handling i tro at åbne vores øjne for Jesu Kristi lys.«1

2. I bliver vejledt

Som missionær på MTC så jeg en video, hvor ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum talte. Han fortalte, hvordan han, da han var missionær i Tyskland, hjalp præsident Boyd K. Packer (der dengang var medlem af De Tolv Apostles Kvorum), mens han besøgte landet. Inden præsident Packer tog af sted, gav ældste Bednar ham nogle tyske penge til rejsen. Senere havde præsident Packer brug for pengene til at krydse et usikkert område.

Ældste Bednar vidste ikke, at Ånden havde vejledt ham, da han gav præsident Packer penge. Han tænkte bare, at præsident Packer ville blive sulten!2 Og ligesom det skete for ældste Bednar, vejleder Ånden sandsynligvis jeres handlinger, uden at I overhovedet ved det. Stol på, at når I stræber efter at leve på pagtsstien, bliver I vejledt mere, end I aner.

3. Helligånden er med jer

En dag på min mission bad min kammerat og jeg om at blive bedre til at genkende Helligånden i løbet af dagen. Mens vi overvejede det, tænkte vi over, hvordan vi bliver lovet altid at have Ånden hos os. Vi indså, at Åndens indflydelse var hos os konstant. Men vi var så vant til at føle den, at vi sommetider ikke genkendte den.

I kan måske også være så vant til at føle Helligånden, at I ikke lægger mærke til den. Eller I tror måske, at I aldrig føler den overhovedet! Spørg jer selv, om I leder efter store, dybe tegn i stedet for Åndens milde tilstedeværelse. Studer skrifterne og profeternes ord for at lære mere om Helligåndens indflydelse. Hvis I beder om at kunne genkende Helligånden, begynder I måske at lægge mærke til alle de små måder, hvorpå han vejleder, underviser og trøster jer.

Konklusion

I er nødt til at gøre jeres bedste for at være værdige og for at genkende og følge personlig åbenbaring. Men hvis I tænker for meget på det, så stop! Ved et såkaldt ansigt til ansigt-arrangement med de unge sagde ældste Bednar: »Helligånden vil lede vores skridt, inspirere det, vi siger og gør, i det øjeblik, hvor vi ikke engang ved det.«3

Når I træffer beslutninger, så vid, at Herren stoler på jer og hjælper jer. Når I stræber efter at holde jeres pagter, vil I blive vejledt ad en sti, der i sidste ende fører jer hjem til jeres himmelske Fader.

Udskriv