2023
4 måder at styrke sin familie på
September 2023


»4 måder at styrke sin familie på«, Til styrke for de unge, okt. 2023.

4 måder at styrke sin familie på

I kan styrke jeres familie ved at gøre jeres bedste for at efterleve Jesu Kristi evangelium.

Uanset hvor stærk jeres familie er, kan den altid bruge lidt mere styrke. I disse dage virker det som om, at modstanden mod familier bare bliver ved. Det er, fordi Satan ved, at familier er afgørende for vor himmelske Faders plan. Hvis der er noget, modstanderen kan gøre for at ødelægge familielivet, er det helt sikkert, at han vil prøve på det.

Selvom ingen familie er fuldkommen, har jeres en ting, som ingen anden familie har: DIG! Og I har Jesu Kristi evangelium på jeres side. Profeter og apostle har sagt: »Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det baseres på Herren Jesu Kristi lærdomme.«1

Her er nogle forslag til, hvordan Herrens evangelium kan styrke og bringe lykke til jeres familie:

  • Familier kan besegles for al evighed.

  • Familier kan nyde at tilbringe tid sammen, tjene hinanden og opleve at høre til og føle en guddommelig identitet.

  • Familier kan støtte sig til Jesu Kristi kraft for at løse misforståelser, strid og udfordringer gennem omvendelse, tilgivelse og tro.

Her er fire måder, hvorpå I kan styrke jeres familie ved at efterleve evangeliet:

Billede
folk beder

Illustrationer: Lai T. Sheng

1 Tilskynd til bøn

Familien bliver stærkere, når den beder sammen. Bøn kan velsigne jeres familie med fred, kærlighed og harmoni. Hvis bøn ikke er en vane i jeres familie, så bed Gud om at lade jer vide, hvordan I kan hjælpe jeres familie med at bede sammen. Vær klar til at handle på de svar, I modtager.

2 Gå i kirke sammen

I kirken lærer vi om Jesu Kristi evangelium. Vi tager også nadveren og indgår pagt med Gud om, at vi er villige til at påtage os Jesu Kristi navn og altid erindre ham (se Mosi 18:8-10; L&P 20:77, 79).

At komme i kirke sammen som familie, hjælper til at bringe alle tættere på Gud og hinanden. At tage i kirke hver uge kræver, at man er dedikeret, men Gud vil velsigne ens indsats. Hvis jeres familie vælger ikke at komme i kirke med jer, så vid, at jeres tilstedeværelse vil styrke og hjælpe jer til at finde andre måder, hvorpå I kan styrke jeres familie.

Billede
kirkebygning

3 Elsk og tjen andre

Frelseren har sagt: »I skal elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer« (Joh 15:12). Fortæl familien, hvor meget I elsker dem – også selvom I er sikrer på, at de allerede ved det. Når I udtrykker kærlighed til jeres familie gennem ord og handling, indbyder det Ånden i jeres hjem.

Det, at tjene familiemedlemmer, er en vigtig måde at vise ens kærlighed på. Og at tjene andre sammen bringer også jeres familie tættere på hinanden og på vor himmelske Fader. I behøver ikke at organisere et stort tjenesteprojekt for at udvise omsorg. Tjeneste kan være enkelt, som f.eks. at tilberede et yndlingsmåltid til en nabo. Når man tjener sammen som familie, bringer det glæde, for som der står i skrifterne: »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17).

Billede
pige og bedstemor krammer

4 Efterlev evangeliet

I mange familier er der familiemedlemmer, der ikke er medlemmer af Kirken, eller som har valgt at holde op med at komme i kirke. Uden støtte fra familien kan det være svært at deltage i kirken. Hvis jeres familie befinder sig i en lignende situation, så husk, at I stadig kan være en god indflydelse ved at efterleve evangeliet.

Lad jeres familie se jer efterleve det, I tror på. Man ved aldrig, hvornår de ser, hvad I siger og gør. Det vil bringe evangeliets lys til jeres familie. Uanset hvad jeres familiesituation er, kan jeres vedvarende indsats for at efterleve evangeliet åbne døren for, at Ånden kan vejlede, påvirke og opløfte jeres familie og hjælpe dem til at komme Frelseren, Jesus Kristus, nærmere.

Udskriv