Til styrke for de unge
I og Frelseren mod verden
Marts 2024


»I og Frelseren mod verden,« Til styrke for de unge, mar. 2024.

Styrke til at sejre over verden

I og Frelseren mod verden

Forstyrrelser, fristelser, forfølgelse – Jesus Kristus har overvundet denne verdens ting og kan styrke jer, så I også kan overvinde dem.

Billede
kvinde holder verden på sine skuldre, Herren rækker sine arme ud mod hende

Illustration: Alex Nabaum

Jesus Kristus overvandt verden, og han opfordrer os til at gøre det samme. Men hvad er »verden«, og hvad betyder det, at vi overvinder den?

Præsident Russell M. Nelson har sagt det på denne måde: »[At overvinde verden] betyder at overvinde fristelsen til at bekymre sig mere om denne verdens ting end om det, der vedrører Gud.«1

»Denne verdens ting« kan omfatte ejendele, popularitet, magt, ros, nydelse eller alt mulig andet som det naturlige menneske nyder godt af som en del af dødeligheden. Selv om nogle af disse ting ikke altid er dårlige, så løber vi ind i langsigtede problemer, når vi mister vores fokus på Gud, fordi vi bekymrer os om de verdslige ting.

Jesus Kristus lærte os, at vi vil møde modsætning og forfølgelse i takt med, at vi overvinder verden (se Joh 15:18-21). Men vi kan stadig finde fred og »være frimodige,« fordi han overvandt verden først (Joh 16:33).

Disse unge fandt styrke i Jesus Kristus til at få bugt med verdslige forhindringer, og det kan I også!

Verdslige forstyrrelser

Billede
ung kvinde

Jeg brugte time efter time på at spille computerspil hver dag i årevis. Jeg fandt venner, og jeg følte mig vigtig. Men efter jeg havde spillet, følte jeg mig helt tom indeni, som om der manglede noget. Jeg var ikke helt glad.

Jeg ønskede at fokusere på ting, der faktisk ville gøre mig glad og forbedre mig. Jeg begyndte at bede ofte. Da jeg gav udtryk for det, jeg havde på hjerte, over for vor himmelske Fader følte jeg en stærk følelse af kærlighed.

Jeg ønskede at gøre ting, der ville gøre, at jeg kom stadig tættere på Kristus, så jeg fokuserede på enkle ting som dagligt studium af skriften og bøn, at tilbringe tid med folk, der var i besiddelse af Ånden og på at forsøge ikke at lade mig distrahere af ting, der ville få Helligånden til at forlade mig. Mit liv forandrede sig. Nu giver det mig mere glæde.

Når jeg kommer tættere på Kristus ved jeg, at der er vigtigere ting end computerspil, hvis jeg ønsker at være virkelig glad. Der er ting, der er evige.

Alina U. er 18 år og fra Litauen

Verdslige omstændigheder

Billede
ung kvinde

I skolen blev jeg mobbet og gjort grin af på grund af mine overbevisninger. På grund af dette og andre udfordringer følte jeg, at verden styrtede sammen omkring mig. Men min mor opfordrede mig til stole på Jesu Kristi forsoning, fordi han forstår min smerte og kan give mig fred og trøst (se L&P 19:23).

Jeg besluttede at love vor himmelske Fader, at jeg ville faste regelmæssigt. Jeg bad ham om at hjælpe mig med mine svagheder og problemer, og det har han gjort lige siden.

At faste har bragt mig tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg ved, at de altid er ved min side, giver mig styrke til at overvinde mine udfordringer og finde sand lykke. Jesus Kristus heler mine sår og hjælper mig med at vende tilbage til vor himmelske Fader.

Vera R. er 17 år og fra Brasilia i Brasilien

Udskriv