Til styrke for de unge
Jeres hyrde gennem frygtens dale
Marts 2024


»Jeres hyrde gennem frygtens dale,« Til styrke for de unge, mar. 2024.

Styrke mod angst og frygt

Jeres hyrde gennem frygtens dale

I øjeblikke, hvor vi er bange, kan vi lytte til vor hyrdes røst.

Billede
Jesus Kristus som den gode hyrde

Herren er min hyrde [The Lord Is My Shepherd] af Yongsung Kim

Et af de mest kendte kapitler i skrifterne er Salmerne 23. Trofaste mennesker rundt om i verden fra mange religioner finder fortsat trøst i de vers, der blev skrevet for så mange år siden.

Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød,

han lader mig ligge i grønne enge, han leder mig til det stille vand.

Han giver mig kraft på ny, han leder mig ad rette stier for sit navns skyld.

Selv om jeg går i mørkets dal, frygter jeg intet ondt, for du er hos mig, din stok og din stav er min trøst.

Du dækker bord for mig for øjnene af mine fjender. Du salver mit hoved med olie, mit bæger er fyldt til overflod.

Godhed og troskab følger mig, så længe jeg lever, og jeg skal bo i Herrens hus alle mine dage.

Billede
lam

Har I nogensinde været i nærheden af får? De er lidt nervøse og begynder at løbe ved høje lyde eller bevægelser. De er bestemt ikke kendt for at være frygtløse! Og måske er der noget, vi kan lære af denne metafor – Herren ved, at hver og en af os til tider vil føle os bange. Det er der ingen skam i. Det er en del af jordelivets udfordring. I de øjeblikke, hvor vi er bange, kan vi lytte til vor hyrdes røst. Han forsøger at lede os til fredens og tryghedens »grønne græsgange.« Her er nogle af de måder, han bruger til at opfordre os til at følge ham.

  • Billede
    en ung kvinde læser i skriften

    Studer vor hyrdes ord – som fx hans lære i Det Nye Testamente, 3 Nefi eller Lære og Pagter. Når vi gør det, indtager vi åndelig føde og bliver bedre i stand til at genkende hans røst i fremtiden.

  • Billede
    ung mand beder

    Bed til vor himmelske Fader i Jesu Kristi navn, når som helst for at bede om trøst og fred i jeres liv.

  • Billede
    mor krammer datter

    Accepter at Frelserens hjælp kan antage mange skikkelser, herunder forældre, Kirkens ledere, venner og endda læger og andre faglige ressourcer.

  • Billede
    unge mænd i kirke

    Vær sammen med andre, der elsker Frelseren, for eksempel i kirken eller til seminar. Det kan gøre os til en del af et kærligt fællesskab af hellige, der arbejder sammen om at følge Frelseren og ved hans hjælp at overvinde tunge problemer.

Billede
ung mand

Nogle gange er det at overvinde frygt en rejse, som at rejse gennem mørkets dal som omtalt i Salmerne 23. Nicolas F. fra Brasilien, kan bevidne, at hvis I fortsætter fremad, vil helbredelsen komme. Han kæmpede i lang tid med en følelse af frygt og at være en fiasko.

»Jeg bad mange bønner, hvor jeg bad Gud om at fortrænge de dårlige tanker fra mit sind, og om at fjerne de dårlige følelser,« siger han. Til tider følte han sig forvirret og dvælede ved de fejl, han havde begået.

»Jeg forsøgte at finde Guds kraft, men jeg følte endnu ikke hans helbredelse,« siger Nicolas. Han søgte i skrifterne efter vers, der handlede om at overvinde frygt og fandt styrke i disse ord. Han fik støtte fra sin mor og andre.

Til sidst skete det en eftermiddag, at han følte sig særligt hel og taknemmelig. Han indså, hvor langt han var kommet.

»Før føltes det som om jeg var i fængsel,« siger han. »Men nu føler jeg, at jeg kan vinde kampen. Når jeg søger Herrens hjælp, føler jeg håb.«

Uanset om denne tid i livet føles som en solrig bjergside eller skyggefuld dal, har I den gode hyrde og han vil vandre med jer. Han elsker jer! Han vil hjælpe jer med at komme igennem dette. Hold jer tæt på ham, og han vil føre jer til fred.

Udskriv