Til styrke for de unge
En nådig plan
August 2024


Kom og følg mig

Alma 39-42

En nådig plan

Vor himmelske Faders frelsesplan

Vor himmelske Faders plan sætter alt i perspektiv, især vores behov for at vende os til ham og vor Frelser – for at gøre det bedre og være bedre.

Billede
frelsesplanen

Illustrationer: Sarah Keele

Vor himmelske Fader har en plan. Denne plan kaldes ofte for frelsesplanen, fordi den går ud på at frelse os – det vil sige at overvinde det, der afholder os fra at vende tilbage til vor himmelske Fader. Den kaldes også nogle gange for planen for lykke, fordi dens formål er at hjælpe os til at blive mere som vor himmelske Fader, så vi kan modtage en fylde af glæde.

En forståelse af vor himmelske Faders plan kan give os et evigt perspektiv, som kan hjælpe os til at omvende os og træffe bedre valg. Mormons Bog giver os en god illustration af denne sandhed i historien om Almas søn Corianton.

Men først er her en grundlæggende oversigt over vor himmelske Faders plan.

Vor himmelske Faders plan

Før dette liv

Ånder: Vi er alle åndelige sønner og døtre af vor himmelske forældre. Gud kender og elsker hver enkelt af os.

Planen: Vor himmelske Fader har givet os en plan for vores lykke og fremgang. Denne plan blev præsenteret for os alle.

Jesus Kristus: Jesus Kristus er af afgørende betydning i planen og blev valgt til at være vor Frelser fra begyndelsen.

Handlefrihed: Vi valgte at acceptere vor himmelske Faders plan.

Skabelsen: Under vor himmelske Faders ledelse skabte Jesus Kristus jorden, så vi kan bo på den.

I løbet af dette liv

Livet på jorden: Vores ånd bor nu i et fysisk legeme. I dette liv får vi erfaring, vi lærer, og vi udvikler os.

Handlefrihed: Alle mennesker er født med Kristi lys – dvs. samvittighed eller en grundlæggende følelse af rigtigt og forkert. Vor himmelske Fader har også givet alle mennesker evnen til selv at handle og vælge godt eller ondt.

Synd og død: Vi begår alle synd og skal alle dø.

Jesus Kristus: Fordi vor himmelske Fader elsker os, sendte han Jesus Kristus, sin Søn, for at forløse os fra synd og død. Jesus Kristus led for vores synder, døde og opstod. På grund af være ham vil vi opstå. På grund af ham kan vi omvende os og blive tilgivet for vores synder.

Jesu Kristi evangelium: Vor himmelske Fader åbenbarer sin plan for profeter. De forkynder Jesu Kristi evangelium. Det omfatter tro på Kristus, omvendelse, dåb, Helligåndsgaven og at holde ud til enden.

Efter dette liv

Åndeverdenen: Efter vi dør, lever vores ånd videre. Åndeverdenen omfatter en tilstand af paradis (fred og hvile for de retfærdige) og af det åndelige fængsel.

Handlefrihed: Jesu Kristi evangelium forkyndes i åndeverdenen, så alle har mulighed for at vælge at acceptere det.

Opstandelse: På grund af Jesus Kristus vil alle opstå. Ånden og legemet vil blive genforenet, og hver eneste person vil leve for evigt i et fuldkommengjort, opstandent legeme.

Dom: Alle vil blive bragt ind i Guds nærhed for at blive dømt. Jesus Kristus vil være vores dommer.

Herlighedsriger: Med meget få undtagelser vil alle Guds børn arve et herlighedsrige. Disse tre riger kaldes det celestiale, terrestriale og telestiale rige. Hvis vi er trofaste, kan vi vende tilbage og bo i Guds nærhed i det celestiale rige og modtage en fylde af glæde.

Styrken i at forstå planen: Coriantons historie

Profeten Alma gav os et eksempel på, hvordan en bedre forståelse af frelsesplanen hjælper os til at omfavne Guds vej til lykke, som er omvendelsens sti (se Alma 39-42).

Almas søn Corianton var blevet kaldet til at tage med sin far for at forkynde for zoramitterne. Men Corianton havde ikke altid opført sig, som han burde. Han havde ikke lyttet til sin far særligt godt. Han havde ikke adlydt. Han havde været stolt og pralende. Og han havde givet efter for fristelse og begået alvorlig seksuel synd.

Alma havde nogle direkte ord til Corianton om, hvor alvorlige hans synder var, og hvordan hans opførsel havde skadet deres bestræbelser på at få zoramitterne til at omvende sig. Men mest af alt underviste Alma sin søn om frelsesplanen.

Corianton havde nogle spørgsmål om evangeliet, der bekymrede ham. Nogle af hans misforståelser havde fået ham til at retfærdiggøre sig selv i sine synder. Alma tog sig tid til at besvare sin søns spørgsmål ved at forklare frelsesplanen.

Corianton undrede sig over:

  • Profeti. Hvorfor var Jesu Kristi komme kendt så længe, før det skete? Alma sagde, at det var nødvendigt, at planen blev gjort kendt på forhånd, og at Gud kunne sende engle for at kundgøre den når som helst – før eller efter Kristi komme. (Se Alma 39:15-19).

  • Opstandelse. Hvornår ville folk opstå? Hvad er der mellem døden og opstandelsen? Alma forklarede ham, at folk ville begynde at opstå efter Jesu Kristi opstandelse. Alma belærte også om, at mellem død og opstandelse ville de retfærdiges ånder komme til en tilstand af fred og hvile, som han kaldte paradis. De ugudeliges ånder ville komme til et sted med mørke og pinsel. (Se Alma 40:1-15).

  • Omvendelse. Hvorfor er vi nødt til at omvende os, hvis alles ånd og legeme bliver genoprettet gennem opstandelsen? Alma forklarede ham, at alle mennesker vil opstå og blive dømt efter deres gerninger. Hvis de gjorde godt og ønskede godt og omvendte sig fra deres synder, vil de blive bragt tilbage til lykke. Hvis de gjorde ondt og ønskede ondt, kan de ikke blive bragt tilbage til den samme tilstand af lykke, fordi de ikke valgte det i dette liv. (Se Alma 41:1-15).

  • Retfærdighed og barmhjertighed. Hvordan er det retfærdigt for Gud at straffe folk for deres synder? Alma forklarede, at folk bliver forstødt fra Guds nærhed på grund af fysisk død og deres synder. Og de ville blive forstødt for evigt uden Jesus Kristus. Han tilvejebragte opstandelsen og overvandt den fysiske død. Han sonede også for alle vores synder. Men hans forsonende barmhjertighed kan ikke tilintetgøre retfærdigheden, så barmhjertigheden gives kun til dem, der omvender sig. Omvendelse er den tilstand, han har fastsat for, at vi kan modtage den barmhjertighed, der er tilgængelig for os på grund af hans sonoffer. (Se Alma 42:1-28).

Så, hvad skete der med Corianton?

Han blev igen kaldet til at forkynde. Det lader til, at han lyttede til sin fars ord om frelsesplanen. Han omvendte sig og stræbte efter at leve et retfærdigt liv (se Alma 63:2).

Hvad med os?

Når vi har brug for at omvende os (som – lad os være ærlige – er hver eneste dag), kan vi tænke på frelsesplanen og studere den. Alma kaldte den »barmhjertighedens plan« (Alma 42:15). Jesu Kristi forsoning for vores synder tilbyder os denne barmhjertighed – når vi omvender os. Så måske kunne vi tænke på planen som »omvendelsens plan«.

Vor himmelske Fader ønsker, at vi vender tilbage til ham, bliver mere som ham og modtager en fylde af glæde, ligesom han har. Det er det, hans plan handler om. Vi valgte at acceptere denne plan, før vi blev født. Vi kan opfylde denne plan nu ved at have tro på Jesus Kristus, omvende os og indgå og holde pagter.

Udskriv