Til styrke for de unge
Gør godt i Paris
August 2024


Gør godt i Paris

Disse to disciple viser, hvordan de følger Frelseren.

Billede
ung kvinde

Foto: Christina Smith

Med så mange udfordringer og mennesker rundt om i verden, der har brug for hjælp, tænker I så nogensinde på, om der er noget, I kan gøre for at hjælpe, der virkelig vil gøre en forskel?

Under sin jordiske tjenestegerning »færdedes Jesus overalt og gjorde vel« (ApG 10:38). Som hans discipel kan I følge hans eksempel og gøre det samme. Ja! Der er meget, I kan gøre for at gøre en forskel.

Det er det, som de to søskende Elodie på 14 og Mika på 12 fra Paris i Frankrig har opdaget. Her er nogle måder, hvorpå de følger Jesus Kristus og går ud og »gør vel« omkring dem.

Billede
ung mand

Fokus på de trængende

»En Kristi discipel stoler altid på Frelseren,« siger Elodie. »En Kristi discipel elsker ham og er taknemmelig for det, han har gjort for dem. En Kristi discipel forsøger at følge i hans fodspor.«

Elodie følger Frelseren ved at være »ivrigt engageret i en god sag« (L&P 58:27). »Mine venner og jeg organiserer arrangementer for at skaffe midler til mindre privilegerede mennesker eller lande i nød,« siger Elodie. »Pengene går til at købe tøj, bøger, legetøj, toiletartikler og mad. Vi gør også mennesker, der måske ikke kender til disse ting, opmærksomme på dem for at se, om de gerne vil hjælpe. Vi prøver at tage et standpunkt og hjælpe andre mennesker.«

Billede
søskende, der går sammen

I efteråret 2022 støttede Elodie og hendes venner en velgørenhedsorganisation i Frankrig, der hjælper kvinder med problemer med at finde arbejde, eller som har brug for hjælp til at forsørge deres familie. De holdt et modeshow for at indsamle penge. De donerede midlerne til organisationen i håb om, at de vil støtte kvinder i nød og gøre en forskel i deres liv.

»Det gør mig glad, at jeg er i stand til at ændre noget, der gik galt for en anden,« siger Elodie. »Det er også sjovt at mødes med folk for at prøve at finde ud af, hvordan man får andre involveret og hjælper dem til at se, at de kan deltage og også gøre en forskel.«

Billede
familie forbereder mad

Vær en ven

»En Kristi discipel har Kristus som midtpunkt i deres hjerte og liv,« siger Mika. »De prøver at være ligesom ham.«

Billede
ung mand, der læser i skrifterne

Mika tjener som ambassadør på sin skole. En ambassadør hjælper nye elever. De viser rundt på skolen, viser, hvordan læseplanen fungerer, og hjælper nye elever til at finde sig til rette.

»Jeg hjalp en af mine venner, da han først kom til vores skole,« siger Mika. »Under frokosten stillede han mig spørgsmål om skolen, og jeg svarede på dem. Jeg prøvede, at få ham til at føle sig godt tilpas. Det er rart at hjælpe venner, der måske føler sig nedtrykte, kede af det eller ensomme. Det får mig til at føle, at jeg bliver mere som Jesus Kristus.«

Billede
ung mand leger med en lillebror

Da det blev tid til, at Mika skulle døbes for adskillige år siden, spurgte hans mor, hvem han ønskede at invitere med til sin dåb. Mika inviterede syv venner, og de kom allesammen! »Jeg var glad for, at jeg blev støttet af alle,« siger han.

I løbet af de næste par dage spurgte Mikas venner ham om hans dåb og Kirken. »Jeg medbragte skrifterne og talte med dem om, hvad Kirken handler om,« sagde Mika. »Det var virkeligt sejt at fortælle dem, hvad Kirken betyder for mig og min familie.«

Billede
ung kvinde studerer skrifterne

Find styrke til at gøre godt

Ved at huske på Frelseren og følge ham finder Elodie og Mika styrke til at gøre godt.

»Det har virkelig hjulpet mig, når jeg stoler på Jesus,« siger Elodie. »Med ham ved min side kan jeg fortælle andre om evangeliet, tilbringe tid sammen med familien, opbygge forhold, deltage i ungdomsaktiviteter, få mit vidnesbyrd til at vokse, forberede mig på at tage på mission og fortsætte med at indsamle Israel.«

Billede
ung kvinde

Mika finder også styrke i at stå som Kristi discipel. »Hvis jeg ikke er sikker på, hvad jeg skal gøre i visse situationer, spørger jeg mig selv, hvad Frelseren ville gøre. Hvis Frelseren ville gøre det, så burde jeg også gøre det,« siger Mika. »Før følte jeg mig for genert til at fortælle nogen om min tro. Jeg tænkte: ›Åh, de vil gøre nar af mig.‹ At gå i kirke, tage i templet og hjælpe andre lader mine venner vide, at de kender den sande mig.«

Elodie minder os om, at »Jesus Kristus gav al sin tid, al sin indsats og al sin kærlighed til andre«. At huske dette har hjulpet Elodie på mange måder. »Når mine venner og jeg organiserer velgørenhed, prøver vi at afspejle det, Jesus gjorde hele sit liv,« siger hun. »Vi gør, hvad han ville gøre, hvis han var her. Det minder mig om, at jeg er Kristi discipel.«

Jesus Kristus »er ›styrke for de unge‹«. Det betyder, at han er jeres styrke. Han vil styrke jer, ligesom han har gjort med Elodie og Mika. Med ham kan I »formå alt« (se Fil 4:13) og gå omkring og gøre »meget godt« for jeres venner, familie og andre omkring jer.

Udskriv