Til styrke for de unge
En kraftfuldt forhold
August 2024


Et kraftfuldt forhold

En pagt er mere end en kontrakt. Det er et forhold.

Billede
grønne stole

Jeg har stadig et billede af de grønne stole, som ældste Pistone og ældste Morasco sad i, mens de underviste min familie i vores hjem i Argentina. De underviste med så megen åndelig kraft, at min 10-årige søster og jeg (som var 9 år) løb hen for at røre stolene, når de var gået, i håb om, at den kraft ville smitte af på os.

Jeg fandt snart ud af, at kraften ikke kom fra stolene, men af at have et pagtsforhold med Gud og Jesus Kristus.

Min dåbsoplevelse

Jeg indgik min første pagt den 13. november 1977. Jeg husker ikke meget fra min dåb, men jeg husker, at ældste Pistone hjalp mig ned i vandet, og ældste Morasco bekræftede mig, mens mit hår stadig var vådt. Jeg husker også den glæde, jeg følte, da nye venner i menigheden gav kram og kys efter argentinsk skik og det stærke ønske, jeg følte om at være en trofast datter af vor himmelske Fader.

Billede
familie til dåb

Søster Spannaus som ung (i midten) med sine forældre (til venstre), sin søster Silvina (yderst til højre) og ældste Morasco.

Senere indså jeg, at den glæde, jeg følte, kom fra Helligåndsgaven. Jeg lærte, at når jeg trofast holdt mine pagter med Gud, ville Ånden være med mig. Helligånden er blot en af de mægtige velsignelser, der kommer af et pagtsforhold med Gud og Jesus Kristus.

Selv når mine motiver, tanker og handlinger kommer til kort, har jeg håbet til at blive ved med at prøve. Hvorfor? Fordi deltagelse i nadveren gør det muligt for mig at forny mine pagter og indgå nye pagter hver uge. Jeg er så taknemmelig for denne velsignelse.

Et varmt pagtsforhold

Vi hører ofte, at pagter er tovejsløfter mellem os og Gud. Selvom det er sandt, er det ikke alt, de er. I virkeligheden er »overholdelse af pagter ikke en kold forretning men et varmt forhold«.

Så hvordan skaber I et pagtsforhold med vor himmelske Fader og Frelseren? De elsker jer allerede fuldkomment og ønsker at velsigne jer (se 3 Ne 14:11). Men ethvert tovejsforhold tager tid og kærlighed fra begge sider.

Vil I gerne bruge mere tid sammen med dem? Når I gør ting, de ville gøre, så går I med dem! Det kan være så enkelt som at lytte til en ven i en svær tid, tage sig tid til at lege med en af sine søskende eller inkludere en, der føler sig udenfor. For nylig brugte jeg tid på at gå med Gud ved at sende talebeskeder og sms’er til en ven i Argentina, der følte sig ensom. Jeg har også besluttet altid at have en gyldig tempelanbefaling, så jeg kan være sammen med Herren i hans hellige hus. I kan bede om ideer til, hvad der vil hjælpe jer til at tilbringe tid sammen med vor himmelske Fader og jeres Frelser.

Ønsker I at vise dem, at de betyder noget for jer? Behandl de befalinger, I har indgået pagt om at holde, som en måde at udtrykke jeres kærlighed på, ikke som en liste over regler. For eksempel lærte jeg at lave sunde måltider for at efterleve visdomsordet. Nu underviser jeg mine døtre i at gøre det samme. Når I villigt holder Guds bud, vil jeres kærlighed til ham og Frelseren vokse.

Vores pagtsforhold med vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe os til at lære dem bedre at kende og få mere adgang til deres kraft i vores liv – uendeligt meget mere end et sæt grønne stole kan tilbyde. Og den kraft forandrer os for evigt!

Note

  1. Ann M. Madsen, i Truman G. Madsen, The Temple: Where Heaven Meets Earth, 2008, s. 69.

Udskriv