Til styrke for de unge
Forbered jer på jeres åndelige kampe
August 2024


Kom og følg mig

Alma 44-48

Forbered jer på jeres åndelige kampe

Ligesom hærføreren Moroni kan I modtage guddommelig hjælp og kraft til de udfordringer, I møder i livet.

Billede
Hærføreren Moroni med frihedserklæringen

Illustrationer: Rose Datoc Dall

Da jeg første gang læste Mormons Bog, blev jeg fascineret af den tro, opfindsomhed og taktik, hærføreren Moroni brugte. Han blev leder for alle de nefitiske hære, da han kun var 25 år gammel! Han var klog, stærk og fuldstændig engageret i sit folks frihed og velfærd (se Alma 48:11-12).

I stedet for at kreditere den militære succes til sig selv fortalte Moroni en besejret fjendtlig leder:

»Herren … har overgivet jer i vores hænder … på grund af vores religion og vores tro på Kristus.« Moroni sagde også: »Gud vil støtte, bevare og opretholde os, så længe vi er trofaste mod ham og mod vor tro og vor religion« (Alma 44:3, 4).

Med tiden har jeg indset, at Moronis eksempel kan hjælpe os til at møde udfordringerne i vores nutidige liv. I vil udkæmpe nogle åndelige kampe i jeres ungdom. Når I udøver tro på Jesus Kristus, vil han velsigne jer med sin kraft. Han vil hjælpe jer med at forberede jer til og vinde disse kampe. Men for at han kan gøre det, må I forstå jeres formål, planlægge succes og forberede jer på de åndelige kampe, I vil møde, ligesom Moroni gjorde med de virkelige kampe i sit liv. Når I gør det, vil vor himmelske Fader og Jesus Kristus støtte og bevare jer.

Forstå jeres formål

Moroni mindede gentagne gange folket om, hvem de var (arvinger til Abrahams pagt), hvis de var (Guds elskede børn) og den sag, som de kæmpede for (familie, tro og frihed fra undertrykkelse og trældom).

Da nogle nefitter forsøgte at tilegne sig myndighed til personlig vinding, rev Moroni sin kjortel i stykker og skrev på et stykke af den: »Til erindring om vor Gud, vor religion og frihed og vor fred, vore hustruer og vore børn« (Alma 46:12). Han løftede dette flag, som han kaldte »frihedserklæringen« (Alma 46:13), for enden af en stang og brugte det til at minde folket om, hvad kampen handlede om, og for at samle dem til sagen. Vi er også nødt til at blive mindet om, hvad kampen handler om.

Ældste Neal A. Maxwell (1926-2004), tidligere medlem af De Tolv Apostles Kvorum, gjorde det for mig. I 2004 besøgte jeg ham på hans hospitalsstue, kort tid før han døde. Han var så venlig mod alle, der besøgte eller hjalp ham. Sundhedspersonale gik ind på hans værelse og kom grædende ud.

»Ældste Maxwell, det er virkelig hårdt,« sagde jeg.

»Åh, Dale,« grinede han. »Vi er evige væsener, der lever i en jordisk verden. Vi er ude af vores element, ligesom fisk, der er ude af vandet. Det er først, når vi har et evigt perspektiv, at noget af dette overhovedet giver mening.«

Tab aldrig jeres guddommelige natur og evige skæbne af syne. I livets åndelige kampe »står kampen ikke mod kød og blod, men mod … herskerne i dette mørke … [og] mod ondskaben« (Ef 6:12). En korrekt forståelse af vor himmelske Faders plan for jer vil motivere jer til at blive ved med at kæmpe for jeres evige frelse og for jeres frihed fra åndelig trældom.

Planlæg succes

Under mange kampe lagde Moroni strategiske planer for at sikre succes. Han brugte effektivt sine ressourcer til at finde ud af sine fjenders aktiviteter og hensigter og til at befæste og beskytte byer. Han søgte vejledning fra profeten Alma og brugte den i sin tilgang til kamp. Moroni var aldrig tilfreds med tidligere sejre. Han forbedrede konstant sine strategier. Det hjalp hans hære til at sejre over deres fjender.

Billede
Hærføreren Moroni beder med frihedserklæringen

I kan bruge lignende tilgange i åndelige kampe. Satan prøver at distrahere jer fra jeres formål. Hvis I giver efter for selv små fristelser, indtager I »gift lidt efter lidt« (Alma 47:18), en meget effektiv strategi brugt af ugudelighedens kræfter, der kan føre til åndeligt dødelige resultater. Når I står over for fristelse, så spørg jer selv:

  • »Hvordan passer denne handling med Guds åbenbarede ord?«

  • »Hvilke konsekvenser er der ved at udføre denne handling?«

  • »Vil denne handling hjælpe mig til at opfylde mit formål på jorden?«

I kan styrke jer mod Satans fristelser ved at følge vejledning fra vores sidste dages profet. Det hjælper jer til at bevare et evigt perspektiv. Planlægning af, hvordan I vil håndtere fristelser, vil hjælpe jer til at træffe mere korrekte valg. Forudplanlagte strategier vil hjælpe jer til at forsvare jer mod det, der distraherer jer fra jeres evige formål.

For eksempel kan teknologien være et tveægget sværd, både brugbart og skadeligt, alt afhængig af hvordan vi bruger den. Ressourcerne »Taking Charge of Technology« og Til styrke for de unge: En vejledning til at træffe valg kan hjælpe jer til at træffe kloge valg om jeres enheder. Disse minder jer om jeres formål, peger jer i retning mod Jesus Kristus og hjælper jer til at indbyde Helligånden i jeres liv. Planlægning af, hvordan, hvornår og hvor I bruger teknologi, vil styrke jer mod Satans distraktioner.

Forbered jer nu

Moroni forberedte sig til kommende kampe ved at give sit folk brynjer, skjolde, hjelme og tykke klæder. Han omkransede også byer med fæstninger og kastede jordvolde omkring dem.

Til nutidens åndelige kampe forbereder I jer ved at holde Guds befalinger. I engagerer jer i personlig bøn, faste og skriftstudium. I handler i tro og reagerer på den åndelige vejledning, I modtager. I kan styrke jeres familie. I kommer i kirke og forbereder jer samvittighedsfuldt på og tager værdigt del i nadveren. Når I udvikler jer i evangeliet, vil I indgå og holde pagter med Gud, der vil trække Jesu Kristi kraft ind i jeres liv.

Når I gør disse ting, vil I indse, at I ikke udkæmper jeres kampe alene. Frelseren vil blive mere virkelig for jer, ligesom han var virkelig for Moroni. Han var fast i sin tro på Jesus Kristus og vidste, at han kunne stole på Frelseren for at få vejledning og udfrielse (se Alma 48:16). I kan gøre det samme.

Billede
Jesus Kristus med brød og fisk

Se hen til vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Moroni tilskrev al sit folks lykke til, at de var tro mod deres tro på Gud og deres religion. Når I forstår jeres formål, planlægger succes og forbereder jer på åndelige kampe, vil I indse, at glæde kommer på grund af vor himmelske Fader og hans plan og Jesus Kristus og hans forsoning.

Ligesom Moroni ved jeg, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus tilvejebringer den ultimative frihed fra trældom – frihed fra død og synd. De vil velsigne jer med deres guddommelige hjælp og kraft, når I ser hen til dem i alle ting.

Udskriv