Til styrke for de unge
Hvordan kan jeg blive tilgivet, tilgive mig selv og tilgive andre?
August 2024


Kun digitalt: Svar fra en apostel

Hvordan kan jeg blive tilgivet, tilgive mig selv og tilgive andre?

Når vi fokuserer vores liv på Frelseren, vil vi finde svar på vores de dybe og væsentlige bekymringer, vi kan have.

Fra en tale, holdt på Brigham Young University-Hawaii, 29. aug. 2023.

Billede
Ammon og Mosijas sønner omfavner hinanden

Jeg vil gerne besvare nogle spørgsmål, der vedrører unge Jesu Kristi disciple.

Hvordan kan jeg blive tilgivet, føle mig værdig og føle Guds kærlighed?

Mange kæmper med at omvende sig og blive tilgivet for sine synder, at føle sig værdig til at tage del i nadveren og føle Guds kærlighed til dem, når de føler sig uværdig.

Omvendelsens princip kommer efter tro på Jesus Kristus. Gud elsker os, selv når vi befinder os dybt nede i synd. Vi bliver tilgivet, når vi har ydmyget os over for Gud, rådført os med passende kirkeledere efter behov og omvendt os og forsaget vores synder. Det at tage disse trin fører jer tættere på Frelseren, der i sidste ende kan udfri jer af skyld, sorg og åndelig og fysisk trældom.

Vi ved ikke, hvorfor vi nogle gange føler skyld, selv efter vi har omvendt os fra de synder, vi har begået. I stedet for at spekulere over det, så tal med vor himmelske Fader om det. Stil ham dette spørgsmål direkte. Jeg ved, at han med tiden vil åbenbare det for jer, som I har brug for.

I mit tilfælde har jeg stadig nogle minder om nogle af mine tidligere fejltagelser. Når jeg har bedt om det, har Herren fortalt mig, at jeg er blevet tilgivet, og jeg bør ikke bekymre mig om de ting mere. Men jeg føler også, at disse minder tjener som en advarsel til mig om ikke at falde i igen. Så det er ikke fuldstændigt negativt at have disse minder. Jeg ser dem som en demonstration af Guds kærlighed til mig, da han konstant advarer mig mod at tage gå ned ad den vej igen.

Når vi fortsat stræber efter at gøre vores bedste og gennem vores gerninger tilkendegiver ønsket om at rense karret indvendigt, har skyldfølelse og modløshed en tendens til at forsvinde. Med tiden kan vores oplevelse sammenlignes med Almas, der vidnede om, at han efter at have omvendt sig »stadig kunne huske sine synder, men erindringen om hans synder plagede ham ikke længere, fordi han vidste, at han var blevet tilgivet.«

Hvordan kan jeg tilgive dem, der har stødt eller såret mig?

En interessant bekymring, der kommer til udtryk gennem de indsendte spørgsmål, er relateret til at tilgive dem, der krænker os og har gjort os ondt.

Når vi studerer Guds ord, lærer vi, at det at tilgive andre bringer store åndelige velsignelser, herunder fred og håb. Måske er den vigtigste af disse velsignelser, at når vi tilgiver andre, kan vi også blive tilgivet for vores egne synder. Herren lærer os, at tilgivelse er en universel befaling, og at det kræves af os, at vi »tilgiver alle mennesker«. Det kan dog stadig være svært.

Sommetider tillader vi stolthed, frygt, foragt eller bitterhed at afskrække os og blokere for vores evne til at føle håb. Men modet til at tilgive kommer til dem, der sætter deres lid til Herren. At tilgive betyder at give slip på skyld og bebrejdelse for en tidligere skade. Det er også at lette en betydelig byrde. Det er at gå fremad i livet.

Med hensyn til at glemme er det vigtigt at huske, at »tilgivelse ikke betyder at glemme den krænkelse, der har fundet sted, eller at lade som om, den aldrig skete. Det betyder ikke, at I tillader den sårende adfærd at fortsætte. Det betyder ikke, at det er muligt for alle forhold at blive helbredt. Og det betyder ikke, at overtræderen ikke vil blive holdt ansvarlig for sine handlinger. Det betyder, at Frelseren kan hjælpe jer med at give slip.«

Her er nogle få forslag til at hjælpe med denne proces:

  • Bed om ydmyghed. Ydmyghed er det modsatte af stolthed, hvilket er den primære hindring i vores bestræbelse på at tilgive. Stolthed fører til, at vi fokuserer på fjendskab mod andre. Den får os også til at overse vores egne svagheder, fejltagelser og synder. Men Herren lover: »Hvis de ydmyger sig for mig og har tro på mig, så vil jeg gøre det svage stærkt for dem.« I henhold til vores ydmyghed og tro vil Herren hjælpe os til at blive mere som ham og virkelig tilgive, som han gjorde.

  • Udtryk taknemmelighed. At udtrykke taknemlighed byder Ånden mere ind i vores liv, hvilket kan blødgøre og ændre vores hjerte. Overvej at føre en dagbog over ting, I er taknemmelige for. Se efter tilkendegivelser af Guds kærlighed hver dag. Når I udvikler en taknemmelig indstilling, kan I opdage, at I tilmed kan finde årsager til at være taknemmelige for jeres prøvelser.

  • Vær tålmodige. Det kan tage tid at tilgive, når I er i stor smerte. I kan gøre plads i jeres hjerte til tilgivelse gennem oprigtig bøn, studium og overvejelse. At tage for jer af Kristi ord dagligt vil også hjælpe jer til at komme ham nærmere og vil bringe stor helbredende kraft ind i jeres liv.

  • Læg fortiden bag jer. Fortid er fortid og kan ikke ændres. Men I kan fokusere jeres energi på i dag; for i dag har I kraften til at vælge at tilgive. Kast jeres byrde på Herren. Husk, at Kristus udover at påtage sig verdens synder også påtog sig vores smerter og skrøbeligheder. Hvis I tillader ham at gøre det, kan han gøre jeres byrde let.

Det kan være en udfordring at finde styrke til at tilgive, men Frelseren og hans forsoning gør det muligt. Når vi åbner vores hjerte for at tilgive andre, vil vi i sandhed blive velsignet med fred. Jeg opfordrer jer til at favne tilgivelsens helbredende kraft.

Når vi fokuserer vores liv på Frelseren, vil vi finde svar på vores de dybe og væsentlige bekymringer, vi kan have. Frelserens helende kraft fylder vores sjæl med fred, lys, forståelse, glæde og kærlighed.

Udskriv