Vägledning för de unga
Vandra i Frälsarens ljus
September 2024


Vandra i Frälsarens ljus

När du kommer till Jesus Kristus och omvänder dig leder hans helande och stärkande kraft dig ut ur mörkret.

Bild
pappersflygplan

På en lång flygresa som flygkapten skulle jag lyfta i Tyskland klockan 11:00 och landa i Kalifornien klockan 13:00 samma dag. När man jämför avrese- och ankomsttiderna kan det verka som om en flygning över Atlanten och den nordamerikanska kontinenten bara tog två timmar.

Boeing 747 var snabb, men inte så snabb! I själva verket tog det ungefär 11 timmar, beroende på vinden, att färdas 900 mil.

Eftersom vi flög västerut, gick solen aldrig ner under vår flygning. Vi kunde njuta av dagsljus hela vägen från Tyskland till Kalifornien. Men att återvända till Tyskland var en helt annan sak. När vi flög österut kom solnedgången snabbare än vad den normalt sett skulle göra, och innan vi visste ordet av var det natt.

Även när jag flög på natten, i totalt mörker, visste jag med säkerhet att solen förblev konstant, orubblig och pålitlig. Jag visste att solen så småningom skulle gå upp och att klart ljus skulle återvända för att ge värme och liv till en ny dag innan vår resa var över.

Ibland kan saker omkring oss verka ostadiga, oförutsägbara och mörka. Jag är så tacksam för Jesus Kristus. Han är världens ljus och liv. Tack vare honom har vi hopp om framtiden, tillgång till hans gudomliga ljus och löftet om slutlig seger över synd och död.

Frälsarens kärlek och kraft

Av kärlek till oss gav Jesus Kristus sitt liv för alla Guds barn och öppnade dörren till odödlighet och evigt liv.

Trots det Satan vill att du ska tro, är du inte bortom Frälsarens förmåga att rädda dig. Du är aldrig utom räckhåll för att vara ”omsluten av hans kärleks armar” (2 Nephi 1:15).

Denna största av alla gåvor kommer av den möjliggörande och återlösande kraften i Jesu Kristi försoning. Tack vare Frälsarens lidande i Getsemane och på Golgata vet han hur han ska hjälpa dig igenom alla de utmaningar du möter (se Alma 7:11–12).

Jesus Kristus är din vägledning och styrka!

Bild
Jesus Kristus omfamnar en man

President Russell M. Nelson har sagt: ”När Frälsaren [gav detta försoningsoffer] för hela mänskligheten öppnade han upp en möjlighet för dem som följer honom att få åtkomst till hans helande, stärkande och återlösande kraft.”

Den kraften finns, liksom solen, alltid där. Den vacklar aldrig. Att följa i Frälsarens fotspår är som att gå ut ur skuggan och in i solljuset, där man kan ta emot välsignelserna av Guds ljus, värme och kärlek.

En strålande ny början

Mormons bok berättar hur nephiterna tillbringade tre dagar i djupaste mörker efter Frälsarens korsfästelse. Det fysiska mörkret omkring dem symboliserade det andliga mörker vi upplever till följd av synd. Sedan hörde de Kristi röst kalla dem ut ur mörkret och in i hans ljus:

”Vill ni inte nu återvända till mig och ångra era synder och bli omvända så att jag kan hela er?” (3 Nephi 9:13).

”Som offer till mig ska ni frambära ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (3 Nephi 9:20).

”Omvänd er och återvänd till mig med helhjärtat uppsåt” (se 3 Nephi 10:6).

Frälsaren ger dig samma uppmaning när du är vilse i mörkret. Precis som varje soluppgång kännetecknar en ny dag, får du varje gång du omvänder dig en nystart, en strålande ny början.

Genom din uppriktiga omvändelse ersätter Jesus Kristus ”din skuld med frid och glädje. Han kommer inte längre ihåg dina synder. I hans styrka får du en större önskan att hålla hans bud.”

Så snart du tar första steget mot omvändelse börjar Frälsaren förändra ”ditt hjärta och ditt liv. Bit för bit växer du och blir mer som han” och han ”ger dig större tillgång till hans kraft”.

Hitta bestående läkedom

Frälsaren är den store läkaren. Ett av de vackraste uttrycken för hans helande kraft återfinns i hans personliga tjänande i Mormons bok:

”Har ni några som är sjuka bland er?” frågade han. ”Har ni några som … lider på något sätt? För dem hit så ska jag bota dem, för jag hyser medlidande med er …

Och det hände sig att när han hade talat sålunda, gick hela mängden tillsammans fram … och han botade dem var och en allteftersom de fördes fram till honom” (3 Nephi 17:7, 9).

Varje gång Frälsaren botade någon, både före och efter sin uppståndelse, vittnade han om sin fullkomliga förmåga att hela våra själar. Varje mirakulös läkning pekade på hans löfte om den varaktiga fysiska och känslomässiga läkning som kommer till oss i uppståndelsen.

Ibland kanske dina böner om helande inte besvaras på det sätt du hoppas, men de ignoreras aldrig. Tiden för läkedom kommer så småningom på vår himmelske Faders eget sätt och i hans egen tid, precis som nattens mörker alltid ger vika för den härliga soluppgången.

Min kära vän, jag vittnar om att Jesus Kristus är den som helar oss i det här livet och i evigheten. Hans barmhärtighet är tillräcklig för att läka dina sår, rena dig från synd, stärka dig i prövningar och välsigna dig med hopp, visdom och frid. Hans kraft finns alltid där – konstant och pålitlig – även när du för en tid känner dig långt borta från hans kärlek, ljus och värme.

Bild
ung man tittar på solnedgången

Må du aldrig förlora din känsla av förundran och djup tacksamhet för allt som Jesus Kristus har gjort för dig. Kom ihåg att du är fullkomligt älskad. Kom ihåg vad du har blivit lovad för evigt. Och ”må Gud sedan låta [dina] bördor lättas genom glädjen i hans Son”, Jesus Kristus (Alma 33:23).

Skriv ut