Vägledning för de unga
Lyssnar du?
September 2024


Kom och följ mig

Helaman 13–16; 3 Nephi 1

Lyssnar du?

Profetens vägledning kan skydda, välsigna och hjälpa oss – om vi tillåter det.

Bild
ung man i en folkmassa som tittar på en mur med lamaniten Samuel högst upp

Illustration: Alyssa Talent

”Undergången är nära!”

Det är ett dystert budskap att få. Men föreställ dig att du är den som kallats att ge det!

Lamaniten Samuel kallades av Herren att varna nephiterna för deras ogudaktighet. Stående på en mur förkunnade Samuel att en dag ska ”fullständig undergång … förvisso ske om ni inte omvänder er” (Helaman 13:10).

Samuel profeterade också att fem år senare skulle det komma en natt utan mörker och en ny stjärna på himlen för att markera Frälsarens födelse (se Helaman 14:2–5).

Hur reagerade nephiterna på Samuels budskap?

De vägrade lyssna. De ”kastade stenar mot [Samuel] … och … sköt även pilar mot honom där han stod på muren” (Helaman 16:2). Som tur är kastar människor inte stenar eller skjuter pilar mot profeten i dag, men många förkastar och förlöjligar ändå hans ord när han undervisar om Frälsarens evangeliums eviga sanningar.

Hur reagerar du när profeten talar? Lyssnar du?

Här följer tre påminnelser om välsignelserna som kommer av att ha en profet på jorden och att lyssna på honom.

Profeten älskar oss och ber för oss

I många generalkonferenstal har president Russell M. Nelson sagt:

”Jag älskar er.” ”Ni [har] ständigt varit i mina tankar och i mina böner.”

Vilken välsignelse det är att veta att profeten älskar oss och ber för oss!

Nästan fem år efter lamaniten Samuels profetior sa några nephiter att tiden var förbi då hans ord skulle uppfyllas. De hånade dem som trodde, och utsåg till och med en dag då de skulle döda de troende om tecknen på Frälsarens födelse inte kom (se 3 Nephi 1:6–9). Under denna skrämmande tid bad profeten Nephi hela dagen ”för sitt folks skull … som stod i fara att förgöras på grund av sin tro” (3 Nephi 1:11).

I dag hjälper profetens böner oss på fler sätt än vi kanske inser. Den andliga vägledning han får genom bön är till välsignelse för hela världen.

Profeten leder oss till Frälsaren

”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod”, sa Herren till Nephi. ”Tiden är inne och i denna natt ska tecknet ges, och i morgon kommer jag till världen” (3 Nephi 1:13).

När solen gick ner blev det inte mörkt. Tecknet hade kommit! (Se 3 Nephi 1:15.) Morgonen därpå visste alla att det var den dag då Frälsaren skulle födas, och en ny stjärna visade sig (se 3 Nephi 1:19, 21). Allt som Herren hade profeterat genom Samuel om Frälsarens födelse hade uppfyllts precis som Herren hade sagt att det skulle göra.

Frälsarens ankomst till världen räddade omedelbart de troende från döden. Men den räddade inte bara dem. Jesus Kristus kom för att frälsa oss alla från synd och död, ge oss styrka i tider av nöd och ge oss hopp och glädje genom sin försoning. Det har varit huvudbudskapet för varje profet ”som har profeterat ända sedan världens begynnelse” (Mosiah 13:33). Profeter leder oss till Frälsaren, som är ”vägen, sanningen och livet” (Johannes 14:6).

Profeten förkunnar sanningen

Första gången jag läste hela Mormons bok på high school lade jag särskilt märke till en av lamaniten Samuels lärdomar. Han sa till nephiterna att om de fortsatte att skjuta upp sin omvändelse skulle tiden komma då det skulle vara ”evinnerligen för sent”. Han sa: ”Ni har i alla ert livs dagar sökt efter det som ni inte kan få … ni har sökt lycka i att göra ont” vilket strider mot vår himmelske Faders natur (Helaman 13:38).

I vår tid har president Nelson på liknande sätt sagt:

”Medan världen insisterar på att prestige, prylar, popularitet och passioner ger lycka, så gör de inte det! Det kan de inte! …

Sanningen är att det är mycket mer utmattande att söka efter lycka där man aldrig kan hitta den! … Jesus Kristus … och bara han, [har] makten att lyfta upp er över denna världens dragningskraft.”

En del nephiter valde att lyssna till och tro på Samuels ord; många andra gjorde inte det (se Helaman 16:1–8). På många sätt är det inte så annorlunda i dag.

Vad väljer du? Lyssnar du på profeten?

President Nelson har sagt:

”[Profeter, siare och uppenbarare] säger kanske inte alltid det som andra vill höra. Profeter är sällan populära. Men vi undervisar alltid om sanningen!”

När du lyssnar på profeten och handlar efter hans ord kommer du att se att hans profetiska vägledning beskyddar, välsignar och hjälper dig under hela ditt liv.

Skriv ut