Vägledning för de unga
Fånga dina dagar
September 2024


Kom och följ mig

Helaman 7

Fånga dina dagar

Önskar du att du hade levt förr i tiden? Gör inte det.

Bild
hand som håller en lysande boll

Illustration: Alyssa Petersen

Har du någonsin tänkt att ditt liv skulle vara enklare eller bättre om du hade fötts i en annan tid? Andra har känt så förut – till och med en profet, en gång.

Profeten Nephi (i Helamans bok) såg sitt folks envisa ogudaktighet och ropade: ”O, om jag kunde ha levt mina dagar i de dagar då min fader Nephi först kom ut ur Jerusalem … då skulle min själ ha haft glädje” (Helaman 7:7–8).

Han tyckte att det var svårt att leva i sin tid. I slutändan var han naturligtvis tvungen att möta verkligheten: ”Men se, det har blivit mig anförtrott att leva i dessa dagar” (Helaman 7:9).

Dina dagar

Det här är dina dagar. De kan innebära utmaningar, men de ger också möjligheter. I dina dagar kan du till exempel:

  • Samla Israel på båda sidor om slöjan. Det ”är det viktigaste som sker på jorden i dag”. Du har många sätt att sprida evangeliet och inbjuda andra att komma närmare Jesus Kristus och hans kyrka. Du kan delta i upptäckten av förfäder på fantastiska sätt och hjälpa dem som har gått vidare att ta emot förrättningar i templet.

  • Använda tekniken på positiva sätt. Du är särskilt utrustad för att visa världen hur modern teknik kan användas till det som är gott.

  • Motstå hat, förakt och söndring. När det här onda plågar vår värld kan du visa en bättre väg – Frälsarens vänliga, barmhärtiga, fridsskapande och kärleksfulla väg.

  • Var konsekvent i en ombytlig värld. När du är trofast mot Jesus Kristus, hans evangelium och hans kyrka välsignar Herren dig, och andra ser till ditt exempel i livets stormar.

Dina underverk

Det var inte alltid lätt för Nephi, men han var där (och när) Herren behövde honom. Han var trofast. Följden blev att han såg mirakel och underverk i sina dagar och stöddes av Herren. (Se Helaman 7–16.)

Du kan få se egna mirakel och underverk när du är trofast i dina dagar.

Slutnot

  1. Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), Evangeliebiblioteket.

Skriv ut