2005
Frågor och svar
December 2005


Frågor och svar

”Min vän säger att han skulle vara intresserad av att bli medlem i kyrkan om han bara inte behövde tro på berättelsen om Joseph Smith. Vad ska jag säga till honom?”

LIAHONA

V ad skulle kyrkan vara utan Joseph Smith? Skulle vi ha prästadömet eller en profet i dag? Skulle vi ha Mormons bok, tempel, eviga familjer, nutida uppenbarelser eller kunskap om gudomens natur?

Det verkar som om din vän tycker om och tror på några av kyrkans principer. Påminn honom om att om han tror att kyrkan är god och kommer från Gud så måste Joseph Smith ha kallats av Gud. Utan profeten Joseph skulle vi inte ha kyrkan och dess välsignelser i vårt liv.

Förstår din vän avfallet och att det var nödvändigt att kyrkan, prästadömet och Jesu Kristi evangelium återställdes? Förstår han att kyrkan alltid har letts av profeter som Mose och Abraham? Om det är så, vittna då om att Joseph Smith var den profet som Herren talade om när han sade: ”Honom skall jag giva makt att frambära mitt ord” (2 Nephi 3:11) och att föra kyrkan ”ut ur dunklet och mörkret, ja, den enda sanna och levande kyrka[n].” (L&F 1:30)

Ett annat bevis på Joseph Smiths gudomliga kallelse är Mormons bok. När din vän läser den kan han under bön ställa frågan: ”Skrev Joseph Smith Mormons bok eller översatte han den genom Guds kraft?” Herren sade att han gav Joseph Smith ”makt att

översätta [Mormons bok]”. (L&F 1:29) Om Mormons bok är sann så är Joseph Smith en sann profet.

Din väns vittnesbörd kan stärkas av att höra andra personers vittnesbörd. Du kan inbjuda honom att träffa missionärerna om han inte redan har gjort det. Din vän kan läsa Joseph Smiths eget vittnesbörd i Joseph Smiths skrifter (i Den kostbara pärlan). Dessa vittnesbörd kan inbjuda Anden att bekräfta sanningen om Joseph Smiths upplevelse för din vän.

Inbjud slutligen din vän att be med tro, liksom Joseph gjorde. Om han uppriktigt söker sanningen så kommer han att få en bekräftelse av Anden.

LÄSARNA

Jag tror att vår kyrka existerar tack vare Joseph Smith och hans oerhörda syn av Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus. Be för din vän, att hans hjärta ska vekna. Säg att han ska be av hela sitt hjärta. Gud hör honom och besvarar hans bön.

Katlyn Birdwell, 19 år, Naches församling, Selah stav, Washington

De som väljer att bli medlemmar i denna kyrka måste ha ett starkt vittnesbörd om Joseph Smiths verk. Vi måste förstå att Jesu Kristi evangelium återställdes genom profeten Joseph Smith och att sanningen i kyrkan är baserad på hans första syn. För att hjälpa din vän föreslår jag att du bär ditt vittnesbörd om Joseph Smith och visar honom ett gott exempel på kärlek och vänskap.

Anna Lavrentyeva, 18 år, Tsentralny gren, St Petersburg, S:t Petersburgs distrikt, Ryssland

Återställelsen av Jesu Kristi evangelium genom profeten Joseph Smith är den viktigaste delen av vår religion. Utan den skulle den nödvändiga myndigheten att organisera Kristi kyrka inte finnas på jorden. Gud ändrar sig inte. Han har alltid kallat profeter och kommer att fortsätta kalla dem så att hans avsikter kan uppnås.

Stephan Cerqueira Levita, 18 år, Ilhéus centrala gren, Itabuna stav, Brasilien

Joseph Smiths mission är en av grundstenarna i vårt vittnesbörd som medlemmar av kyrkan, för evangeliets återställelse kom till oss genom honom. Om den berättelsen är falsk så är vår kyrka falsk. Å andra sidan, om berättelsen är sann så betyder det att vår kyrka och dess lärdomar är sanna. En undersökare måste därför först acceptera berättelsen om Joseph Smith som sann innan han kan bli medlem i kyrkan.

Christina E Baliao, 21 år, Baguio universitetsförsamling, Baguio stav, Filippinerna

Gud använde en nutida profet till att återställa Kristi evangelium. Genom att göra det visade han oss återigen att han är densamma i dag, i morgon och för evigt.

Ballerups församling, Köpenhamns stav, Danmark

Försök att bära ditt vittnesbörd om att Joseph Smiths berättelse är sann. Du kommer att bli förvånad över hur stor inverkan ett vittnesbörd kan ha på dina vänner. Uppmana din vän att läsa Joseph Smiths skrifter och sedan fråga Gud om de är sanna. Och om din vän tror att Mormons bok är Guds ord så måste Joseph Smiths berättelse vara sann. Joseph måste ha översatt Mormons bok med Guds kraft. Om din vän tror att kyrkans andra läror är sanna så innebär det att Joseph Smiths berättelse är sann.

Jordi Hunt, 13 år, Sugar City tredje församling, Sugar City stav, Idaho

Det är omöjligt att tro att det här är den sanna kyrkan utan att ha ett vittnesbörd om den första synen, om kyrkans återställelse och om Joseph Smith som en Guds profet. Om någon tvivlar kan den personen fråga Gud, och han besvarar bönen som han har lovat i Jakobs brev 1:5 och Moroni 10:3–5.

Äldste Javier Pulido, 21 år, Floridamissionen Fort Lauderdale

Vår tro på det återställda evangeliet är baserad på Joseph Smiths syn. Utan Joseph Smith skulle vi inte ha Mormons bok. Inte heller skulle vi ha kyrkan, för det var genom honom som Herren återställde kyrkan. Om din vän inte tror på det och inte har ett vittnesbörd om det så måste han be om det.

Fabiola Erlacher, 15 år, Linz-Urfahrs församling, Salzburgs stav, Österrike

Bär ditt vittnesbörd om Joseph Smith för din vän. Uppmana din vän att läsa berättelsen själv och be om den. Han kommer att få ett svar, liksom Joseph Smith fick.

Rebecca Burk, 16 år, Globe första församling, Globe stav, Arizona

Liahonas och läsarnas svar är avsedda att ge hjälp och perspektiv och är inte tillkännagivanden om kyrkans lära.

”Vi förkunnar bestämt att Gud Fadern och hans Son, Herren Jesus Kristus, personligen visade sig för den unge Joseph Smith …

All vår styrka vilar på sanningshalten i denna syn. Antingen hände det eller så hände det inte. Om det inte hände är detta verk falskt. Om det hände är verket det viktigaste och underbaraste verket under himlarna.”

President Gordon B Hinckley, ”Vår tros underbara grund”, Liahona, nov 2002, s 80.

Skriv ut