2008
Matteus 5:14-16
September 2008


Linje på linje

Matteus 5:14-16

I bergprekenen lærte Frelseren oss hvor viktig det er å la evangeliets lys skinne i vårt liv.

Verdens lys

Bilde
Elder Joseph B. Wirthlin

«Jesus vil at vi alle skal kjenne ham på grunn av den kraft til forvandling som denne kunnskap gir, og på grunn av den ubeskrivelige glede den bringer inn i vårt liv. Men evangeliets innflytelse skulle nå lenger enn til oss selv. Det skal være en innflytelse som driver bort mørket fra dem vi har omkring oss. Ingen blir frelst ene og alene for seg selv. På samme måte tennes heller ingen lampe kun for å gagne seg selv.»

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum: «Bygg riktig», Lys over Norge, nov. 1990, 46.

En by på et fjell

I oldtiden ble ofte byer bygget på fjell for å gjøre dem sikrere og lettere å forsvare. Folk kunne se dem på lang avstand, og visste hvor de skulle flykte om det dukket opp farer. Hvordan er det å være en Kristi disippel som å være en by på et fjell?

Skjeppe

Dette ordet kommer opprinnelig fra en gammel gresk måleenhet for tørrvarer (ca. 8,7 liter), men det benyttes også om beholderen som brukes til å måle denne enheten. Se for deg at du setter en stor beholder, som for eksempel en bøtte, over et stearinlys.

La deres lys skinne

Bilde
President Gordon B. Hinckley

«Det lys som Herren har tent i denne evangelieutdeling, kan bli et lys for hele verden, og andre som ser våre gode gjerninger, kan begynne å forherlige vår Fader i himmelen og følge det eksempel vi viser dem.

Ved å begynne med deg og meg kan vi få et helt folk som på grunn av det liv vi lever i vårt hjem, på vår arbeidsplass, ja, til og med ved fornøyelser, kan bli som en by på et fjell som menneskene kan se på og lære av, og et banner for nasjonene som jordens folk kan hente styrke fra.»

President Gordon B. Hinckley (1910-2008), «En by som ligger på et fjell», Lys over Norge, nov. 1990, 3.

Gode gjerninger

Les teksten til salmen «Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?» (Salmer, nr. 173). Skriv ned noen få ting du kan gjøre for å hjelpe eller oppmuntre noen, og planlegg når du skal gjøre dem. Plasser listen på et sted hvor du kan se den.

Kommentar fra redaktøren: Denne siden er ikke ment som en altomfattende forklaring av det utvalgte skriftstedet, bare et utgangspunkt for ditt eget studium.

Skriv ut