2009
Når skulle jeg få min patriarkalske velsignelse?
August 2009


Når skulle jeg få min patriarkalske velsignelse?

Janet var 17 da hun kom hjem til meg for å få sin patriarkalske velsignelse. Under vår samtale før velsignelsen fikk jeg vite at hun hadde hatt anbefalingen fra biskopen i noen måneder før hun ringte og avtalte med meg. Hun hadde ventet fordi hun var redd velsignelsen ville be henne om å gjøre ting som ville være for vanskelige for henne. Hun var også bekymret for at hun kanskje ikke ville være klar.

«Et løfte fra vår himmelske Fader er ikke et bud,» fortalte jeg henne. «Løftene i velsignelsen din vil bare bli oppfylt om du ønsker dem og arbeider for å oppnå dem.» Jeg forsikret henne også om at jeg, som patriark, ikke ville dømme eller irettesette henne. Jeg ville gi henne en velsignelse.

Hva er en patriark?

Profeten Joseph Smith forklarte: «Hvor som helst Kristi kirke er opprettet på jorden, skulle det være en patriark til gagn for de helliges etterkommere, slik tilfellet var med Jakob, som ga sin patriarkalske velsignelse til sine sønner.»1

Din stavspatriark er en av vår himmelske Faders trofaste tjenere. Han har blitt ordinert til en patriarks embede og vil ha dette embedet resten av sitt liv. Han er vanligvis en eldre mann som kjenner til mye av det du vil møte i livet etter hvert som du blir eldre.

Hans kall er å gi velsignelser. Han er ingen rådgiver, så han gir ikke råd. Han er ingen biskop, så han dømmer ikke. Når han legger sine hender på ditt hode for å gi deg en velsignelse, gir vår himmelske Fader tanker, prinsipper og iblant spesifikke ord til patriarken, gjennom Den hellige ånds tilskyndelse, til deg. Patriarken tar så med noen av disse prinsippene og tankene i velsignelsen din.

Hva er en patriarkalsk velsignelse?

President Harold B. Lee (1899–1973) beskrev en patriarkalsk velsignelse som et «[avsnitt] fra dine muligheters bok».2 Når din patriark legger sine hender på ditt hode, vil velsignelsen vanligvis inneholde:

En erklæring om patriarkens myndighet. Velsignelser gis ved Det melkisedekske prestedømmes myndighet og gjennom Den hellige ånds inspirasjon.

En angivelse av slektslinje. Ethvert medlem av Kirken arver åndelige velsignelser og ansvarsoppgaver gjennom en av Israels tolv stammer. Ved Åndens inspirasjon angir patriarken hvilken stamme du vil motta disse velsignelsene gjennom. Denne slektslinjen avgjøres ikke bare av din rase eller nasjonalitet. Medlemmer av samme genetiske familie kan være av forskjellige stammer. Denne slektslinjen har noe med dine ansvarsoppgaver i Herrens rike å gjøre. Mange medlemmer av Kirken er av Efraims, Manasse eller Judas ætt, som er de vanligste Israels stammer i denne perioden av vår forkynnelse av evangeliet til alle nasjoner, slekter, tungemål og folk.3

En personlig velsignelse. I denne delen av din velsignelse vil du motta inspirerte og profetiske uttalelser om ditt liv. Velsignelsen kan også omfatte forskjellige ting du kan oppnå, løfter Herren vil gi deg og formaninger og advarsler som kan beskytte deg mot skade og ulykker. Velsignelsen vil ikke omfatte alt som vil skje med deg, men den vil omfatte de tingene du trenger å være mest oppmerksom på. Hvis en misjon ikke er nevnt, betyr ikke dette at du ikke kan reise på misjon. Det betyr kanskje bare at det å utføre en misjon er noe Gud mener du kan klare uten at det blir spesielt betonet i din patriarkalske velsignelse.

Velsignelsen kan være lang eller kort. Lengden på din velsignelse er ikke et mål på din verdighet.

Å lese din velsignelse er omtrent det samme som å lese Skriftene. Når du leser den, vil nye ideer om hva du burde gjøre og gode følelser om ditt liv komme til deg. Jo mer du leser din velsignelse, jo mer vil du forstå av dens betydning for deg.

Din patriarkalske velsignelse er en åpenbaring som er gitt bare til deg. Den er personlig, hellig og fortrolig. Du skulle ikke dele den med noen bare for å tilfredsstille vedkommendes nysgjerrighet. «Den [er] gitt under Den hellige ånds inspirasjon, og skulle leses og tolkes under innflytelse av den samme Ånd.»4

Når skulle jeg få min patriarkalske velsignelse?

Kort sagt, den beste tiden for å motta en velsignelse er når du er klar. Å være «klar» innebærer å være både følelsesmessig og åndelig forberedt. Dette vil trolig være en gang i tenårene. Det er da du begynner å bli uavhengig og begynner å tenke på livet og hva som kommer til å skje med deg.

Du vil nå et punkt hvor du virkelig ønsker å få en velsignelse – ikke fordi dine venner får sine, men fordi du selv ønsker den. Dette kan for eksempel skje når du ser andre gjøre ting som du vet er galt. Det kan skje når en venn eller slektning dør. Det kan skje når du hører en tale i kirken som virkelig gjør inntrykk på deg. Det kan skje når du leser i Skriftene og lærer mer om Frelseren. Det kan skje når du er alene og begynner å føle Guds kjærlighet til deg. Det kan skje når du nærmer deg alderen for å reise på misjon, reise ut for å studere, utføre militærtjeneste eller gifte deg i templet.

Hvordan får jeg en patriarkalsk velsignelse?

Når du er klar til å få en patriarkalsk velsignelse, vil du bli intervjuet av din biskop eller grenspresident. Han vil stille deg spørsmål om din verdighet, som for eksempel om du etterlever Visdomsordet, betaler full tiende, lever moralsk rent og er et aktivt medlem av Kirken. Du behøver imidlertid ikke være fullkommen for å være verdig. Det å ønske en velsignelse og ønske å vite hvordan du kan komme nærmere din himmelske Fader er like viktig som å være verdig. Du kan styrke ditt ønske om en velsignelse gjennom personlig bønn, skriftstudium og ved å anstrenge deg mer for å lytte til Ånden.

Etter at du har mottatt velsignelsen, vil patriarken gi deg en skriftlig utgave av velsignelsen. Du skulle oppbevare dette dokumentet på et trygt sted. Ikke mist den. Men hvis du noensinne skulle få behov for en ny utskrift, kan du kontakte Kirkens hovedkvarter i Salt Lake City.

En patriarkalsk velsignelse er tilgjengelig for alle verdige medlemmer av Kirken. Det er en personlig gave til deg fra din kjærlige himmelske Fader, som ønsker å hjelpe og veilede deg gjennom livet og hjelpe deg å komme tilbake til ham. ◼

Noter

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (Det melkisedekske prestedømmes og Hjelpeforeningens studiekurs, 2007), 139.

  2. Karl G. Maeser, sitert i Harold B. Lee, Stand Ye in Holy Places (1975), 117.

  3. Se Dallin H. Oaks, «Patriarkalske velsignelser», Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, 8. jan. 2005, 8.

  4. Dallin H. Oaks, «Patriarkalske velsignelser», 10.

Fotoillustrasjoner: Christina Smith; Jakob velsigner Josef, av Harry Anderson; foto av president Faust: Busath Photography

Skriv ut