2009
Varför utför vi missionsarbete?
September 2009


Varför utför vi missionsarbete?

Från ett tal under ett seminarium för nya missionspresidenter den 23 juni 1992.

Syftet med missionsarbetet är att hjälpa Guds barn att uppnå ett tillstånd som föreskrevs av vår Frälsare och Återlösare.

Bild
Elder Dallin H. Oaks

Missionsarbetets doktrinära grund är en del av Frälsarens ord till Nikodemus: ”Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.” (Joh 3:5)

Med ”Guds rike” menas här celestiala riket.

Vi predikar och undervisar inte för att ”föra in människor i kyrkan” eller för att öka kyrkans medlemsantal. Vi predikar och undervisar inte bara för att övertala människor att leva bättre liv. Vi hedrar och uppskattar många predikanter och andra som är engagerade i sådan verksamhet som gör dåliga människor bra och bra människor bättre. Allt det där är viktigt, men vi har mer att erbjuda. En person kan kvalificera sig för terrestriala riket i stället för telestiala riket utan den här kyrkans hjälp. Men vi siktar högre.

Syftet med missionsarbetet är att hjälpa Guds barn att uppnå ett tillstånd som föreskrevs av vår Frälsare och Återlösare. Vi predikar och undervisar för att döpa Guds barn så att de kan frälsas i det celestiala riket i stället för att begränsas till ett lägre rike. Vi utför missionsarbete för att kunna döpa och konfirmera. Det är det som är missionsarbetets doktrinära grund.

Det återställda evangeliet ger oss mer kunskap om Jesus Kristus och hans lära. Men det unika i vårt budskap handlar inte bara om mer kunskap. Dopets krav påminner oss om att sanningarna vi undervisar om inte är akademiska. Det återställda evangeliet består av lärdomar och förrättningar. Vi förkunnar att dopet är nödvändigt för att vi ska kunna återlösas från synd enligt villkoren som föreskrivits av Återlösaren, och att det bara är prästadömsbärarna i den här kyrkan som har den gudagivna myndigheten som förvandlar nedsänkningen i vatten till en förrättning tillhörande det eviga evangeliet. Vi predikar och undervisar för att människor ska döpas.

Dopet är ett krav, men varför? Varför är det nödvändigt att döpas på det här sättet och av någon som har den här särskilda myndigheten? Jag vet inte. Men jag vet att syndernas förlåtelse bara kan åstadkommas genom vår Frälsare, Jesu Kristi försoningsoffer, och att han har föreskrivit det villkoret, om och om igen. Genom hans offer betalades priset för mina synder, och han har föreskrivit villkoren som gör att jag kan frälsas tack vare priset han betalade. Den anledningen är nog för mig.

Som profeterna i den här tidsutdelningen har sagt är syftet med att missionärerna är ute på missionsfältet att de ska rädda själar och döpa omvända, vilket innebär att de öppnar dörrarna till det celestiala riket för Guds söner och döttrar.

Ingen annan kan göra det.

Andra kyrkor kan inte göra det.

Ett gott kristet liv kan inte åstadkomma det.

Stark tro, goda önskningar och gott resonemang kan inte åstadkomma det.

Det är bara Guds prästadöme som kan administrera ett dop som uppfyller det gudomliga påbudet att ”den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike”. (Joh 3:5)

Missionsarbetets doktrinära grund är Guds ord, som uppenbarats i varje tidsålder, att människan inte kan frälsas i det celestiala riket utan Jesu Kristi försoningsoffer och att det enda sättet att dra nytta av försoningens förmåner är att följa dess upphovsmans uppmaning: ”Omvänd er och låt er alla döpas.” (Apg 2:38) Vi har kallats att hjälpa till med det här stora arbetet.

Nikodemus undervisas av Kristus, av Robert T Barrett; fotoillustration och bakgrund Cary Henrie

Skriv ut