2010
Åpent hus
Desember 2010


Åpent hus

«Alle som virkelig trodde på Kristus, påtok seg med glede Jesu Kristi navn, eller navnet kristne» (Alma 46:15).

Alison lyttet ivrig da biskopen kunngjorde at menigheten skulle ha åpent hus i julen dette året. «Vi ønsker at det skal være en spesiell aften,» sa han. «Det vil være en fin anledning til å invitere venner og naboer.»

Alison elsket julehøytiden. Hun likte å kjøpe gaver til familie og venner og synge julesanger. Og hun elsket å lese historien om Jesu fødsel og tenke på ham som et lite spedbarn.

De neste ordene biskopen sa fanget hennes oppmerksomhet. «På grunn av åpent hus vil vi ikke ha vår tradisjonelle juletrefest i år.»

Alison rynket pannen. «Ikke noen fest?.» hvisket hun til moren. Menighetens juleselskap var noe av det hun likte best i julen.

Mor la en finger på leppene sine.

«Noen av våre venner og naboer forstår ikke at vi er kristne,» fortsatte biskopen. «Vi ønsker at de skal få vite at vi tror på Jesus Kristus.»

Alison tenkte over det. Hun husket at hennes beste venninne, Erica, hadde sagt at de siste-dagers-hellige ikke var kristne. Hun forsto ikke hva Erica mente, så hun hadde spurt sine foreldre om det.

«Mange tenker bare på navnet ”mormon” eller ”siste-dagers-hellig,”» hadde mor forklart. «De glemmer at kirken er oppkalt etter Jesus Kristus.»

Neste dag på skolen hadde Alison sitert den første trosartikkelen for Erica: «Vi tror på Gud den evige Fader og på hans Sønn Jesus Kristus og på Den Hellige Ånd.»

Men Erica hadde bare trukket på skuldrene. «Hvorfor kaller ikke folk dere kristne istedenfor mormoner da?» spurte hun.

Alison vendte sin oppmerksomhet til biskopen igjen.

«Åpent hus vil dreie seg om Jesus Kristus,» sa han. «Vi ber familier ta med seg julekrybber, og vi vil fremføre Jesu fødsel som rollespill.»

Etter hvert som tiden nærmet seg for åpent hus, begynte Alison å glede seg. Mor og far inviterte en eldre nabo med. Alison inviterte Erica.

Om kvelden da åpent hus skulle finne sted, hjalp Alison mor med å pakke inn begge familiens julekrybber i avispapir. Deretter kjørte mor og far henne for å hente Erica.

Da de kom til kirken, betraktet Alison og Erica julekrybber fra Japan, Østerrike, Filippinene og mange andre land.

Deretter gikk pikene ut der unge menn og unge kvinner rollespilte Jesu fødsel. Der var det levende kuer, sauer og til og med en gammel geit. «Alt bortsett fra en kamel,» sa Alison.

Biskopen ba alle samles i kirkesalen. Alison og Erica satte seg sammen med Primær-barna. Barna sang «Picture a Christmas»1 og «Jesu fødsel»,2 og menighetskoret fremførte deler av Messias.

«Dette var virkelig flott,» sa Erica da de kjørte hjem. «Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde vært med.»

«Kanskje neste år,» sa Alison og smilte. Hun tenkte på åpent hus og forsto at hun slett ikke hadde gått glipp av juletrefesten likevel.

Noter

  1. «Picture a Christmas», Children’s Songbook, 50.

  2. «Jesu fødsel», Barnas sangbok, 32.

Illustrasjon av Greg Newbold

Skriv ut