2011
«Som jeg har elsket dere»
Juli 2011


«Som jeg har elsket dere»

Kjærlighet og tjeneste er det som kjennetegner oss som Kristi disipler.

Bilde
Barbara Thompson
Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Jeg hadde en gang en jeg delte rom med som var et skjønt menneske. Men nesten alt jeg gjorde, så ut til å irritere henne. Jeg tenkte: «Hvordan er det mulig at jeg irriterer henne? Jeg er jo så lett å være sammen med. Ikke sant?»

Fordi hun ikke var særlig glad i meg, brukte jeg det som unnskyldning til ikke å være glad i henne heller. Heldigvis mintes jeg rådet en biskop hadde gitt under et nadverdsmøte da jeg gikk på college. Jeg husker tydelig hans råd: «Hvis du ikke er særlig glad i en person, har du sannsynligvis ikke hjulpet vedkommende nok. Hvis du hjelper en person, vil du bli glad i vedkommende.»

Etter å ha tenkt over biskopens råd, kom jeg til at jeg trengte å hjelpe denne som jeg delte rom med, og sette biskopens råd på prøve. Jeg begynte å se etter enkle måter å hjelpe henne på, vise henne vennlighet og være mer oppmerksom på det hun trengte og ønsket.

Nesten straks skjedde et mirakel! Jeg forsto at jeg virkelig var glad i henne. Hun var en fantastisk, talentfull person. Det var en velsignelse for meg å dele leilighet med henne. Jeg ble forbløffet over hvordan mitt syn på henne forandret seg på så kort tid.

Elsk og tjen andre

Når vi undersøker Johannes 13, lærer vi noen av de viktigste lærdommer Frelseren forkynte mens han var på jorden, bl.a.:

  1. Tjen hverandre.

  2. Elsk hverandre.

Da Frelseren og hans apostler kom sammen for å spise påskemåltidet, var det sikkert en behersket stemning i rommet. Frelseren visste at han snart skulle bli ofret og korsfestet. Jeg er sikker på at hvis apostlene ikke da forsto betydningen av det som skjedde den kvelden, ville de snart lære det og mer fullt ut forstå Frelserens misjon.

Etter måltidet tok Jesus et linklede, helte vann i et fat og vasket føttene til alle som var tilstede. Vaskingen av føttene ble gjort i ærbødighet og ydmykhet idet Frelseren uten tvil følte sorg for det som snart skulle finne sted, inkludert det forestående forræderiet.

Peter, som visste at Jesus var Messias og den lovede Frelser, ønsket å tjene Herren istedenfor at Herren skulle tjene ham. «Dersom jeg ikke vasker deg,» sa Frelseren, «har du ingen del med meg» (Johannes 13:8). Da samtykket Peter straks i Frelserens kjærlige tjeneste.

Etterpå forklarte Jesus:

«Dere kaller meg Mester og Herre. Og med rette sier dere det, for jeg er det.

Når da jeg, som er Herre og Mester, har vasket deres føtter, så skylder også dere å vaske hverandres føtter.

For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere» (Johannes 13:13-15).

Jesus ønsket at De tolv – og han ønsker at enhver av oss – skal lære at ydmykhet og tjeneste er verdige egenskaper som vi skulle trakte etter. Han forklarte at ingen er for viktig til å tjene andre. Faktisk er vår villighet til å tjene andre og gi av oss selv noe av det som gjør oss store. Frelseren sa: «Den største blant dere skal være tjener for de andre» (Matteus 23:11; se også Lukas 22:26).

Følg Frelserens eksempel

Dette får meg til å tenke på den tjeneste som har blitt utført etter noen av naturkatastrofene som har funnet sted de siste månedene og årene. Vi har vært vitne til uvær, jordskjelv, hungersnød og pest. Vi har mange beretninger om folk som selv led, men som likevel tok seg av andre som var skadet, syke eller på annen måte trengte hjelp.

Etter at et jordskjelv i Peru ødela tuseners hjem, forlot en biskop ruinene av sitt eget hus og skyndte seg av gårde for å finne ut hvordan det sto til med medlemmene i menigheten hans og velsigne og trøste sin lille flokk.

Da en mor i Haiti sørget over tapet av egne familiemedlemmer etter et jordskjelv, anstrengte hun seg likevel for å hjelpe til med å dempe andres frykt og berolige de sønderbrutte, styrke overlevende og hjelpe dem å finne mat og husly.

Unge voksne i Chile skyndte seg for å hjelpe til med å dele ut mat og forsyninger til dem som var rammet hardest av et jordskjelv der. Da disse medlemmene hjalp andre, ga deres glade ansikter og villige hender et galt inntrykk av deres egen situasjon, som også var prekær.

Alle disse personene og mange andre fulgte Frelserens oppfordring om å «gjøre slik som jeg har gjort mot dere» (Johannes 13:15). Senere i Johannes kapittel 13 leser vi:

«Et nytt bud gir jeg dere. Dere skal elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre.

Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre» (vers 34-35).

Har dere lagt merke til hvor ofte Kirkens ledere – fra president Thomas S. Monson til De tolv apostler til lokale presidentskaper, biskopsråd og lærere – gir uttrykk for kjærlighet til dem de tjener? Denne kjærlighet får man ved å følge Frelserens eksempel.

Å tjene andre er den måte vi viser kjærlighet til dem på. Kanskje kjærlighet og tjeneste er ett og det samme. De er i sannhet det som kjennetegner oss som Kristi disipler.

Detalj fra La de små barn komme til meg, av Carl Heinrich Bloch, brukt med tillatelse fra Det nasjonalhistoriske museum i Frederiksborg i Hillerød, Danmark

Jesus vasker apostlenes føtter, av Del Parson © IRI

Skriv ut