2011
Kom til templet og gjør krav på dine velsignelser
Juli 2011


Besøkende lærerinners budskap

Kom til templet og gjør krav på dine velsignelser

Studer dette lesestoffet, og drøft det med søstrene du besøker, slik det er aktuelt. Bruk spørsmålene som hjelp til å styrke søstrene og til å gjøre Hjelpeforeningen til en aktiv del av ditt eget liv.

Tro • Familie • Hjelp

Søstre, vi er meget velsignet. Frelseren er denne Kirkens overhode. Vi ledes av levende profeter. Vi har de hellige Skrifter. Og vi har mange hellige templer rundt om i verden hvor vi kan motta de ordinanser som er nødvendige for å komme tilbake til vår himmelske Fader.

Først besøker vi templet for vår egen del. «Hovedformålet med templer,» forklarte eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum, «er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i det celestiale rike. Tempelordinanser leder oss til vår Frelser og gir oss velsignelsene vi får del i gjennom Jesu Kristi forsoning. Templet er det beste lærdommens universitet som vi som mennesker kjenner. Det gir oss kunnskap og visdom om verdens skapelse. Begavelsens instruksjoner gir oss rettledning om hvordan vi skulle leve her på jorden… Ordinansen består av en rekke instruksjoner om hvordan vi skulle leve, og pakter vi inngår for å leve rettskaffent ved å følge vår Frelser.»1

Men vår tempeltjeneste slutter ikke der. President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har sagt: «Å være stedfortreder for en som har gått gjennom sløret, gjør at du får gjentatt paktene du har inngått. Du får innprentet i ditt sinn de store åndelige velsignelser som er forbundet med Herrens hus… I paktene og ordinansene finnes velsignelsene du kan gjøre krav på i det hellige tempel.»2

Kom til templet, og kom deretter igjen. Å inngå og holde tempelpakter vil holde oss på veien til den største av alle velsignelser – evig liv.

Barbara Thompson, annenrådgiver i Hjelpeforeningens presidentskap på generalplan.

Fra Skriftene

Jesaja 2:3; 1. Korinterbrev 11:11; Johannes’ åpenbaring 7:13–15; Lære og pakter 109

Fra vår historie

Profeten Joseph Smith talte ofte til Hjelpeforeningens-søstre på deres møter. Nauvoo tempel var under oppføring, og profeten underviste søstrene i læresetninger og forberedte dem til å motta mer kunnskap gjennom tempelordinanser. I 1842 sa han til Mercy Fielding Thompson at begavelsen «vil bringe deg ut av mørke og inn i underfullt lys»3

Anslagsvis 6 000 siste-dagers-hellige mottok tempelordinanser før de ble drevet ut fra Nauvoo. President Brigham Young (1801-1877) sa: «Så stor iver har de hellige lagt for dagen for å motta ordinansene [i templet], og så opptatt har vi vært av å forrette dem for dem, at jeg har gått fullstendig opp i Herrens verk i templet natt og dag og ikke tatt meg tid til å sove mer enn gjennomsnittlig fire timer i døgnet, og jeg har gått hjem bare en gang i uken.»4 Tempelpaktenes styrke og kraft styrket de hellige da de forlot sin by og sitt tempel og tok fatt på reisen til det ukjente.

Noter

  1. Robert D. Hales, «Templets velsignelser», Liahona, okt. 2009, 14.

  2. Se Boyd K. Packer: Det hellige tempel (1980), 170, 171.

  3. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 408.

  4. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young (1997), 299.

Fotoillustrasjon: Athley Glori

Skriv ut