2013
Vi har brug for Kristi Kirke
Februar 2013


Vi har brug for Kristi Kirke

En trendy indstilling er en djævelsk løgn.

Billede
youth walking

Hvis man tager et smugkig ned i djævelens værktøjskasse, vil man finde præcisionsinstrumenter, der bruges til at lede mennesker på afveje, så vel som noget godt brugt værktøj, som åbenlyst er blandt hans mest brugte værktøjer.

En bestemt sav, som han bruger oftere og oftere disse dage, kommer i form af denne diskrete løgn: »Man har ikke brug for organiseret religion for at være en god person, for at være åndelig eller for at elske Jesus. Alle kirker er alligevel ufuldkomne og korrupte.«

Denne vildledelse er snedig, fordi den er afhængig af et par sande idéer, for at få dig til at sluge den store løgn. Det er sandt, at vi bør styrke vores forhold til Gud, og at mennesker er ufuldkomne, men disse fakta betyder ikke, at selve idéen om en kirke er forkert.

Den slags tanke er falsk, og her er blot fem årsager til hvorfor:

1. Kristus oprettede sin kirke. I Mattæus-, Markus-, Lukas- og Johannesevangelierne kan man læse, at en stor del af Frelserens tjenestegerning bestod i at kalde mennesker, bemyndige dem, oplære dem til lederskab og undervise dem i, hvordan man fungerer som gruppe. Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret: »De, der afviser behovet for organiseret religion, afviser Mesteren, som etablerede sin kirke og dens embedsmænd i tidernes midte, og som genoprettede den i moderne tid.«1

Billede
Christ and the restoration of the Melchizedek Priesthood

2. Kirken forvalter evangeliet og dets ordinancer. Frelseren underviste klart i, at dåb og Helligåndsgaven er nødvendigt for frelse (se Joh 3:5), og myndigheden til at forkynde evangeliet og udføre disse ordinancer blev styret. Ældste Oaks har sagt: »Bibelen viser tydeligt, at præstedømmemyndighed er nødvendigt, og at denne myndighed skal overdrages ved håndspålæggelse af dem, der bærer den. Præstedømmemyndighed udspringer ikke af et ønske om at tjene eller af at læse i skrifterne.«2

3. Kirken hjælper os til at blive bedre mennesker. Ældste Donald L. Hallstrom fra De Halvfjerds’ Præsidium har for nyligt forklaret: »Vi har brug for evangeliet og Kirken. Faktisk er det Kirkens formål at hjælpe os til at efterleve evangeliet.«3 Selv om Kirken består af ufuldkomne mennesker, hjælper den os med at blive mere som Jesus Kristus ved at undervise os i hans lære, give os mulighed for tjeneste og personlig udvikling, og ved at lade os indgå og forny pagter med Gud.

4. Enighed betyder noget. Herren har befalet os: »Vær ét; og hvis I ikke er ét, er I ikke mine« (L&P 38:27). Denne enighed er en vigtig del af vor himmelske Faders plan for os. Præsident Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt:

»Som vor himmelske Faders åndelige børn længes vi efter den glæde, vi følte hos ham i livet før dette. Af kærlighed til os, ønsker han at skænke os det hellige ønske om enighed.

Han kan ikke give den til os som enkeltpersoner. Glæden ved at være ét, som han så gerne vil give os, sker ikke i isolation. Vi må stræbe efter den og gøre os værdige til den i fællesskab. Det er derfor ikke overraskende, at Gud beder os om at samles, så han kan velsigne os.«4

5. »Organiseret« er ikke synonym for »dårligt« eller »korrupt«. Når mennesker kalder nogen eller noget for »organiseret«, er det normalt et kompliment. Men med hensyn til religion er det en kritisk bemærkning. Ifølge ældste Neal A. Maxwell (1926-2004) fra De Tolv Apostles Kvorum, er en af årsagerne til, at Kristus organiserede sin kirke, fordi »tilfældig uorganiseret godhed hos den enkelte ikke er stærk nok i kampen mod det onde.«5 Herren gjorde dette klart, da han sagde: »Se, mit hus er et ordens hus, siger Gud Herren, og ikke et forvirringens hus« (L&P 132:8). Religion er præcis, hvad religion skal være.

Hvis I støder på de løgne, der er djævelens værktøjer, så husk, at I har jeres eget værktøjssæt, der kan hjælpe jer med at efterleve evangeliet – værktøjer, der er tilgængelige gennem Jesu Kristi Kirke: Skrifterne, Helligåndsgaven, dit vidnesbyrd og sandheder, der er åbenbaret gennem nutidige profeter.

Noter

  1. Dallin H. Oaks, »To kommunikationslinjer«, Liahona, nov. 2010, s. 85.

  2. Dallin H. Oaks, »Den eneste sand og levende kirke«, Liahona, aug. 2011, s. 50.

  3. Donald L. Hallstrom, »Omvendt til hans evangelium gennem hans kirke«, Liahona, maj 2012, s. 14.

  4. Henry B. Eyring, »Af ét hjerte«, Liahona, nov. 2008, s. 69.

  5. Neal A. Maxwell, »Hvorfor ikke nu?« Stjernen, maj 1974, s. 42.

Til venstre: Fotoillustration: Christina Smith; til højre: detalje fra Kristus og den rige unge herre, af Heinrich Hofmann, venligst stillet til rådighed af C. Harrison Conroy Co.; Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme, af Walter Rane, © IRI; fotoillustration af Welden C. Andersen © IRI

Udskriv