2013
Kymmenen keinoa tietää, oletko kokenut kääntymyksen
Huhtikuu 2013


Kymmenen keinoa tietää, oletko kokenut kääntymyksen

Tyler Orton asuu Jaavalla Indonesiassa.

Kuva

Opin pappeuskokouksessa, että yksi Aaronin pappeuden päämääristä on auttaa meitä ”kääntymään Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin ja elämään sen opetusten mukaisesti”1. Olin epävarma siitä, mitä kääntymys Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin tarkoittaa. Kysyin vanhemmiltani ja vanhemmilta sisaruksiltani, mitä se heidän mielestään tarkoittaa, ja keskustelimme yhdessä siitä, millä kaikilla tavoilla voi nähdä, onko tulossa kääntymykseen.

On varmaan muitakin, mutta me päädyimme seuraaviin kymmeneen keinoon. Koska kääntymys on elinikäinen prosessi, meidän ei tarvitse olla täydellisiä jokaisella näistä alueista nyt, mutta ne voivat auttaa meitä tietämään, olemmeko edistymässä.

  1. Kun olet kokenut kääntymyksen, et ainoastaan tiedä, mitä sinun tulee tehdä, vaan myös haluat tehdä oikeita asioita. Ei riitä, että vain vältät tekemästä väärin, koska pelkäät, että jäät kiinni tai saat rangaistuksen. Kun olet todella kääntynyt, haluat todella valita oikein.

  2. Toinen merkki kääntymyksestä on, ettei sinulla ole enää halua tehdä väärin. Antinefilehiläiset ovat hieno esimerkki tästä. Kun he kokivat kääntymyksen Kristuksen evankeliumiin, he tekivät ”liiton Jumalan kanssa luvaten palvella häntä ja pitää hänen käskynsä” (Moosia 21:31). Kuten niillä nefiläisillä, joita kuningas Benjamin opetti, heilläkään ei ollut ”enää halua tehdä pahaa” (Moosia 5:2). He todella kokivat kääntymyksen Kristuksen evankeliumiin, eikä Saatanan kiusauksilla ollut mitään valtaa heihin.

    Kuva

    Osoittaakseen olevansa uskollisia liitolleen elää evankeliumin mukaan kääntymyksen kokeneet lamanilaiset hautasivat aseensa (ks. Alma 24).

  3. Kun olet kokenut kääntymyksen, olet kiinnostuneempi siitä, mitä Jumala ajattelee, kuin mitä muut ajattelevat sinusta. Koulussani Indonesiassa oppilailla on tapana juoda paljon alkoholia. Joskus voi olla houkuttelevaa lähteä juhlimaan, kun kaikki muutkin juhlivat ja kun he pilkkaavat sinua, jos et lähde. Veljeäni kutsuttiin monta kertaa juomaan ja juhlimaan, mutta hän ei koskaan lähtenyt – hän puolusti sitä, mihin hän uskoi. Se oli vaikeaa, ja hän oli monta iltaa yksin kotona. Kun oppilaat hyvästelivät toisiaan hänen valmistuessaan koulusta, monet kertoivat hänelle, kuinka hämmästyneitä he olivat siitä, että hän kykeni vastustamaan ikätoverien painostusta ja pysymään uskollisena tasovaatimuksilleen. He kertoivat hänelle, kuinka paljon he sen vuoksi kunnioittivat häntä. Hän osoitti kokeneensa kääntymyksen vastustamalla ikätoverien painostusta.

  4. Kun olet kokenut kääntymyksen, yrität parhaasi mukaan elää aina evankeliumin mukaan – ei vain sunnuntaisin tai silloin kun se on mukavaa vaan aina. Tekosi eivät muutu sen mukaan, kenen kanssa olet tai kuka saattaisi seurata tekemisiäsi. Kun ikätoverisi kertovat karkean vitsin tai haluavat katsoa moraalittoman elokuvan, et liity joukkoon, vaikka kukaan ei olekaan näkemässä, vaan puolustat sitä, mihin uskot.

  5. Kuva

    Kun olet kokenut kääntymyksen, olet ystävällisempi ja myötätuntoisempi, kun olet tekemisissä muiden kanssa. Et tuomitse tai arvostele tai juorua. Olet tietoisempi toisten tunteista, ja sinulle on luonnollista etsiä tapoja palvella ja auttaa. Jos kävelet koulun käytävällä ja joku pudottaa kirjansa, sinun ei tarvitse edes miettiä, mitä tekisit. Pysähdyt automaattisesti auttamaan.

  6. Kuva

    Kun olet kokenut kääntymyksen, halusi rukoilla lisääntyy ja tunnet rukoillessasi todella kommunikoivasi Jumalan kanssa. Järjestät aina aikaa rukoilla, tuntuipa sinusta miltä tahansa tai olipa elämässäsi tapahtumassa mitä tahansa. Presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) sanoi meille: ”Jos meillä ei ole halua rukoilla, meidän tulee rukoilla, kunnes meillä on halu rukoilla.”2

  7. Kun koet kääntymyksen, odotat sunnuntaita, koska se on sapatti. Sunnuntain tullessa et ajattele: ”Voi ei, tänään en voi hengailla ystävieni kanssa tai mennä elokuviin”, vaan ajattelet: ”Hienoa, tänään voin mennä kirkkoon ja keskittyä hengellisiin asioihin ja viettää aikaa perheeni kanssa!”

    Kuva
  8. Kun olet kokenut kääntymyksen, pidät käskyt etkä etsi tekosyitä, puolustele käytöstäsi tai yritä löytää harmaita alueita. Et yritä kokeilla rajoja vaan pidät käskyt yksinkertaisesti siksi, että tiedät sen olevan parempi tie.

  9. Kuva

    Kun olet kokenut kääntymyksen, odotat sitä, että saat maksaa kymmenykset. Pidät sitä etuoikeutena ja tunnet, ettei kymmenen prosenttia ole paljonkaan, etenkään verrattuna niihin siunauksiin ja tyydytykseen, joita saat. Nämä siunaukset ovat paljon arvokkaampia kuin se raha, jonka maksat.

  10. Kuva

    Kun koet kääntymyksen, sinulla on voimakas halu auttaa muita tuntemaan totuus ja onni, jotka olet löytänyt. Hyvä esimerkki pyhistä kirjoituksista on Lehin uni, jossa hänellä oli hyvin voimakas halu saada perheensäkin nauttimaan elämän puun herkullista hedelmää. Kun hän maistoi hedelmää, hänen ensimmäinen ajatuksensa ei ollut ottaa lisää itselleen vaan etsiä perheensä, jotta hekin voisivat nauttia hedelmää ja kokea saman onnen (ks. 1. Nefi 8:12).

Tiivistäen tiedät olevasi kokemassa kääntymyksen, kun alat elää korkeamman lain, Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, mukaan. Elät sekä lain hengen että lain kirjaimen mukaan. Elät evankeliumin mukaan kaikilla elämäsi osa-alueilla. Elät kaikessa evankeliumin mukaan, et siksi, että sinun on pakko, vaan koska haluat. Olet onnellisempi ja mukavampi ihminen, ja haluat tulla sellaiseksi ihmiseksi kuin taivaallinen Isä haluaa sinun olevan. Haluat olla Jeesuksen Kristuksen kaltainen ja noudattaa Hänen esimerkkiään. Kun sinusta tulee tuo henkilö, olet todella kokenut kääntymyksen.

Viitteet

  1. Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 8.1.3.

  2. ”Rukoile alati”, Valkeus, kesäkuu 1990, s. 4.

Valokuvakuvitus © IRI; Del Parsonin teos Antinefilehiläiset hautaavat miekkansa © IRI

Yllä: valokuvakuvitus © IRI; kolikot © iStockphoto.com/Thinkstock; Robin Luchin teos Lehin näky elämän puusta

Tulosta