2021
Sätt dig i livbåten: Hitta säkerhet i kyrkan
September 2021


Endast digitalt

Sätt dig i livbåten: Hitta säkerhet i kyrkan

Låt oss inte vara som dem på Titanic som vägrade sätta sig i en livbåt eftersom de trodde att Titanic var osänkbar.

Bild
illustration av en man som använder skrifterna som en båt

När Titanic påbörjade sin jungfruresa 1912 sa man att det var ett osänkbart fartyg. Till skillnad från alla tidigare fartyg hade det byggts upp i avdelningar så att om det gick hål på en av dem skulle endast den avdelningen fyllas med vatten och fartyget skulle kunna hålla sig flytande. När Titanic kolliderade med ett isberg i norra Atlanten slog isberget dock hål på många avdelningar och fartyget började sjunka.

Kaptenen uppmanade alla att ta sig till livbåtarna, men många passagerare var övertygade om att det inte fanns någon verklig fara. De trodde att kaptenen var överdrivet försiktig och att han snart skulle meddela att problemet var löst och att de kunde gå tillbaka till sina hytter. De såg ingen anledning att lämna ett fartyg med vacker belysning och en orkester som höll på att spela. Sedan fick det ”osänkbara” fartyget farlig slagsida och började sjunka, och alla ville sätta sig i en livbåt.

Men då var det för sent.1

År 2019 utropade vissa människor: ”Inget kan stoppa världsekonomin. Arbetslösheten över hela världen är lägre än någonsin!” Sedan kom ett virus, så litet att vi inte ens kan se det, och det förändrade allt. Inte bara blev miljontals människor sjuka och många dog, utan många förlorade också sina arbeten. Rädslan fanns överallt. Precis som Titanic fick världen slagsida, men medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga satt trygga och säkra i livbåten.

Sedan hände en intressant sak. Många människor tittade mot vår kyrklivbåt. Generalkonferenserna i april och oktober 2020 följdes av fler människor än någonsin – miljontals fler människor. Under pandemin började många människor inse att de behövde det som livbåten hade att erbjuda: en tro på Gud, uppskattning av organiserad religion och en tro på Jesus Kristus.

Tro på Gud

En färsk internationell studie visar att fler unga människor än någonsin säger sig vara ateister. Dessa personer anser att en tro på Gud inte gör någon skillnad när det gäller att vara en god, moralisk och etisk person.2 Här är svårigheten: Gud har gett oss friheten att tro på honom eller inte, men det är inte korrekt att säga att det inte gör någon skillnad. Vår tro på Gud påverkar vårt sätt att se på oss själva och vårt sätt att se på och behandla andra.

Studier visar att i tider av problem och kriser klarar sig troende mycket bättre än icke-troende.3 Troende är gladare och mer villiga att skänka pengar till välgörenhet.4 Under pandemin kämpade människor med att finna frid och mening i en tid av stor isolering och avbrott. Troende kände ett hopp och en optimism som andra inte gjorde.5

Brett G. Scharffs är professor i juridik vid Brigham Young University. När en del av hans kollegor vid andra universitet får reda på att han är hängivet troende frågar de ibland: ”Men om du har fel då, och Gud inte existerar?”

Han brukar då svara: ”Jag är villig att ha fel i detta om det får mig att tro på och behandla andra som om de är Guds barn, skapade i hans avbild med potential att bli som en fullkomlig och fullkomligt kärleksfull Gud. Jag skulle hellre göra misstaget att tillskriva ett meningslöst och likgiltigt universum mening och kärlek än tvärtom. Dessutom tror jag inte att vi har fel.”6

Uppskatta organiserad religion

Bild
en grupp unga vuxna som träffas för en aktivitet

Många människor tror på Gud men inte på organiserad religion. De säger: ”Jag är andlig, inte religiös.” Det brukar betyda att de erkänner Guds existens men inte vill att han ska be dem om något, ge dem några bud eller förvänta sig att de ska göra några förändringar.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att andlighet – en individuell upplevelse – kanske skulle vara allt vi behövde om vi levde ensamma på bergstoppar, men vi lever i familjer, i grannskap och i samhällen. Det är därför vi behöver religion – utövande av andlighet i grupp.7

Det är lätt att sitta ensam på en bergstopp och säga att man älskar alla. Försök att känna likadant när du håller på att komma för sent till jobbet för att föraren av fordonet framför dig kör så långsamt. Du vill tuta och skrika åt föraren. I det ögonblicket behöver du religionens normer och måttstock för att hjälpa dig att tillämpa bergstoppsideal som kärlek på verkligheten i det ögonblick då någon inte beter sig särskilt älskvärt. Det är vad religionen hjälper oss att göra.

Vissa människor ser inget behov av organiserad religion, men ändå kräver de organiserade skolor, städer, butiker, flygplatser och sjukhus. De ser fördelarna med att gå till ett organiserat sjukhus, där det finns regler och förväntningar. Vi ser samma fördelar i vår organiserade kyrka.

Att vara en del av denna organiserade religion är till välsignelse för oss och dem vi älskar i varje aspekt av våra liv. Eftersom kyrkan är organiserad kan vi ta hand om andra mer effektivt tillsammans än vad vi någonsin skulle kunna göra individuellt. Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att kyrkan redan bara en bit in i världspandemin 2020 hade deltagit i över 1 000 humanitära biståndsprojekt i över 150 länder. Vi tillhandahöll mat och andra förnödenheter för att ta hand om miljontals behövande. Ingen av oss hade kunnat göra detta på egen hand, men vi gjorde det tillsammans eftersom vi har en organiserad religion.8

Ha tro på Jesus Kristus

Vissa människor tror på Gud och tillhör organiserade religioner, men de utövar inte tro på Jesus Kristus. Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum rapporterade vid kyrkans generalkonferens i oktober 2020 att man förutspår att fler kommer att lämna kristendomen under de kommande årtiondena än vad som kommer att ansluta sig till den.9

Det är vanligt att se inlägg i sociala medier som förnedrar Kristus och kristna. Kommer vi att vända Frälsaren ryggen för att det inte längre är populärt att följa honom? Kommer vi att vägra hissa den kristna flaggan för att den gör oss till måltavlor? Jag tror inte det.

En forskningsstudie visade att medan covid-19-pandemin rasade under sommaren 2020 ökade 12 procent av de familjer som inte var heliga sista dagars heliga sin trosutövning i familjen, jämfört med de 62 procent av de sista dagars heliga familjerna som ökade sin trosutövning.10 Dessa familjer vet att människors åsikter inte ändrar sanningen. Jesus Kristus är världens Frälsare. Han är kaptenen på livbåten. Han sa: ”Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull” (Matt. 5:11).

Hjälp andra att hitta livbåten

När några passagerare började gå ombord på livbåtarna på Titanic trodde andra att de var galna. De första räddningsbåtarna sjösattes faktiskt halvfulla. Men när Titanic fick slagsida insåg människorna ombord hur viktiga livbåtarna var. När världen får slagsida börjar vissa människor tänka mer på Gud, inse värdet av organiserad religion och utöva större tro på Jesus Kristus.

Det är inte läge att gå tillbaka till Titanic. Nu är det dags att stanna kvar i livbåten – Jesu Kristi kyrka – och räcka ut en hand för att hjälpa andra att hitta det som de saknat.

Slutnoter

  1. Se Susan Wels, Titanic: Legacy of the World’s Greatest Ocean Liner (1997).

  2. Se Christine Tamir med flera, ”The Global God Divide”, Pew Research Center, 20 juli 2020, pewresearch.org.

  3. Se Jacqueline Ruth Mickley med flera, ”God and the Search for Meaning among Hospice Caregivers”, Hospice Journal , vol. 13, nr 4 (1998), s. 1–17.

  4. Se Pew Research Center, ”Religion’s Relationship to Happiness, Civic Engagement and Health Around the World”, 31 jan. 2019, pewforum.org; Arthur C. Brooks, ”Religious Faith and Charitable Giving”, Policy Review, 1 okt. 2003, hoover.org.

  5. Se Mei-Chung Chang med flera, ”The Effect of Religion on Psychological Resilience in Healthcare Workers during the Coronavirus Disease 2019 Pandemic”, Frontiers in Psychology, vol. 12 (mars 2021), frontiersin.org.

  6. Se Brett G. Scharffs, ”Audacious Faith: Appreciating the Unique Power and Singular Appeal of LDS Doctrine” (föreläsning på Brigham Young University forum, 18 okt. 2016), s. 12, note 19, speeches.byu.edu.

  7. Se Jeffrey R. Holland, ”Religion: Bound by Loving Ties” (andakt på Brigham Young University, 16 aug. 2016), s. 2, speeches.byu.edu.

  8. Se Gerrit W. Gong, ”Tappra i vittnesbördet om Jesus” (världsomspännande andakt för unga vuxna, 10 jan. 2021), devotionals.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Se Neil L. Andersen, ”Vi talar om Kristus”, Liahona, nov. 2020, s. 88.

  10. Uppgifter från W. Justin Dyer, presentation för Unga mäns och Unga kvinnors generalpresidentskap, jan. 2021.

Skriv ut