2022
Undervisning om Guds løfter
Februar 2022


For foreldre

Undervisning om Guds løfter

Bilde
dad with son sitting on his shoulders

Kjære foreldre:

Vi kan alle komme nærmere Gud når vi inngår pakter med ham. Denne månedens nummer kan hjelpe deg å undervise barna om paktene Gud inngikk med sitt folk i oldtiden, så vel som paktene vi inngår med ham i dag. Forslagene nedenfor kan hjelpe deg å ha samtaler med barna om pakter og om å holde seg sterk i vanskelige tider.

Samtaler om evangeliet

Bli et paktsfolk

For å undervise om forslagene i “Evangeliets grunnprinsipper” på side 10 kan du tegne en sti som fører til himmelen. Plasser markører langs stien som symboliserer viktige ordinanser, som for eksempel dåp, og de tilhørende paktene vi inngår. Hva kan dine barn gjøre for å forberede seg til sin neste ordinans? Hvordan forbereder det å holde paktene vi allerede har inngått, oss til å inngå flere pakter? Hvordan hjelper våre løfter til Gud oss å holde oss nær til ham?

Du kan også dele prinsipper fra eldste Neil L. Andersens artikkel på side 6. Hvilke velsignelser og ansvarsoppgaver kommer av å være en del av Guds paktsfolk?

Vi må møte utfordringer med tro

Les noen sitater fra artikkelen om å utvikle robusthet (side 16). Be familiemedlemmene fortelle om en gang de ble velsignet fordi de holdt ut gjennom noe vanskelig. Drøft så disse spørsmålene: Hvordan hjalp Gud deg gjennom denne vanskelige tiden? Hva kan denne artikkelen lære oss som kan hjelpe oss å gå videre når vi strever, gjør feil eller mislykkes? Hva annet kan vi gjøre for å forberede oss som familie til utfordringer som måtte komme?

Du kan også lese eldste Ojedirans artikkel på side 42 for å lære om hva det vil si å ha “et sønderknust hjerte” (3 Nephi 9:20). Hvordan hjelper ydmykhet oss å overvinne våre utfordringer?

Støtte til Kom, følg med meg

På side 46–48 finner du mer informasjon om Noahs ark og annet materiell til støtte for familiens ukentlige studium av Kom, følg med meg.

Familiemoro med Kom, følg med meg

Tiende gir takknemlighet

I 1 Mosebok 14:20 leser vi at Abraham betalte tiende. Eldste David A. Bednar har sagt at åndelige velsignelser “strømmer … gjennom himmelens luker og inn i vårt liv når vi etterlever tiendeloven” (“Himmelens luker”, Liahona, nov. 2013, 18).

  1. Drøft som familie velsignelsene dere har sett ved å adlyde tiendeloven.

  2. Be én person skrive ned velsignelsene.

  3. Gå gjennom listen sammen igjen og drøft noen av måtene disse velsignelsene gjør livet deres bedre på.

Eldste Bednar sa også at “en udefinerbar, men betydelig velsignelse vi mottar [når vi overholder tiendeloven], er … den åndelige gaven takknemlighet, som gjør at vi verdsetter det vi har … En takknemlig person er rik på tilfredshet” (“Himmelens luker”, 18). Hvordan har familien sett takknemlighet som en velsignelse ved å betale tiende?

Noahs dyr – 20 spørsmål

1 Mosebok 6–11; Moses 8

Herren ga Noah konkrete instruksjoner for å forberede ham og hans familie til den kommende flommen. “Og Noah gjorde i ett og alt som Herren hadde befalt ham” (1 Mosebok 7:5). Selv om det ikke var noe tegn til regn, lyttet Noah og samlet dyrene i arken.

  1. Fortell kort historien om Noah og arken (se 1 Mosebok 6). Drøft hvordan Noah ble befalt å hjelpe dyrene å komme inn i arken (se 1 Mosebok 6:20; 7:14).

  2. Nevn forskjellige slags dyr som Noah kan ha tatt med i arken.

  3. Spill deretter 20 spørsmål sammen med familien. Be én person tenke på et dyr som var på arken. Alle andre bytter på å stille ja- eller nei-spørsmål for å prøve å gjette hvilket dyr det er.

  4. Fortsett å stille spørsmål til noen gjetter riktig dyr eller til 20 spørsmål er stilt.

  5. Gjenta spillet til alle har prøvd å tenke på et dyr.

Drøfting: Hvordan handlet Noah i tro? Hva har Herren bedt oss om å gjøre? Hvordan vil vi bli velsignet som familie ved å følge Jesu Kristi læresetninger?

Skriv ut