2022
Lader tvivlen komme troen til gode
April 2022


Unge voksne

Lader tvivlen komme troen til gode

Når vi har ubesvarede spørgsmål, kan vi vælge tro.

Billede
ung kvinde læser sine skrifter udenfor

Foto: Judith Ann Beck

For et par år siden knælede jeg for første gang i mit liv ned for at bede. Tidligere den dag havde jeg haft mit første møde med missionærerne, og de delte budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium og gav mig et eksemplar af Mormons bog.

Da jeg fik min første mulighed for overhovedet at stille min himmelske Fader spørgsmål, spurgte jeg ikke, om det, jeg havde hørt eller læst, var sandt. Jeg spurgte ham heller ikke om de forvirrende og bekymrende rygter, jeg havde hørt om Kirken.

I stedet bad jeg min himmelske Fader om at velsigne mig med ønsket om at vide, at det, som missionærerne fortalte mig, var sandt.

Gennem denne bøn blev jeg ledt til sandheden – at evangeliet og Jesu Kristi Kirke virkelig var blevet genoprettet på jorden igen.

Fordybelse af troen

Præsident Russell M. Nelson har beskrevet troen som »den største kraft, der er tilgængelig for os i dette liv.« 1 Uanset hvornår vi blev medlem af Jesu Kristi Kirke, er det sandsynligt, at vi har haft spørgsmål eller sprækker af tvivl, der har forstyrret vores evne til at få adgang til troens kraft, som præsident Nelson beskrev.

Men spørgsmål behøver ikke at begrænse vores tro. Spørgsmål kan blive vidunderlige åndelige byggesten, der styrker vores vidnesbyrd, hvis vi omfavner dem som muligheder for at uddybe og udøve vores tro.

Her er fem trin, der har hjulpet mig med at lade tvivlen komme troen til gode, når jeg har stået med spørgsmål:

1. Begynd med et ønske

Den bøn, jeg bad efter mødet med missionærerne, var min første, men den var bestemt ikke min sidste. Det spørgsmål, jeg stillede, gjorde hele forskellen i min søgen efter tro – det begyndte med mit enkle ønske om at tro. At bede om ønsket om at tro øger vores tro på, at vores spørgsmål kan og vil blive besvaret (se Alma 32:27).

2. Forstå jeres egen identitet

Den vigtigste sandhed, vi bør kende, når vi søger svar og en større tro, er, at vi er dybt elskede børn af himmelske forældre. Gud tænker altid på, hvad der er bedst for os. Han vil vejlede os. At forstå vores forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus hjælper os med at ønske at forene vores vilje med deres og vide, hvilke spørgsmål vi skal stille.

3. Vær tålmodig

Jeg har stillet så mange spørgsmål gennem bøn, og jeg har modtaget svar på hvert eneste af dem – selv om svarene blot var enkle, trøstende budskaber fra Ånden om, at jeg skulle have tålmodighed. Vi modtager måske ikke direkte svar med det samme eller i dette liv. Nogle gange kan vi have brug for tid til at vokse, før vi er klar til at høre svarene. Men »rent faktisk behøver vi ikke at finde svar på ethvert spørgsmål for at modtage et vidnesbyrd og stå som vidne om sandheden.« 2 Vor himmelske Fader vil give svar, når han mener, tiden er inde.

4. Giv styrke til at tro – ikke at tvivle

I månederne efter mit første møde med missionærerne stødte jeg på modstand og spørgsmål, der truede mit spæde vidnesbyrd. Jeg bad om et ønske om ikke blot at tro Gud, men at tro ham. I stedet for at vi fokuserer på vores tvivl eller spørgsmål, kan vor himmelske Fader give os muligheder for at »udøve den mindste smule tro« (Alma 32:27). Disse muligheder kan kun komme, hvis vi har tro og frivilligt stoler på ham i stedet for at lede efter grunde til at tvivle på ham. Som ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Betvivl … først jeres tvivl, før I betvivler jeres tro.« 3

5. Vælg at tro

Hvis I har spørgsmål, der bekymrer jer, må I ikke lægge jeres bekymringer på hylden og lade dem ulme. Handl i tro. Søg aktivt efter svar. Præsident Nelson har givet dette råd: »Hvis I har tvivl … så vælg at tro og forbliv trofast. Tag jeres spørgsmål til Herren og andre pålidelige kilder. Studér med ønsket om at tro … Stop med at øge jeres tvivl ved at gennemgå den med andre tvivlere. Tillad Herren at lede jer på jeres åndelige opdagelsesrejse.« 4

Vær villige til at lade ham vejlede jer. I er måske nødt til at vente på svar eller acceptere svar fra vor himmelske Fader, der ikke helt er, som I forventede. Men uanset hvor I måtte være på jeres trosrejse, vil vor himmelske Fader vejlede jer og give jer glæde, når I fortsætter med at vælge at tro.

Udskriv