2023
Kraften, välsignelserna och sanningarna i Mormons bok – nyliga budskap från profeter och apostlar
April 2023


Endast digitalt

Kraften, välsignelserna och sanningarna i Mormons bok – nyliga budskap från profeter och apostlar

Läs vad levande profeter nyligen undervisat om Mormons bok på sociala medier.

Bild
Jesus Kristus i Amerika

Jesus Kristus besöker Amerika, av John Walter Scott

Sanning, kraft och många välsignelser kommer av att trofast läsa och tillämpa Mormons bok. President Russell M. Nelson har sagt:

”När jag tänker på Mormons bok, tänker jag på ordet kraft. Mormons boks sanningar har kraften att hela, lugna, återställa, hjälpa, stärka, trösta och glädja själen.

Mina kära bröder och systrar, jag lovar att om ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag. Jag lovar att när ni begrundar det ni studerar, ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv. Jag lovar att när ni dagligen fördjupar er i Mormons bok, så ska ni få skydd mot dagens ondska.”1

Medlemmarna i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum har under generalkonferensen talat om Mormons boks kraft och uppgift. De har också delat budskap om det här ämnet på sociala medier, bland annat följande:

Kärnan i Herrens lära

”Herren … vill att vi ska förstå den innersta kärnan i hans lära och budskap, och det är därför han har gett oss Mormons bok som gåva.

Mormons bok fokuserar på Jesus Kristus. Den innehåller själva kärnan i hans budskap. Den skrevs för oss, i vår tid, för våra liv. När vi studerar, begrundar och tillämpar principerna som lärs ut på dess sidor får vi styrka att fokusera på Jesus Kristus i våra liv och åtnjuta de glädjerika välsignelser som han lovar oss, nu och för evigt.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 17 okt. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Tillgång till gudomlig vägledning

”År 2020 gav vår profet, president Russell M. Nelson, oss uppmaningen #HörHonom – att söka Herrens råd och vägledning för våra egna liv. Ett av de bästa sätten att söka personlig uppenbarelse är genom att studera skrifterna. Herrens ord i skrifterna är som en lykta som vägleder våra fötter (se Psaltaren 119:105), och uppenbarelse är som en mäktig kraft som mångfaldigt ökar lampans sken.

Tanken att skriftläsning kan leda till inspiration och uppenbarelse öppnar dörren för sanningen att ett skriftställe inte är begränsat till vad det betydde när det skrevs utan att det också kan omfatta vad det betyder för en läsare i dag. Ett skriftställe i Mormons bok betydde inte samma sak när jag läste det för första gången vid 16 års ålder som det betydde när jag läste det vid 85 års ålder. Tack vare mina livserfarenheter och min nära förtrogenhet med uppenbarelse kan jag lära mig sådant som inte var tillgängligt för mig i går, genom att läsa skrifterna i dag.

Eftersom vi tror att skriftstudier kan hjälpa oss att ta emot uppenbarelse, uppmuntras vi att läsa skrifterna om och om igen. Detta är en anledning till att sista dagars heliga tror på dagliga skriftstudier. På så sätt får vi tillgång till det som vår himmelske Fader vill att vi ska veta och göra i vårt eget liv i dag.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 25 juni 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Frid och tillförsikt mitt i allt uppror

”Jag inspireras alltid av skriftställen som på ett anmärkningsvärt sätt beskriver de tider vi lever i just nu.

’Och på den dagen ska man få höra om krig och rykten om krig, och hela jorden ska vara i uppror, och människornas hjärtan ska svika dem … och människornas kärlek ska svalna, och ondskan ska flöda över’ (Läran och förbunden 45:26–27).

Ett av de ord som jag särskilt lägger märke till i vers 26 är ’uppror’ som är synonymt med orolighet, tumult, kaos, oordning, förvirring, omvälvning, oro och splittring. Vi är säkerligen vittnen nästan varje dag till tilltagande uppror runt om i världen.

Var kan vi finna frid och tillförsikt mitt i allt uppror?

Mormons bok.

Vi är inte de enda som levt i orostider. Jag vittnar om att Mormons bok är Guds ord och skrevs för vår tid. Den är källan till tillförsikt och frid i våra oroliga sista dagar.

Om ni tar er tid att studera Mormons bok lovar jag att ni kommer att lägga märke till ett större mått av frid i era liv.

Hur har du fått frid genom att studera Mormons bok?”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 30 april 2022, facebook.com/davida.bednar.

Guds ord varnar och förbereder oss

”Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus vittnar om att vår Frälsare och Återlösare verkligen lever och om hans gudomlighet. Den är Guds ord och varnar och förbereder oss för den värld vi lever i nu. Jag älskar de ord Mormon säger till sin son i Moroni 9:25

’Min son, var trofast i Kristus, och må det som jag har skrivit inte trycka dig och tynga dig till döds, utan måtte Kristus lyfta dig, och må hans lidande och död, och detta att han visade sin kropp för våra fäder, och hans barmhärtighet och tålmodighet och hoppet om hans härlighet och om evigt liv finnas i ditt sinne för evigt.’

Kristi lärdomar lyfter oss. Hoppet han ger oss hjälper oss igenom livets utmaningar. Jag uppmanar er att läsa om honom, att lära av honom och att följa honom.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 23 nov. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Grundläggande för återställelsen

”Under de senaste åtta åren var ett av mina uppdrag att gå igenom och läsa alla anmärkningsvärda Joseph Smith Papers och dokument och den forskning som ledde till publiceringen av De heliga – en bok som dokumenterar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas historia.

Mitt vittnesbörd om och beundran för profeten Joseph Smith har stärkts och förhöjts avsevärt efter att jag har läst de inspirerande detaljerna om hans liv och förutordinerade profetiska verksamhet.

Josephs översättning av Mormons bok genom Guds gåva och kraft var grundläggande för återställelsen Mormons bok har en inneboende samstämmighet, är vackert skriven och innehåller svaren på livets stora frågor. Den kompletterar Bibeln och är ännu ett testamente om Jesus Kristus.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 1 juni 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Lärdomar som hjälper oss att bli

”Det finns hundratals, ja tusentals, lärdomar och upplevelser i Mormons bok som kan hjälpa oss att bli de vi vill vara. När du öppnar Mormons bok dagligen välsignas du med att kunna se de lärdomar du bör lära dig.”

Äldste Neil L. Andersen, 27 sep. 2022, facebook.com/neill.andersen.

Ökad glädje och frid

”Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är våra studier av Mormons bok som ännu ett testamente om Jesus Kristus och som komplement till Bibeln en grundläggande del av vår tro …

Jag uppmanar er att läsa Mormons bok och följa Jesu Kristi lärdomar som finns i denna heliga bok. När ni gör det kan ni finna större glädje och frid i det här livet och i det kommande livet. Jag vet att detta är sant.”

Äldste Ronald A. Rasband, 18 juni 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Löften och begynnelser

”Under ett möte nyligen med missionärer fick jag frågan: ’Vad är Mormons bok för dig?’

Som svar vänder jag mig till inledningen till Mormons bok. Mot slutet står det: ’Vi uppmanar alla människor överallt att läsa Mormons bok, att i sitt hjärta begrunda det budskap den innehåller och sedan fråga Gud, den evige Fadern, i Kristi namn om boken är sann. De som följer denna väg och frågar i tro får ett vittnesbörd om dess sannhet och gudomlighet genom den Helige Andens kraft.’

Det är jag. Det är vad Mormons bok är för mig. Jag fick veta genom den Helige Andens kraft att Mormons bok är sann.

I det sista stycket står det: ’De som får detta gudomliga vittnesbörd av den Helige Anden kommer också genom samma kraft att veta att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i dessa sista dagar samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens rike, än en gång grundat på jorden som förberedelse för Messias andra ankomst.’

Varje aspekt av de där två styckena i inledningen till Mormons bok gäller mig. Den är början till hur jag fick veta att Jesus är Kristus. Den är början på min kunskap om kyrkan och början till min kunskap om Joseph Smith. Den är min religions slutsten. Den utgör grunden till den.

Jag älskar Mormons bok och jag vet att en person kommer närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom att följa dess läror än på något annat sätt. Jag vet att detta gäller för mig och det gäller för dig.”

Äldste Dale G. Renlund, Facebook, 28 feb. 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Skriv ut