Liahona
Velsignelsene ved lydighet
Februar 2024


Bare digitalt: Kirkens lederes læresetninger fra sosiale medier

Velsignelsene ved lydighet

Se hva profeter, apostler og andre ledere i Kirken har undervist på sosiale medier om hvor viktig det er å adlyde Guds bud.

Bilde
Kristus tar vare på et får

Gentle Shepherd [Milde hyrde], av Yongsung Kim

I sin tale om å undervise barn, snakket president Russell M. Nelson om kraften i lydighet til vår himmelske Faders bud. Han sa:

“Lær dem tro til å holde alle Guds bud, i visshet om at han har gitt dem for å velsigne sine barn og gi dem glede [se 2 Nephi 2:25]. Fortell dem at de kommer til å møte folk som velger hvilke bud de vil holde, og ignorerer andre som de velger å bryte. Jeg kaller dette kafeteriafilosofien for lydighet. Å velge og vrake på denne måten vil ikke fungere. Det vil føre til elendighet. For å forberede seg til å møte Gud må man holde alle hans bud. Det krever tro å adlyde dem, og denne troen vil bli styrket ved å holde hans bud.

Lydighet lar Guds velsignelser strømme uhindret. Han vil velsigne sine lydige barn med frihet fra trelldom og elendighet. Og han vil velsigne dem med mer lys.”1

Når vi viser vår kjærlighet til vår himmelske Fader ved å holde hans bud (se Johannes 14:15), kan vi motta mektige velsignelser. For å hjelpe oss i vår innsats for å bedre følge Guds bud, kan du overveie disse læresetningene fra Kirkens ledere som nylig er lagt ut på sosiale medier.

Det største og første budet – å elske Gud

Bilde
President Dallin H. Oaks

“Som tidligere rektor ved [Brigham Young University], var jeg glad for å kunne tale til studenter og lærere under dagens morgenandakt …

Jeg oppfordret studentene til å tenke over om de våger å være annerledes og om de går fremover mot verdens motstand. Viktigere enn hva en person gjør som student, er de valg de tar i sitt eget liv – de prioriteringer de tar, bevisst eller ubevisst.

Vi må ikke glemme Frelserens lære om at ‘det største og første budet’ i loven er å ‘elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand’, og det andre budet er ‘like stor: Du skal elske din neste som deg selv’.

Kjærligheten til en neste – uansett hvor viktig – kommer ikke foran kjærlighet til Gud og lydighet mot hans bud. Hvis vi virkelig elsker Gud og tjener ham slik han har lært oss, vil vi elske vår neste slik Gud elsker ham eller henne, og slik han ønsker at vi skal elske og tjene vedkommende.

Jesus var alltid kjærlig, men uten unntak direkte i sine bud og forventninger. Til kvinnen som ble grepet i hor, avsto han fra å dømme henne da, men avsluttet med å be henne ‘gå bort, og synd ikke mer’.

Og han avsluttet den grundige undervisningen i Bergprekenen med uforlignelige instruksjoner: ‘Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen.’ Vi nærmer oss denne guddommelige tilstanden ved prioriteringer som følger Frelseren uten å bli svekket av verdslige verdier og adferd.

Det å følge evangeliets normer gjør deg ikke til annenrangs person eller fordømmer ditt eksempel som ubetydelig. Vi kjenner alle personer hvis prestasjon er forbedret i kvalitet og synlighet ved at de er forskjellige fra mengden.

Jeg gjentar ordene president Russell M. Nelson har undervist: ‘Vær så snill å tro meg når jeg sier at når din åndelige grunnvoll er solid bygget på Jesus Kristus, har du ingen grunn til å frykte. Hvis du er tro mot dine pakter som du har inngått i tempelet, vil du bli styrket ved hans kraft.’”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 13. sept. 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Befalingen om å bli døpt

“Evangeliet er enkelt. På grunn av Frelserens sonoffer kan vi bli renset og forandret. Dette begynner med tro på Jesus Kristus. Vi tror på ham, stoler på ham og er avhengige av ham. Denne troen leder oss til omvendelse.

Vi ønsker å vise vår kjærlighet til ham ved å holde budene. Jesus underviste ved eksempel da han selv ble døpt. Dåp er ett av hans bud.

Etter at vi er døpt, lover han å gi oss Den hellige ånds gave. Vi vil bli veiledet og trøstet, og Den hellige ånd vil hjelpe oss å vite sannheten. Vi vil føle at Den hellige ånd er med oss. Vi vil føle fred, kjærlighet og glede, og vi vil ha et ønske om å tjene andre. Vi vil strebe gjennom hele vårt liv for å behage Herren.

Når vi tror på ham, stoler på ham og er avhengige av ham – og gjør det oftere – vil vi føle den trøst som ledsagelse av Den hellige ånd gir oss. Vi vil ha styrke til å holde ut enhver utfordring vi blir stilt overfor, og holde budene uten tvang.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 24. juni 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

En nøkkel til å finne lykke

Bilde
President M. Russell Ballard

“Jeg er overveldet av Herrens godhet og den tillit som han har til deg og meg. Vi er alle vanlige medlemmer av Kirken. Ingen av oss er superstjerner. Vi er bare Guds barn som prøver å gjøre det rette av den rette grunn. Vi prøver å oppdra vår familie på riktig måte slik at de vil elske Herren og ønske å strebe etter å holde hans bud. I denne prosessen har vi noen fantastiske privilegier og muligheter.

Når vår endelige dom kommer, vil det ikke handle om antall møter vi deltar på, antall møter vi har ledet eller alle besøkene vi har gjort. I stedet vil Herren være dypt takknemlig dem som søker og hjelper andre på paktens sti.

Jesus Kristus er vår bror og vår beste venn. Han elsker oss og har vist oss veien. Det du og jeg trenger for å finne lykke, finnes i å strebe etter å holde hans bud og arbeide med flid for å bli ham lik så mye vi kan. Hver dag er en anledning til å røre ved et liv, til å rekke ut en hånd til noen som trenger deg og komme med et oppmuntrende ord.”

President M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 26. sept. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Hjelp fra Frelseren

Bilde
Eldste Gary E. Stevenson

“Lesa og jeg følte oss beæret over å tilbringe litt tid sammen med denne bemerkelsesverdige gruppen misjonærer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige under et besøk til Opplæringssenteret for misjonærer i Brasil nylig. Vi snakket om velsignelsene som kommer av lydighet mot Guds bud. Dette gjelder for misjonærer – og for oss alle.

Jeg fortalte disse fantastiske eldstene og søstrene at vi alle er barn av en kjærlig himmelske Fader. Han ønsker vår at vi skal lykkes og ha evig fremgang i dette liv og i det neste.

Vår Frelser Jesus Kristus kan hjelpe oss å motta disse velsignelsene fra vår Fader. Jeg vitner om ham og hans guddommelige rolle som vår Frelser og Forløser.”

Elder Gary E. Stevenson, Facebook, 1. juni 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Tre måter å motta åndelig ly på

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Vi kan beskytte oss mot livets komplekse tornadoer i ‘Frelserens åndelige ly’. Tre aspekter som kan hjelpe oss å komme under Frelserens åndelige ly, omfatter:

Nedkalle Frelserens kraft i vårt liv.

Oppfylle og overholde hellige pakter med nøyaktighet.

Være tro mot vårt personlige og familiens ansvar for å holde budene og undervise vår familie i evangeliet.

Hvis vi er standhaftige og urokkelige med hensyn til å holde Guds bud med tro og flid, vil tryggheten i Frelserens ly erstatte smerten ved våre erfaringer, fred vil erstatte uro, håp vil erstatte sorg, og prøvelser vil bli til velsignelser.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 9. feb. 2023, facebook.com/soares.u.

Mer bevisst etterlevelse

Bilde
Søster J. Anette Dennis

“Nok en vidunderlig julehøytid har kommet og gått. De fleste av oss skulle ønske at de vakre følelsene rundt julen kunne vare hele året, men hvorfor skulle vi ikke kunne kjenne på dem mye oftere? Julen er en tid da vi naturlig føler oss mer tilbøyelige til å se og tjene og elske andre som, slik Skriftene forteller oss, er en måte å elske og tjene Gud på – gaver til Frelseren i denne høytiden når vi feirer hans fødsel. Det er en tid med mer ytre fokus, mer bevisst etterlevelse av det første og annet store bud.

Budene om å elske og tjene Gud og menneskene rundt oss er virkelig til vårt eget beste, og vil gjøre mer for å bringe disse fantastiske følelsene av fred og glede inn i vårt liv enn nesten alt annet kan. Når vi daglig følger Frelserens eksempel på kjærlighet til og omsorg for andre, selv på svært enkle måter, vil vi minnes ham oftere og gradvis bli mer og mer lik ham. Da kan det ‘føles som jul’ hver dag fordi disse vakre følelsene kan komme ved å bli fylt med Frelserens kjærlighet. La oss se om vi kan få dette nye året til å ‘føles som jul’ i dagliglivet. Måtte hver av dere ha et Kristus-fylt [år]!!”

Søster J. Anette Dennis, Facebook, 3. jan. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

En oppfordring fra Gud om å følge ham

Bilde
Søster Tracy Y. Browning

“En av Primær-sangene jeg nylig har studert, er ‘Hver dag jeg trenger Herren’ [Barnas sangbok, 139]. Jeg elsker hvordan denne sangen forteller oss at vår himmelske Fader ønsker at vi skal være lykkelige og at vi kan være lykkelige ved å velge å følge ham og hans Sønn Jesus Kristus. Vår himmelske Fader elsker hver og en av oss. Hvordan vil du velge å tjene ham i dag?

Jeg vil dele noen ord fra denne sangen. Det står: ‘Hver dag jeg trenger Herren, hans hjelp jeg trenger vel, så jeg kan velge riktig og utvikle meg selv.’ Jeg elsker dette fordi det er en oppfordring til å huske at Gud er motivert av kjærlighet til oss og til vår lykke.

Jeg benyttet også anledningen til å lese et av skriftstedene som det henvises til sammen med sangen, og det er Alma 30:8. Det lyder: ‘For så sier Skriftene: Velg i dag hvem dere vil tjene.’

Venner, jeg håper at dere vil gjøre som meg og velge å tjene vår himmelske Fader i dag og hver dag fordi han er motivert av kjærlighet. Vi elsker ham, og vi ønsker å ha denne lykken i vårt liv.”

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 26. sept. 2022, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Skriv ut