Liahona
Hvordan kunne jeg leve uten Mormons bok?
Februar 2024


“Hvordan kunne jeg leve uten Mormons bok?”, Liahona, februar 2024.

Sagt av siste dagers hellige

Hvordan kunne jeg leve uten Mormons bok?

Mitt eget og familiens studium av Mormons bok har hjulpet meg til å føle meg rolig, oppmuntret og håpefull.

Bilde
familie som leser i Skriftene sammen

Foto gjengitt med tillatelse fra artikkelforfatteren

For en tid siden søkte en venn og jeg på et utdanningsprogram. Jeg følte meg sikker på at jeg ville komme inn. Da resultatene kom, ble jeg skuffet over at vennen min ble valgt, men ikke jeg. Jeg følte meg urettferdig behandlet, fordi jeg syntes jeg fortjente mer å bli valgt enn vennen min.

I det øyeblikket så jeg på vennen min som en motstander, en som hadde tatt noe som tilhørte meg. Noen dager senere, mens jeg studerte Jakob 2 i Mormons bok, leste jeg hvordan Jakob hadde irettesatt folket sitt for syndene deres. En av disse syndene var stolthet.

Jakobs læresetninger fikk meg til å innse at jeg begikk synden stolthet mot min venn ved å tro at jeg fortjente noe som ble gitt til ham. Jakobs ord var en åpenbaring for meg:

“Ikke la denne stolthet i deres hjerter ødelegge deres sjeler!

“Tenk på deres brødre som på dere selv” (Jakobs bok 2:16–17).

Jeg ba vår himmelske Fader om å tilgi meg og hjelpe meg med å unngå synden stolthet i fremtiden. Så snakket jeg med vennen min om hva jeg hadde følt, og ba ham om å tilgi meg. Jeg følte fred og glede over å gjøre det, og da jeg fikk tilgivelse av ham og av vår himmelske Fader.

Mitt eget og familiens studium av Mormons bok har gitt meg en følelse av veiledning og hjulpet meg til å føle meg rolig, oppmuntret og håpefull. Noen ganger lurer jeg på hvordan jeg kunne leve i så mange år uten Mormons bok!

Uten Mormons bok ville jeg ikke hatt et håp om at jeg kunne bli et bedre menneske. Livet mitt ville vært tomt og uten et klart formål. Jeg ville ikke visst at Gud har en frelsesplan for sine barn. Jeg ville ikke hatt en tydelig forståelse av Jesu Kristi forsoning. Jeg ville ikke hatt håp om en bedre verden. Jeg ville ikke trodd det jeg tror på, gjort det jeg gjør, tenkt slik jeg tenker og vært den jeg er.

Gjennom Mormons bok har jeg fått forsikring om at Gud elsker og bryr seg om alle sine barn, i alle deler av verden. Jeg vet at Mormons bok virkelig er enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Skriv ut