Liahona
Frelseren for alle, et evangelium for alle
Mars 2024


“Frelseren for alle, et evangelium for alle”, Liahona, mars 2024.

Frelseren for alle, et evangelium for alle

Jesu Kristi evangelium, forsoning og oppstandelse velsigner alle Guds barn.

Bilde
Kristus og lam mann

Christ and the Palsied Man [Kristus og den lamme mannen], av J. Kirk Richards, kan ikke kopieres

Jesu Kristi gjengitte evangelium er først og fremst og for evig kilden til varig lykke, sann fred og glede for alle i disse siste dager. Velsignelsene som strømmer fra evangeliet og Kristi ubegrensede velvilje, var aldri ment for bare noen få utvalgte, i oldtiden eller i vår tid.

Uansett hvor utilstrekkelige vi måtte føle oss, og til tross for de synder som kan fjerne oss fra ham en stund, forsikrer vår Frelser oss om at “han rekker ut sine hender mot [oss] hele dagen lang” (Jakobs bok 6:4), og innbyr oss alle til å komme til ham og føle hans kjærlighet.

Evangeliets velsignelser for hele verden

Jesu Kristi evangelium har blitt “gjengitt i disse siste dager for å dekke … behov for enhver nasjon, slekt, tungemål og folk på jorden.”1 Evangeliet overgår all nasjonalitet og farge mens den krysser alle kulturelle linjer for å undervise at “alle er like for Gud” (2 Nephi 26:33).2 Mormons bok står som et bemerkelsesverdig vitne om denne sannheten.

Denne store opptegnelsen vitner om at Kristus husker alle nasjoner (se 2 Nephi 29:7) og vil åpenbare seg “for alle dem som tror på ham … og utføre mektige mirakler, tegn og undere blant menneskenes barn” (2 Nephi 26:13). Blant disse mektige mirakler, tegn og undere er evangeliets utbredelse. Så vi sender misjonærer over hele verden for å vitne om dets gode nyheter. Vi deler også evangeliet med dem som er rundt oss. Utøvelsen av gjengitte prestedømsnøkler for levende og døde sørger for at evangeliets fylde til slutt vil være tilgjengelig for enhver sønn og datter av våre himmelske foreldre – tidligere, nåværende eller fremtidige.

Kjernen i dette evangeliet – det sentrale budskapet til alle profeter og apostler som noensinne er kalt til arbeidet – er at Jesus er Kristus og at han kom for å velsigne alle. Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige erklærer vi at hans sonoffer er for hele verden.

Behovet for en altomfattende og evig forsoning

Når jeg reiser rundt i verden, har jeg intervjuer med et bredt spekter av Kirkens medlemmer. Jeg blir inspirert av å høre hvordan de føler velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning i sitt liv, selv når de bekjenner en gammel synd. Hvor fantastisk det er at den rensende trøst i hans forsoning alltid er tilgjengelig for oss alle!

“En forsoning må finne sted,” erklærte Amulek, “ellers må hele menneskeheten uunngåelig gå til grunne”. Vi ville for alltid være “falt og … fortapt … hvis det ikke var for forsoningen” som krevde “et altomfattende og evig offer”. “Derfor er det intet mindre enn en altomfattende forsoning som vil være tilstrekkelig for verdens synder” (Alma 34:9, 10, 12).

Den store profet Jakob underviste også at fordi “døden er kommet til alle mennesker … må det nødvendigvis være en kraft til oppstandelse” for å bringe oss inn i Guds nærhet (2 Nephi 9:6).

Både synd og død måtte overvinnes. Dette var Frelserens misjon, som han tappert utførte for alle Guds barn.

Bilde
Kristus i Getsemane

Gethsemane [Getsemane], av J. Kirk Richards, kan ikke kopieres

Vår Frelsers offer

På sin siste natt i jordelivet gikk Jesus Kristus inn i Getsemane hage. Der knelte han blant oliventrærne og begynte en nedstigning til en dyp smerte som du og jeg aldri vil få kjennskap til.

Der begynte han å påta seg verdens synder. Han følte enhver smerte, sjelekval og sorg, og han utholdt alle de kvaler og lidelser som du, jeg og enhver sjel som noensinne har levd eller noensinne vil leve, vil oppleve. Denne store og uendelige lidelse “fikk [ham] … den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore” (Lære og pakter 19:18). Bare han kunne ha gjort dette.

Ei fantes andre verdig til

fra syndens bånd oss fri.

Han ene hadde makten stor

å frelse til oss gi.3

Jesus ble deretter ført til Golgata, og i det mest tragisk urettferdige øyeblikket i denne verdens historie ble han korsfestet. Ingen kunne ha tatt hans liv fra ham. Som Guds enbårne Sønn hadde han makt over fysisk død. Han kunne ha bedt til sin Fader, og legioner av engler ville ha kommet for å beseire hans pinsler og vise hans herredømme over alle ting. “Men hvordan skulle da Skriftene bli oppfylt,” spurte Jesus da han ble forrådt, “at så må skje?” (Matteus 26:54).

Av fullkommen lydighet mot sin Fader – og fullkommen kjærlighet til oss – ga Jesus villig sitt liv og fullførte sitt altomfattende og evige sonoffer, som strekker seg tilbake i tid og fremover gjennom all evighet.

Vår Frelsers seier

Jesus befalte sine apostler å fortsette hans verk etter hans død. Hvordan skulle de gjøre det? Flere av dem var bare enkle fiskere, og ingen var opplært i synagoger til tjenestegjerningen. I dette øyeblikket virket Kristi kirke dømt til utryddelse. Men apostlene fant styrke til å bære sitt kall og forme verdens historie.

Hva skyldtes det at en slik tydelig svakhet ble til styrke? Den anglikanske kirkelederen og forskeren Frederic Farrar sa: “Det er ett og bare ett mulig svar – oppstandelsen fra de døde. All denne enorme revolusjonen skyldtes kraften i Kristi oppstandelse.”4 Som vitner om den oppstandne Herre visste apostlene at ingenting kunne hindre dette verk i å gå fremover. Deres vitnesbyrd var en kilde til støttende kraft da den tidlige Kirken overvant alle odds.

Denne påsken, som et av hans ordinerte vitner, erklærer jeg at tidlig en vakker søndagsmorgen sto Herren Jesus Kristus opp fra døden for å styrke oss og bryte dødens bånd for alle. Jesus Kristus lever! På grunn av ham er ikke døden slutten for oss. Oppstandelsen er Kristi frie og universelle gave til alle.

Bilde
Kristus og Maria Magdalena ved graven

Christ and Mary at the Tomb [Kristus og Maria ved graven], av Joseph Brickey

Kom til Kristus

Jesu Kristi evangelium og forsoning er for alle – det vil si hver og en. Den eneste måten vi opplever alle velsignelsene ved Frelserens sonoffer på, er ved hver for oss å ta imot hans innbydelse: “Kom til meg” (Matteus 11:28).

Vi kommer til Kristus når vi utøver tro på ham og omvender oss. Vi kommer til ham når vi blir døpt i hans navn og mottar Den hellige ånds gave. Vi kommer til ham når vi holder budene, mottar ordinanser, hedrer pakter, har opplevelser i tempelet og lever den slags liv som Kristi disipler lever.

Til tider vil du oppleve motløshet og skuffelser. Ditt hjerte kan knuses for deg selv eller noen du er glad i. Du kan bli tynget av andres synder. Feilene du har gjort – kanskje alvorlige – kan få deg til å frykte at fred og lykke har forlatt deg for evig. Husk at Frelseren ikke bare løfter byrden av synd, men også “ha[dde] smerter og lidelser og fristelser av alle slag” (Alma 7:11), også dine! På grunn av det han gjennomgikk for deg, vet han personlig hvordan han kan hjelpe deg når du tar imot hans livsendrende innbydelse: “Kom til meg”.

Alle er velkommen

Jesus Kristus har gjort det klart at alle vår himmelske Faders barn har like store krav på velsignelsene ved hans evangelium og forsoning. Han minner oss på at alle “har dette privilegium, den ene såvel som den andre, og ingen forbys dem” (2 Nephi 26:28).

“Og han innbyr dem alle til å komme til ham og ta del i hans godhet. Og han viser ingen bort som kommer til ham … [for] alle er like for Gud” (2 Nephi 26:33).

“Han innbyr dem alle” – det betyr oss alle! Vi skulle ikke sette overfladiske merkelapper og kunstige forskjeller på oss selv eller andre. Vi skulle aldri sette opp noen hindringer for Frelserens kjærlighet eller gi næring til tanker om at vi eller andre er utenfor hans rekkevidde. Som jeg har sagt før: “Det er ikke mulig for [noen] å synke lavere enn det uendelige lys av Kristi forsoning skinner.”5

I stedet, som søster Holland og jeg underviste bare noen få måneder før hun gikk bort, blir vi befalt å “ha kjærlighet, og denne kjærlighet er nestekjærlighet” (2 Nephi 26:30).6 Dette er den kjærlighet Frelseren viser oss, for “han gjør ikke noe uten at det er til gavn for verden, for han elsker verden, slik at han endog nedlegger sitt eget liv så han kan trekke alle mennesker til seg” (2 Nephi 26:24).

Jeg vitner om at Jesu Kristi evangelium og forsoning er for alle mennesker. Jeg ber om at du med glede vil ta imot velsignelsene Han bringer.

Noter

  1. Howard W. Hunter, “Evangeliet – en verdensomspennende tro”, Lys over Norge, jan. 1992, 20.

  2. Se Howard W. Hunter, “All Are Alike unto God” [Alle er like for Gud], (temakveld ved Brigham Young University, 4. feb. 1979), 1–5, speeches.byu.edu.

  3. En grønnkledd høyde langt herfra”, Salmer, nr. 112.

  4. Frederic W. Farrar, The Life of Christ [Kristi liv] (1994), 656.

  5. Jeffrey R. Holland, “Arbeiderne i vingården”, Liahona, mai 2012, 33.

  6. Se Jeffrey R. Holland og Patricia T. Holland: “En fremtid fylt med håp” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2023), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut