Primærhåndbøker og samlingsstund
April: Jesus Kristus er min Frelser og Forløser


April

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser

Valgfri sang fra Barnas sangbok

«Vi tror at hele menneskeheten kan bli frelst gjennom Kristi forsoning ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser» (3. trosartikkel).

Suppler ideene som gis her med noen av dine egne. Planlegg hvordan du kan introdusere læresetningen for barna og hjelpe dem å forstå og anvende den selv. Spør deg selv: «Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?»

Uke 1: Jesus Kristus ble valgt til å være vår Frelser.

Introduser læresetningen: Skriv på tavlen: «Jesus Kristus ble til vår Frelser.» Spre bokstavene v, a, l, g og t rundt om i rommet. La barna sette bokstavene riktig sammen for å fullføre setningen. Be dem lese Moses 4:2 for å sjekke svaret. Les uttalelsen på tavlen sammen.

Oppmuntre barna til å forstå: Lag tre ordstrimler med ett av følgende spørsmål om «Før vi ble født» (Liahona, apr. 1999) skrevet på hver:

  1. Hvem presenterte en plan for alle i himmelen før vi kom til jorden?

  2. Hvem sa: «Fader, send meg. Æren tilkommer deg»?

  3. Hva overvant Jesus ved å følge Faderens plan?

Få barna til å synge første vers av sangen og reise seg når de synger svaret på det første spørsmålet. Drøft så noe av det andre de lærte av dette verset. Overvei å synge verset om igjen når dere har drøftet det. Gjenta så aktiviteten med de andre versene og spørsmålene.

Uke 2: Jesus Kristus er det fullkomne eksempel for meg.

Introduser læresetningen: Be barna gjøre det samme som du gjør, og gjør noen enkle bevegelser, som å klappe i hendene, strekke armene over hodet eller gå på stedet. Be barna nevne noe de har lært ved å følge en annens eksempel (for eksempel å re opp en seng eller spille et spill). Skriv på tavlen: «Jesus Kristus er det fullkomne eksempel for meg.» Bær vitnesbyrd om at Kristus var den eneste personen som har levd på jorden som har vært det fullkomne eksempel som vi skal følge. Få barna til å lese setningen sammen.

Oppfordre til anvendelse: Vis noen bilder av Jesus som er glad i andre og hjelper dem. Skriv «Jesus elsket alle» og «Jesus hjalp andre» på tavlen. Tegn et hjerte og en hånd under disse setningene. Fortell barna at vi skulle følge Jesu eksempel ved å være glad i andre og hjelpe dem. Gi hvert barn et papirark, og la dem tegne et hjerte eller tegne rundt hånden sin. Be dem deretter skrive eller tegne noe de kan gjøre for å følge Jesu eksempel. Få barna til å dele sine tanker med Primær og plassere sine papirark ved siden av bildene av Jesus. Syng «Jeg prøver å ligne Jesus» (BS, 40–41).

Bilde
Chalkboard with line drawings of a heart and a hand.

Uke 3: Gjennom Kristi forsoning kan alle mennesker bli frelst.

Introduser læresetningen: Del barna i grupper, og gi hver gruppe noen ord fra den tredje trosartikkelen. Få hver gruppe til å reise seg, i riktig rekkefølge, og si sine ord. Få deretter hele Primær til å reise seg og si hele trosartikkelen.

Oppmuntre barna til å forstå: Bær vitnesbyrd om at én måte som Jesu Kristi forsoning frelser oss på, er at den frelser oss fra synd. Vis barna et glass med rent vann, og forklar at det forestiller en person som er fri for synd. Drypp litt konditorfarge i vannet. Påpek at fargen sprer seg i hele vannet og gjør at det ikke lenger er rent. Forklar at når vi synder, blir vi urene, slik som dette vannet. Tilfør så noen få dråper blekemiddel for å gjøre vannet rent igjen. Forklar at når vi omvender oss, renser forsoningen oss for synd, og vi blir tilgitt. Vis et bilde av Kristus i Getsemane. La barna fortelle det de vet om bildet. Bær vitnesbyrd om Jesu Kristi kjærlighet til oss og hans villighet til å betale prisen for våre synder.

Bilde
Blue ink spreading in a jar of water.

Oppfordre til anvendelse: Bruk noen av undervisningsmetodene som det er gitt eksempler på i heftet, og undervis barna om omvendelse, som innbefatter å være bedrøvet, be om tilgivelse, rette på det gale som er gjort, og ikke gjenta det (se Primær 3, 46–49).

Uke 4: Jesus Kristus oppsto, og det skal jeg også.

Oppmuntre barna til å forstå: Bruk bilder for å fortelle kort om Jesu død (se Matteus 27:33–60; Markus 15:22–46; Lukas 23:33–53; Johannes 19:17–42). Be barna tenke på hva Jesu familie og venner må ha følt da han døde. På forhånd ber du flere barn (eller voksne) komme til Primær forberedt på å fortelle om en av vitnene til Kristi oppstandelse, som Maria Magdalena (se Johannes 20:11–18), Peter og Johannes (se Johannes 20:2–10), disiplene (se Johannes 20:19–22; Lukas 24:33–53), Tomas (se Johannes 20:24–29) og nephittene (se 3. Nephi 11:8–17). Gi dem navnelapper for å vise hvem sin historie de forteller.

Bilde
Christ hanging on a cross at Calvary. Two thieves, also hanging on crosses are at the left and right of Christ. Numerous observers, including Mary, the mother of Christ, Mary Magdalene, other mourners and Roman soldiers are gathered around the crosses. Thunder clouds are gathering in the sky.
Bilde
The body of the crucified Christ being wrapped in white burial cloth (presumably by Joseph of Arimathaea and Nicodemus) in preparation for entombment. Several men and women are gathered around the crucified body. They are mourning the Crucifixion.
Bilde
The scripture from John 20:15-16 is depicted where the resurrected Christ asks Mary Magdalene "Why weepest thou?"
Bilde
The resurrected Jesus Christ appearing to the Apostles in an upper room. Christ has His hands outstretched as He shows the prints of the nails in His hands to the Apostles. The Apostles are gathered around Christ and look at Him in wonder.
Bilde
Christ in white robes stands at the top of stone steps and is surrounded by people worshipping Him. Mountains, trees and partially crumbled buildings are visible in the background. Depiction of Christ as a resurrected being appearing to the Nephites. (3 Nephi 11:10)

«Det er ofte lettere å forstå et prinsipp i evangeliet når det fremsettes som en del av en historie fra Skriften» (UISK, 55).

Bilde
2016 Outline for Sharing Time/Children's Sacrament Meeting Program

Nephi

Skriv ut