Primærhåndbøker og samlingsstund
Juli: Templet er Guds hus


Juli

Templet er Guds hus

Sang: «Jeg ser vår Herres tempel»

(BS, 99)

«Hellige ordinanser og pakter som er tilgjengelige i hellige templer, gjør det mulig for enkeltmennesker å vende tilbake til Guds nærhet og for familier å bli evig forenet» («Familien – En erklæring til verden», 3. avsnitt).

Suppler ideene som gis her med noen av dine egne. Planlegg hvordan du kan introdusere læresetningen for barna og hjelpe dem å forstå og anvende den selv. Spør deg selv: «Hva skal barna gjøre for å lære, og hvordan kan jeg hjelpe dem å føle Ånden?»

Uke 1: Gud har befalt sitt folk å bygge templer.

Introduser læresetningen: Still ut et bilde av et tempel, og skriv følgende på tavlen: «Templet er .» Be barna synge første vers av «Jeg ser vår Herres tempel» (BS, 99). Si at de skal gi tegn ved å folde armene når de synger ordene som fullfører setningen på tavlen. Spør dem hva templet er (et Guds hus). Hjelp barna å finne «Tempel, Herrens hus» i Veiledning til Skriftene (side 185). Hjelp dem å finne uttalelser som forklarer at et tempel i bokstavelig forstand er Herrens hus og at Gud alltid har befalt sitt folk å bygge templer.

Oppmuntre barna til å forstå: Lag holdepunkter om templene som ble bygget av Moses (se 2. Mosebok 25:1–2, 8–9), Nephi (se 2. Nephi 5:16) og Joseph Smith (se L&p 124:31) og deres tilhengere. F.eks.: «Vårt tempel ble kalt et tabernakel, og vi flyttet det når vi reiste videre» (Moses) eller «Vi bygget et tempel etter at vi hadde reist fra Jerusalem og krysset havet» (Nephi). Velg tre barn til å representere disse profetene, og be dem lese sine ledetråder for hele Primær. Oppfordre de andre barna til å gjette hvem hvert barn forestiller. Når de har gjettet riktig, viser du et bilde av profeten eller templet som han og hans folk bygget.

Bilde
The Book of Mormon prophet Lehi and his family aboard a ship. The family members are looking at and pointing to the shores of the promised land. Birds are flying around the ship.
Bilde
A depiction of the Israelite tabernacle in the wilderness. The tabernacle is viewed from above. The interior and exterior of the tabernacle are depicted.
Bilde
Night time shot of the Nauvoo Illinois Temple. The photograph is taken looking west, showing the temple from the back.

Bilder er tilgjengelige på sharingtime.lds.org

Oppfordre til anvendelse: Vis et bilde av templet som er nærmest der dere bor. Drøft følgende spørsmål: Hvorfor tror dere Gud befaler oss å bygge templer? Hva kan dere gjøre for å forberede dere til å reise til templet en dag?

Uke 2: Familier blir velsignet gjennom hellige tempelordinanser.

Introduser læresetningen: Be et eldre barn lese de to siste setningene i 3. avsnitt av «Familien – En erklæring til verden» for hele Primær. Skriv hvert av følgende ord og uttrykk på separate papirstrimler: Templet er, et hellig sted, der vi, blir beseglet, til hverandre. Plasser dem på tavlen i tilfeldig rekkefølge. La et barn sette én strimmel på riktig sted. Fortsett til ordene står riktig. Syng annet vers av «Jeg ser vår Herres tempel», og la halvparten av barna lytte etter to ting vi gjør i templet (inngår pakter og lover å være lydige) og den andre halvparten lytte etter en sannhet de har lært (en familie er evig). Hjelp barna å forstå at å bli beseglet til sin familie i templet betyr at de kan være sammen for evig.

Bilde
2016 Outline for Sharing Time/Children's Sacrament Meeting Program

Introduser klart og tydelig læresetningen du underviser. Dette hjelper barna å forstå og anvende den bedre.

Templet er et hellig sted der vi blir beseglet til hverandre.

Ordstrimler er tilgjengelige på sharingtime.lds.org

Oppfordre til anvendelse: Innby en familie eller noen barn til å fortelle hva de føler når de besøker tempelområdet, eller hvordan de har blitt velsignet på grunn av templet og beseglingsordinansene. Oppfordre barna til å tegne bilder av sin familie utenfor templet.

Uke 3: Pionerene arbeidet hardt og ofret mye for å bygge templer.

Oppmuntre barna til å forstå: Samle opplysninger om byggingen av Kirtland tempel og Salt Lake tempel og om mulig om templet som ligger nærmest dere. (Se Primær 5, leksjon 25 og 44 eller LDS.org for å finne informasjon om Kirtland tempel og Salt Lake tempel.) Be noen voksne komme til Primær og dele informasjonen med barna. Del barna i grupper, og la gruppene etter tur komme til hver enkelt av de voksne. Be barna synge «Jeg ser vår Herres tempel» når de går fra en gjestetaler til en annen.

Bilde
Primary teachers gathered in groups in a large room. They are each being taught by a different teacher.

Du må kanskje tilpasse aktivitetene til din Primærs behov. Hvis for eksempel dere har en stor Primær, kan du la gjestetalerne gå fra gruppe til gruppe istedenfor at barna går fra en taler til en annen (se UISK, 179).

Uke 4: Jeg kan forberede meg til å være verdig til å reise til templet.

Oppmuntre barna til å forstå og anvende: Still ut «Mine evangelienormer» og forklar at å følge disse normene vil hjelpe oss å være verdige til å reise til templet. Del barna i grupper. Be en lærer i hver gruppe drøfte normene som vil hjelpe barna å forberede seg til å reise til templet, og bære vitnesbyrd om hvordan det å etterleve normene har hjulpet ham eller henne. Be hver gruppe velge én av evangelienormene og skrive eller tegne hvordan de forplikter seg til å følge denne normen. Inviter biskopen eller grenspresidenten til Primær, og la hver gruppe fortelle ham om sin forpliktelse. Be biskopen eller grenspresidenten bære sitt vitnesbyrd om viktigheten av templer.

Bilde
2016 Outline for Sharing Time/Children's Sacrament Meeting Program

Plakat er tilgjengelig på sharingtime.lds.org

Skriv ut