Seminar
Alma 31:1-11: »Virkeevnen af Guds ord«


»Alma 31:1-11: ›Virkeevnen af Guds ord‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 31:1-11«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 31:1-11

»Virkeevnen af Guds ord«

Billede
missionærer underviser ud fra skrifterne

Hvilke ting kan gøre, at I føler jer langt væk fra Frelseren? Hvad hjælper jer med at føle jer tættere på ham? Da Alma hørte, at zoramitterne var »faldet i stor vildfarelse« (Alma 31:9), lagde han planer om at bruge Guds ords kraft til at indbyde dem til at vende tilbage til Jesus Kristus. Denne lektion kan hjælpe jer til at stole på Guds ords kraft til at forblive trofaste mod Jesus Kristus.

Hjælp eleverne til at se, hvordan de kan handle effektivt og retskaffent. Eleverne kan have gavn af at finde forskellige måder, hvorpå de kan anvende evangeliske principper i situationer i det virkelige liv. Når eleverne har overvejet eller drøftet forskellige muligheder, så bed dem om at handle på den mulighed, som de føler bedst vil hjælpe dem i deres nuværende situation.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tale med nogen om, hvordan Guds ord har hjulpet dem til at forblive trofaste mod Jesu Kristi evangelium.

Mulige læringsaktiviteter

Ude af kurs

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har fortalt om forskning i, hvor svært det er at gå ad en lige linje, når vi ikke har synlige pejlemærker. Selvom mange forsøgspersoner i testen mente, at de havde held med det, viste resultaterne, at »uden pålidelige pejlemærker, viger vi fra kursen« (Dieter F. Uchtdorf, »Daglig genoprettelse«, Liahona, nov. 2021, s. 77). I kan eventuelt se videoen »Daglig genoprettelse« fra tidskode 1:40 til 3:25, som findes på ChurchofJesusChrist.org, og tænke over, hvordan det kan relatere åndeligt til vores liv.

  • Hvordan har det åndelig relevans for os?

I Alma 31-35 lærer I om de zoramitter, der engang havde troet på Jesus Kristus, men som var gledet bort fra deres tro. Overvej, før I begynder jeres studium i Alma 31, hvordan jeres tro på Jesus Kristus er vokset.

Du kan vise følgende spørgsmål, som eleverne kan svare på i deres studiebog, så de kan tænke over det personligt. Bed ikke eleverne om at dele deres svar på dette spørgsmål.

  • Hvis I forblev på jeres nuværende kurs, ville I så være på vej mod Kristus eller væk fra ham?

Almas mål

I Alma 31:1-11 lærer vi om zoramitterne og Almas indsats for at indbyde dem til at vende tilbage til Herren. Følgende grafik kan hjælpe jer til at forstå, hvordan Alma forsøgte at genvinde zoramitterne.

Du kan overveje at give eleverne en kopi af følgende uddelingsark. Det kan forberede eleverne på at sætte sig deres eget mål senere i lektionen.

Almas plan om at undervise zoramitterne

Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024 – »Alma 31:1-11: ›Virkeligheden af Guds ord‹«

Billede
Uddelingsarket om Almas plan om at undervise zoramitterne

Læs Alma 31:1-4, 8-11, og se efter, hvordan og hvorfor zoramitterne var begyndt at komme ud af kurs. Nedskriv det, I finder, i afsnittet »Problem«.

Overvej at bruge spørgsmål som følgende for at hjælpe eleverne til at forstå, hvordan zoramitterne kom ud af kurs, og hvordan det påvirkede dem. Hjælp eleverne til at se ligheder med vore dage. Hvis folk for eksempel ikke holder befalingerne, kommer i kirke, deltager i ordinancer som nadveren og beder, vil de drive væk fra Herren.

  • Hvordan var zoramitterne kommet ud af kurs? Hvilke problemer medførte det?

  • Hvilke lignende handlinger kan få folk til at komme ud af kurs i dag?

Læs Alma 31:34, og se efter Almas mål og håb for zoramitterne. Overvej at skrive dette i afsnittet »Mål«.

  • Når I tænker på Almas mål og hans følelser, som I læser om i Alma 31:1-2, hvad tror I så motiverede Alma? Hvorfor betød det mon noget?

Læs Alma 31:5-7, 11, og markér ord eller vendinger, der beskriver Almas plan for at nå sit mål. Bemærk eventuelt i vers 5, at ordet virkeevnen betyder styrke eller kraft, og at ordet prøve i denne sammenhæng betyder at afprøve eller eksperimentere.

Forbered eleverne til at udfylde afsnittet »Sådan opnår jeg målet« på uddelingsarket ved at stille nogle af følgende spørgsmål.

  • Hvad tror I, det vil sige at »prøve virkeevnen af Guds ord«? Hvor kan I finde Guds ord? (Overvej at læse og krydshenvise Lære og Pagter 18:2-4, 34-36; 68:4).

  • Hvilken sandhed kan vi lære af Almas mål og plan for at nå det?

En sandhed, I måske har fundet frem til, er, at Guds ord har kraft til at lede folk til Jesus Kristus.

  • Hvad ved I om Gud, der gør hans ord kraftfuldt eller stærkt for jer? Hvorfor tror I, at det er stærkere »end sværdet eller noget som helst andet«? (Alma 31:5).

  • Hvordan kan Guds ord hjælpe os til at fortælle andre om evangeliet, korrigere falske idéer eller lede andre til Jesus Kristus?

  • Hvordan har Guds ord påvirket jer?

Brug det, I har lært af Alma, og jeres indsigt fra de tidligere spørgsmål til at udfylde afsnittet »Sådan opnår jeg målet«.

Guds ord i mit liv

Tænk over, hvordan det, I lærer af Alma og zoramitterne, relaterer til jeres liv.

Følgende spørgsmål er beregnet til at hjælpe eleverne til at relatere denne beretning til deres eget liv. Overvej at stille lignende spørgsmål eller andre, du kommer på.

  • Hvilke ting fører unge væk fra Jesus Kristus?

  • Hvordan kan det at stole på Guds ord forhindre os i at komme væk fra Jesus Kristus eller hjælpe os til at komme tilbage til ham?

Du kan overveje at bede eleverne om at dele og skrive de skriftsteder på tavlen, der har ført dem til Herren. De kan også finde skriftsteder, der omhandler nogle af årsagerne til, at vi kommer væk Herren.

Tænk på jeres forhold til Jesus Kristus. Er der noget, der får jer til at komme væk fra ham? Ønsker I et tættere forhold til ham? Sæt bønsomt et personligt mål om at styrke jeres forhold til ham. Dette mål kan relatere til eller blive tilføjet jeres mål for Børn og unge.

Overvej at give eleverne endnu et uddelingsark, de kan bruge til at nedskrive deres eget mål. Drøft efter behov forskellige måder, hvorpå eleverne kan stole på kraften af Guds ord. F.eks. at studere skrifterne dagligt, søge efter svar eller vejledning i skrifterne, deltage i seminar eller andre forslag. Følgende forslag kan hjælpe eleverne til at personliggøre deres måde at udfylde diagrammet på, så det passer med deres eget mål.

Skriv jeres eget mål i afsnittet »Mål«.

I kan også skrive forhindringer for at nå jeres mål i afsnittet »Problem«.

Skriv i afsnittet »Sådan opnår jeg målet«, hvordan I kan stole på kraften i Guds ord. Medtag, hvordan det vil hjælpe jer til at nå jeres mål.

Følgende spørgsmål kan hjælpe.

Nogle af eleverne føler sig måske trygge ved at dele deres mål. Du kan bruge følgende spørgsmål for at hjælpe dem til at fortælle om det og fremme en samtale.

  • Hvorfor er dette mål noget, I føler, at I har brug for i jeres liv? Hvordan vil opnåelse af det påvirke jeres forhold til Jesus Kristus?

  • Hvilke specifikke handlinger kan I foretage som en hjælp til at stole på kraften i Guds ord? Gud kan hjælpe jer med at nå jeres mål.

  • Hvilke skriftsteder eller udtalelser fra Kirkens ledere kan motivere jer til at arbejde mod dette mål?

Overvej at afslutte ved at bede eleverne om at fortælle om deres oplevelse med at studere Alma 31:1-11 og om deres personlige tanker eller indtryk. Bær vidnesbyrd om kraften i Guds ord og vigtigheden af at gøre de ting, der vil føre os tættere på Jesus Kristus.