Tidligere utgaver
Ressurser


Ressurser

Åndelig forberedt

Bytt på å lese følgende.

JULIE B. BECK

Evnen til å kvalifisere seg til, motta og handle ifølge personlig erfaring er den aller viktigste ferdighet vi kan erverve oss i dette liv. Å kvalifisere seg for Herrens ånd begynner med å ønske seg denne Ånden og innebærer en viss grad av verdighet.

Å holde budene, omvende seg og fornye pakter som er inngått i dåpen, fører til den velsignelse det er alltid å ha Herrens ånd hos oss [se L&p 20:77]. Å inngå og holde templets pakter tilfører også åndelig styrke og kraft …

Mange svar på vanskelige spørsmål finnes ved å lese Skriftene, for Skriftene er en hjelp til åpenbaring [se 2 Nephi 32:3]. Innsikt man finner i Skriftene, samles over tid, så det er viktig å bruke noe tid på Skriftene hver dag.

Daglig bønn er også nødvendig for å ha Herrens ånd med oss (se 3 Nephi 19:24–33). De som oppriktig søker hjelp gjennom bønn og skriftstudium, har ofte papir og blyant i nærheten for å skrive ned spørsmål, inntrykk og tanker.

Åpenbaring kan komme time for time og minutt for minutt når vi gjør det som er riktig… Personlig åpenbaring lar oss forstå hva vi skal gjøre hver dag for å styrke tro og personlig rettskaffenhet, styrke familier og hjem, og søke dem som trenger vår hjelp. Fordi personlig åpenbaring er en konstant fornybar kilde til styrke, er det mulig å være omgitt av hjelp også gjennom urolige tider.

Vi har blitt fortalt at vi skal sette vår lit til den Ånd som får oss “til å handle rettferdig, til å vandre ydmykt, til å dømme rettferdig” (L&p 11:12). Vi har også blitt fortalt at denne Ånd vil opplyse vårt sinn, fylle vår sjel med glede og hjelpe oss å vite alt vi skulle gjøre (se L&p 11:13–14).

Lovet personlig åpenbaring gis når vi ber om den, forbereder oss og går frem i tro og stoler på at den vil bli utøst over oss. (“Over tjenerinner vil jeg utgyte min Ånd i de dager,” Ensign eller Liahona, mai 2010, 11)

Tilbake til side 101

Søk lærdom ved tro

Les dette budskapet alene eller sammen med et annet gruppemedlem. Les og marker det ved hjelp av forslagene på side 104. Gjennomgå det senere i dag, om en uke og om en måned. Hvis du gjør det, vil du huske nesten alt du lærer!

DAVID A. BEDNAR

Hva betyr det å søke lærdom ved tro?

… Som sønner og døtre av vår himmelske Fader har vi blitt velsignet med handlefrihetens gave… Som elever skal vi virke og være ordets gjørere… Er vi selvstendige personer som virker og søker lærdom ved tro, eller venter vi på å bli undervist og påvirket? … Vi skulle alle være ivrig opptatt av å be, lete og banke på [se 3 Nephi 14:7]…

Lærdom ved tro krever åndelig, mental og fysisk anstrengelse og ikke bare passiv mottakelse. Å lære ved tro krever både “hjertet og et villig sinn” (L&p 64:34). Lærdom ved tro kommer ved at Den hellige ånd formidler kraften av Guds ord både til og inn i hjertet. Lærdom ved tro kan ikke overføres fra en lærer til en elev… I stedet må en elev utøve tro og handle for å kunne tilegne seg kunnskapen selv.

Den unge Joseph Smith forsto… hva det ville si å søke lærdom ved tro… Det var tydelig at han hadde forberedt seg for å “be i tro” [Jakobs brev 1:6] og handle… Legg merke til at Josephs spørsmål ikke bare fokuserte på hva han trengte å få vite, men også på hva han skulle gjøre… Hans bønn var ikke bare: “Hvilken kirke er den rette?” Hans spørsmål var: “Hvilken kirke skal jeg slutte meg til?” Joseph gikk inn i lunden for å lære ved tro. Han var fast bestemt på å handle …

En av jordelivets virkelig store utfordringer er å søke lærdom ved tro… Joseph sa: “Den beste måte å tilegne seg sannhet og visdom på er ikke å søke den i bøker, men å gå til Gud i bønn og få guddommelig undervisning” [History of the Church, 4:425] …

Erfaring har fått meg til å forstå at et svar som gis av en annen, vanligvis ikke blir husket så lenge… Men et svar vi oppdager eller tilegner oss ved å utøve tro, blir vanligvis husket resten av livet …

Ansvaret for å søke lærdom ved tro påhviler hver enkelt av oss… Lærdom ved tro er avgjørende for vår egen åndelige utvikling og for Kirkens vekst… Måtte vi alle i sannhet hungre og tørste etter rettferdighet og bli fylt med Den hellige ånd [se 3 Nephi 12:6] – så vi kan søke lærdom ved tro. (“Søk lærdom ved tro,” Ensign, sep. 2007, 63–68 eller Liahona, sep. 2007, 19–24)

Tilbake til side 106

Hjemmeaktivitet: Er jeg forberedt til å lykkes på skolen?

Vi må forberede oss for å lykkes med vår utdannelse eller opplæring. Gjennomfør denne vurderingen på egen hånd. Du kan be andre om å gi innspill.

Sett et tall foran hvert utsagn, enten 1, 2 eller 3. 1 = trenger arbeid 2 = går greit 3 = går veldig bra

Skriv noen ideer om hvordan du kan forbedre deg på dette området.

  • Selvmotivasjon. Jeg kan få meg selv til å gjøre vanskelige ting. Jeg arbeider hver dag uten at andre presser meg.

  • Måter å bli bedre på:

  • Karrierebeslutning. Jeg har et klart mål, og jeg er fast bestemt på å fullføre skolen.

  • Måter å bli bedre på:

  • Ønske om å lære. Jeg er lidenskapelig opptatt av å lære, og jeg vil ikke la utfordringer komme i veien.

  • Måter å bli bedre på:

  • Planlegging. Jeg tar ansvar for livet mitt. Jeg planlegger mine dager og uker, og jeg lar Ånden lede meg.

  • Måter å bli bedre på:

  • Støtte. Jeg har folk rundt meg som vil støtte meg, veilede meg og vise meg kjærlighet. Hvis ikke, skal jeg finne noen som kan støtte meg.

  • Måter å bli bedre på:

  • Pengeforvaltning. Jeg kan tjene og spare penger. Jeg betaler regninger ved forfall, herunder mitt avdrag til Det vedvarende utdannelsesfond. Jeg lever innenfor rammen av mine midler.

  • Måter å bli bedre på:

Hva har du lært av denne erfaringen? Fortell kort familie eller venner om ideene dine.

Skriv ut