Kirjasto
Aadamin ja Eevan lankeemus


”Aadamin ja Eevan lankeemus”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Aadam ja Eeva

Evankeliumin opiskeluopas

Aadamin ja Eevan lankeemus

Aadamin ja Eevan rikkomuksen vuoksi synti ja kuolema tulivat maailmaan

Vaikka Raamatun kertomus Aadamista ja Eevasta on tuttu monille ihmisille, se ymmärretään usein väärin. Meidän aikanamme palautetut pyhien kirjoitusten totuudet auttavat meitä ymmärtämään paremmin Eedenin puutarhan olosuhteita ja ensimmäisten vanhempiemme tekemää valintaa, joka johti siihen, että heidät karkotettiin puutarhasta. Tuo kokemus tunnetaan lankeemuksena, ja se sai aikaan seurauksia, jotka ovat vaikuttaneet kaikkiin Jumalan lapsiin.

Aadamin ja Eevan lankeemus ei ollut yllätys taivaalliselle Isälle. Lankeemus on välttämätön osa Jumalan suunnitelmaa Hänen lastensa pelastukseksi ja korotukseksi. Lankeemuksen jälkeen Aadamista ja Eevasta tuli kuolevaisia ja he saivat kyvyn saada lapsia, mutta heistä tuli myös synnin ja kuoleman alaisia.

Lankeemuksen vuoksi kaikki elävät olennot ovat alttiita vaikeuksille, sairauksille ja kuolemalle. Tämä vastakohtaisuus on osa Jumalan suunnitelmaa meitä varten, ja se edistää meidän oppimistamme, kasvuamme ja kykyämme kokea iloa. Lunastaakseen meidät lankeemuksen vaikutuksista taivaallinen Isä antoi Vapahtajan – Jeesuksen Kristuksen. Kristuksella on voima lunastaa maailma ja kaikki siinä olevat lankeemuksen vaikutuksista.

Mikä on Aadamin ja Eevan lankeemus?

Aadamin ja Eevan lankeemus viittaa valintaan, jonka he tekivät rikkoen Jumalan lakia, mikä teki heistä kuoleman alaisia ja erotti heidät Hänen luotaan. Lankeemus toi maailmaan fyysisen ja hengellisen kuoleman. Se oli välttämätön osa taivaallisen Isän suunnitelmaa, koska vasta lankeemuksen jälkeen Aadam ja Eeva saattoivat saada lapsia. Siten lankeemus mahdollisti sen, että Jumala voi toteuttaa ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän” (Moos. 1:39).

Yleiskatsaus aiheeseen: Aadamin ja Eevan lankeemus

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Tahdonvapaus, Jeesuksen Kristuksen sovitus, Luominen, Elämä kuolevaisuudessa, Pelastussuunnitelma

Osa 1

Aadam ja Eeva käyttivät tahdonvapautta

Kuva
Aadam ja Eeva näyttävät huolestuneilta

Aadam ja Eeva olivat ensimmäiset Jumalan lapsista, jotka tulivat maan päälle. He elivät viattomuuden tilassa Eedenin puutarhassa, mikä tarkoittaa, ettei heillä ollut lapsia eivätkä he kokeneet iloa eivätkä kurjuutta (ks. 2. Nefi 2:23). Puutarhassa oli kaksi erityisen merkittävää puuta – elämän puu sekä hyvän- ja pahantiedon puu (ks. Moos. 3:9). Jumala kielsi Aadamia ja Eevaa syömästä hyvän- ja pahantiedon puun hedelmää (ks. Moos. 3:17). Jos he noudattaisivat käskyä, he voisivat jäädä puutarhaan. Jos he söisivät hedelmää, he kokisivat kuoleman.

Jumala tähdensi myös, että heillä on moraalinen tahdonvapaus eli voima valita (ks. Moos. 3:16–17). Saatana tuli houkuttelemaan Aadamia ja Eevaa syömään hedelmää. Hän sanoi heille, etteivät he kuolisi vaan heistä tulisi viisaita kuten taivaallinen Isä (ks. Moos. 4:10–11). Kun Aadam ja Eeva päättivät syödä hedelmää, heidän silmänsä avautuivat ja he saivat tietoa, mutta he kokivat myös hengellisen kuoleman, ja lopulta heidät karkotettiin Herran luota (ks. OL 29:40–41). Heistä tuli myös kuolevaisia, ja he altistuivat kivulle, sairaudelle, kuolemalle ja muille tämän langenneen maailman kokemuksille.

Mietittävää

  • Lue 2. Nefi 2:15–16. Mitä opit tahdonvapaudesta ymmärtämällä paremmin lankeemuksen olosuhteita? Mitä opit siitä, miten tärkeää meidän on omalla kohdallamme valita pahan sijaan hyvä? Huomaa, että Lehi käytti näissä jakeissa sanaa ”houkutella”. Kuinka sekä hyvä että paha houkuttelevat meitä nykyään? Mitä tämä opettaa sinulle siitä, että tarvitsemme Vapahtajaa?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Presidentti Dallin H. Oaks on sanonut:

    ”Isä Lehi opetti, että mikäli lankeemusta ei olisi tapahtunut, Aadam ja Eeva ’olisivat jääneet viattomuuden tilaan, kokematta iloa, sillä he eivät tunteneet kurjuutta’ (2. Nefi 2:23). Ilman vastakohtaisuuden kokemusta kuolevaisuudessa ’kaiken on oltava osista syntyvä kokonaisuus’, jossa ei olisi onnea eikä kurjuutta (jae 11). – –

    ’Aadam lankesi, jotta ihmisiä voisi olla, ja ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo’ [jae 25].”

    Mitä opit presidentti Oaksin ja Lehin Mormonin kirjassa esittämien opetusten pohjalta siitä, miksi tarvitaan vastakohtaisuutta?

Opi lisää

Osa 2

Jeesus Kristus voitti lankeemuksen vaikutukset

Kuva
Aadam ja Eeva sekä karitsa

Aadamin ja Eevan lankeemus sai aikaan heidän ja Jumalan välille eron, josta käytetään nimitystä hengellinen kuolema. Koska heidän ruumiistaan tuli kuolevainen, he olivat myös fyysisen kuoleman alaisia ja he joutuivat vastakohtaisuuden tilaan tässä maailmassa, missä synti olisi mahdollista. Hengellinen ja fyysinen kuolema ja lopulta synti estäisivät kaikki Aadamia ja Eevaa ja heidän jälkeläisiään palaamasta Jumalan luo.

Äärettömässä rakkaudessaan lapsiaan kohtaan taivaallinen Isä antoi Vapahtajan, jonka ansiosta Aadam ja Eeva voivat – ja me kaikki voimme – tehdä parannuksen synnistä. Jeesus Kristus maksaisi syntiemme hinnan. Hän kärsisi myös jokaisen koskaan elävän miehen, naisen ja lapsen tuskat, kuten syntiemme, vammojemme, sairauksiemme ja menetystemme aiheuttamat tuskat. Hän kuolisi ja nousisi ylös kuolleista, jotta me kaikki voisimme elää jälleen. Jeesuksen Kristuksen vertaansa vailla olevan lahjan kautta Jumala mahdollisti meille sen, että voimme tehdä parannuksen synneistä, oppia, edistyä ja lopulta palata elämään Hänen luokseen.

Lähdettyään Eedenin puutarhasta Aadam ja Eeva olivat kuuliaisia Herran käskyille, kuten uhrasivat katraidensa esikoiset Herralle uhrina. Myöhemmin he saivat tietää, että tämän uhrin tarkoituksena oli auttaa heitä muistamaan, että Jeesus Kristus antaisi henkensä uhrina meidän kaikkien puolesta. (Ks. Moos. 5:4–8.)

Mietittävää

  • Lue Moos. 5:11. Tässä jakeessa Eeva esitti lyhyesti sen, mitä hän oppi heidän lankeemuksestaan. Vaikka me koemme usein, että lankeemus toi tuskan ja kärsimyksen maan päälle, Eeva ei selvästikään mainitse näitä asioita. Mistähän syystä Eeva päätti puhua lankeemuksesta siten kuin hän puhui? Mitä voimme oppia Eevalta elämämme tarkoituksista?

    Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

    ”Koska Jeesus Kristus voitti tämän langenneen maailman ja koska Hän on suorittanut sovituksen meidän kaikkien puolesta, myös te voitte voittaa tämän synnin kyllästämän, itsekeskeisen ja usein uuvuttavan maailman.

    Koska äärettömän sovitustyönsä kautta Vapahtaja on lunastanut meistä jokaisen heikkoudesta, virheistä ja synnistä ja koska Hän on kokenut jokaisen tuskan, huolen ja taakan, joita teillä on koskaan ollut, niin kun te todella teette parannuksen ja pyydätte Hänen apuaan, te voitte nousta tämän nykyisen vaarallisen maailman yläpuolelle.”

    Kuinka voimme voittaa tämän langenneen kuolevaisen maailman? Milloin olet kokenut Vapahtajan auttavan sinua maailman voittamisessa?

Yhdessä oppimisen toimintoja

  • Lukekaa yhdessä Joh. 3:16, ja pyydä sitten ryhmän jäseniä kertomaan, mitä tämä jae heidän mielestään tarkoittaa. Lukekaa sitten Moos. 5:9, jossa kuvaillaan Jeesuksen Kristuksen tehtävää meidän Lunastajanamme. Pyydä ryhmän jäseniä kertomaan, mitä he oppivat näiden jakeiden perusteella Jumalan rakkaudesta sekä Kristuksen uhrin ja ylösnousemuksen lahjasta, jonka ansiosta voimme voittaa lankeemuksen vaikutukset.

  • Lukekaa yhdessä Alma 7:11–13 ja pankaa merkille jokainen sana, joka kuvaa jotakin, mitä koemme tässä langenneessa maailmassa. Saatatte esimerkiksi huomata sanat ”koetukset” ja ”sairaudet”. Laadi näistä sanoista luettelo ryhmän jäsenten nähtäväksi. Lukekaa sitten jakeet uudelleen ja kiinnittäkää tällä kertaa huomiota sanoihin, jotka kuvailevat sitä, mitä Kristus on tehnyt meidän hyväksemme. Kirjoita nämä sanat toiseksi luetteloksi ensimmäisen luettelon viereen. Mitä tämä harjoitus opettaa teille siitä, mikä yhteys on Aadamin ja Eevan lankeemuksella sekä Jeesuksen Kristuksen tehtävällä Vapahtajanamme?

Opi lisää

Osa 3

Aadamin ja Eevan lankeemus oli välttämätön osa Jumalan suunnitelmaa

Kuva
Aadam ja Eeva lasten kanssa

Aadamin ja Eevan lankeemuksen ansiosta meillä kaikilla on mahdollisuus saada fyysinen ruumis ja kokea kuolevaisen elämän iloa ja vaikeuksia. Meillä on myös päivittäin tilaisuuksia käyttää moraalista tahdonvapauttamme. Koska olemme erossa Jumalasta emmekä muista kuolevaisuutta edeltävää elämäämme, meidän täytyy oppia ja kasvaa uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ja omien kokemustemme kautta.

Kaikki tämä on välttämätöntä Jumalan suunnitelmassa meidän iankaikkiseksi onnellisuudeksemme. Jotta voimme palata Hänen luokseen ja tulla Hänen kaltaisikseen, meidän tulee käyttää tahdonvapauttamme ja valita pahan sijaan hyvä. Kun käymme läpi tätä oppimisprosessia, me teemme virheitä. Mutta Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa ansiosta me voimme voittaa syntimme, saada anteeksi ja tulla puhtaiksi, jolloin voimme jonakin päivänä palata Jumalan luo ja tulla Hänen kaltaisikseen.

Mietittävää

  • Lue 2. Nefi 2:11, 15 ja kiinnitä huomiota vastakohtaisuuden rooliin Jumalan suunnitelmassa. Mitä opit näiden jakeiden perusteella vastakohtaisuuden tarpeesta? Kuinka vastakohtaisuuden tarkoituksen ymmärtäminen vaikuttaa siihen, mitä ajattelet koettelemuksistasi?

  • Lankeemus toi maailmaan sekä kärsimyksen että ilon. Lue 1. Kor. 15:21–22 ja 2. Nefi 2:19–25 ja pane merkille, mitkä siunaukset tulivat kaikkien ihmisten ulottuville lankeemuksen jälkeen. Mitä saat näiden kohtien perusteella tietää elämän tarkoituksesta?

Yhdessä oppimisen toimintoja

  • Tiedämme nykyajan kirjoitusten pohjalta, mitä Aadam ja Eeva ajattelivat rikkomuksestaan. Lukekaa yhdessä Moos. 5:10–11. Voisi olla tehokasta antaa jonkun miehen lukea jae 10 ja naisen lukea jae 11, mikä auttaa ryhmän jäseniä kuvittelemaan, että Aadam ja Eeva puhuvat. Kerro ryhmällesi ajatuksiasi näistä jakeista. Kuinka Aadamin ja Eevan usko Jeesukseen Kristukseen on mahtanut auttaa heitä näkemään rikkomuksensa siten kuin he näkivät sen?

  • Mikä tuo sinulle iloa? Pyydä luokan jäseniä kertomaan, mitä he vastaisivat tähän kysymykseen. Lukekaa sitten yhdessä 2. Nefi 2:25. Miksi Lehi mahtoi opettaa pojalleen, että ”ihmiset ovat, jotta heillä voisi olla ilo”? Miten Aadamin ja Eevan lankeemus liittyy iloon? Pyydä ryhmän jäseniä kertomaan ajatuksistaan.

Opi lisää

Muuta lähdeaineistoa: Aadamin ja Eevan lankeemus

Tulosta