Kirjasto
Tahdonvapaus


”Tahdonvapaus”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Nainen seisoo haarautuvan polun edessä

Evankeliumin opiskeluopas

Tahdonvapaus

Lahja valita ja toimia omasta puolestamme

Ennen syntymääsi elit Jumalan henkipoikana tai -tyttärenä. Opit taivaallisen Isän suunnitelmasta, jonka mukaan voit edistyä ja tulla Hänen kaltaisekseen. Hän antoi sinulle moraalisen tahdonvapauden lahjan, mikä tarkoittaa, että sinulla on vapaus joko seurata Jumalaa ja Hänen suunnitelmaansa tai olla seuraamatta (ks. OL 101:78). Tahdonvapauden periaate antaa sinulle voiman toimia omasta puolestasi (ks. 2. Nefi 2:16). Se tarkoittaa myös sitä, että otat vastuun valinnoistasi (ks. Hel. 14:29–31).

Kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa Saatana ”pyrki hävittämään ihmisen tahdonvapauden” (Moos. 4:3) ja monet seurasivat häntä (ks. OL 29:35–36). Se, että olet täällä maan päällä, tarkoittaa sitä, että käytit tahdonvapauttasi hyväksyen Jumalan suunnitelman ja seuraten Häntä (ks. Abr. 3:24–26, 28). Pyhän Hengen johdatuksella Jumala vahvistaa sinua, kun pyrit käyttämään moraalista tahdonvapautta seurataksesi Häntä. Kun päätät olla vanhurskas, koet suurempaa rauhaa ja iloa ja lopulta tulet kelvolliseksi saamaan iankaikkisen elämän.

Mitä on tahdonvapaus?

Jumala on antanut lapsilleen kyvyn ja etuoikeuden toimia ”omasta puolestaan eikä olemaan toiminnan kohteita” (2. Nefi 2:26). Tämä tarkoittaa, että voimme valita, noudatammeko Jumalan käskyjä vai emme. Me koemme valinnoistamme seurauksia – hyviä tai huonoja. Jumala kuvaili tätä lahjaa ”moraaliseksi tahdonvapaudeksi” (ks. OL 101:78).

Yleiskatsaus aiheeseen: Tahdonvapaus ja vastuu

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Pelastussuunnitelma, Kuolevaisuutta edeltävä elämä, Elämä kuolevaisuudessa, Kuuliaisuus 

Osa 1

Olet vastuussa valinnoista, joita teet tässä elämässä

Kuva
Nainen kävelemässä kadulla

Teet joka päivä satoja valintoja siinä, mitä ajattelet, sanot ja teet. Presidentti Thomas S. Monson sanoi: ”Joillakin valinnoilla ei ole mitään merkitystä asioiden iankaikkisessa suunnitelmassa, kun taas toisilla on erittäin paljon merkitystä.” Jumalan avulla voit tietää, millä valinnoilla on eniten merkitystä.

Yhtenä syynä siihen, miksi Jumala lähettää lapsensa maan päälle, on koetella heitä, jotta nähtäisiin, ”tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:25). Tässä maailmassa huomaat, että ”kaikessa on vastakohtaisuutta” (2. Nefi 2:11), lukemattomia tilaisuuksia käyttää tahdonvapauttasi. Jonakin päivänä sinua pidetään tilivelvollisena ajatuksistasi, sanoistasi ja teoistasi (ks. Moosia 4:30). Se, kuinka käytät moraalista tahdonvapauttasi, muovaa kokemustasi tässä elämässä ja tulevassa maailmassa.

Mietittävää

  • Vanhin David A. Bednar on selittänyt: ”Kaikkien Jumalan luotujen suuressa piirissä on toimijoita ja toiminnan kohteita (ks. 2. Nefi 2:13–14). – – Tahdonvapauden ansiosta te ja minä olemme toimijoita, ja etupäässä meidän on määrä toimia eikä vain olla toiminnan kohteina.” Kuinka tämä lausunto selventää Jumalan lasten ja Hänen muiden luomistöidensä välistä eroa? Miksi moraalisen tahdonvapauden periaate mahtaa olla olennainen osa Jumalan suunnitelmaa Hänen lastensa pelastukseksi?

  • Voisit lukea jakeista 2. Nefi 2:26–29, mitä Lehi opetti pojalleen Jaakobille tahdonvapauden tärkeydestä. Kuinka kuvailisit tässä kohdassa mainittuja vapauden ja orjuuden kokemuksia? Mitä tämä kohta opettaa sinulle siitä, kuinka voit valita iankaikkisen elämän?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Katso video ”The Ten Virgins” [Kymmenen morsiusneitoa] (1.40) tai lukekaa yhdessä vertaus kymmenestä morsiusneidosta jakeista Matt. 25:1–13. Keskustelkaa siitä, mitä tämä vertaus opettaa tahdonvapaudesta. Puhukaa siitä, millä tavoin voitte päättää valmistautua kohtaamaan Vapahtajan.

Opi lisää

Osa 2

Jeesus Kristus päätti tehdä Isän tahdon kaikessa

Kuva
Nuori Jeesus Kristus opettaa miehiä

Kun Jeesus oli 12-vuotias, Maria ja Joosef huomasivat, ettei Hän ollut heidän perheensä mukana, kun he matkasivat Jerusalemista kotiin. He löysivät Hänet temppelistä vastaamassa niiden kysymyksiin, jotka tutkivat Jumalan lakia. Maria kysyi Jeesukselta, oliko Hän tietoinen siitä, että he olivat etsineet Häntä. Jeesus vastasi: ”Ettekö tienneet, että minun tulee olla Isäni luona?” (Luuk. 2:49.) Jeesus teki päätökset aina Isänsä tahdon perusteella (ks. Luuk. 22:42; 3. Nefi 11:11; 27:13). Jeesus Kristus on täydellinen esimerkki siitä, kuinka käyttää moraalista tahdonvapautta oman edun tavoittelun ja synnin sijaan vanhurskauden valitsemiseen.

Mietittävää

  • Jeesus Kristus kohtasi kiusauksia eläessään kuolevaisuudessa, aivan kuten mekin (ks. Hepr. 4:15; Moosia 3:7; Alma 7:11). Lue Matt. 4:1–11. Mitä voit oppia Jeesuksen vastauksesta, kun Saatana yritti saada Hänet valitsemaan väärin?

  • Puheessa ”Maailman voittaminen ja levon löytäminen” presidentti Russell M. Nelson sanoi: ”Mitä maailman voittaminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että voitamme kiusauksen välittää enemmän tämän maailman asioista kuin siitä, mikä on Jumalan. Se on sitä, että luotamme Kristuksen oppiin enemmän kuin ihmisfilosofioihin. Se on sitä, että iloitsemme totuudesta, tuomitsemme petoksen ja tulemme nöyriksi Kristuksen seuraajiksi [ks. 2. Nefi 28:14]. Se on sitä, että päätämme pidättäytyä kaikesta, mikä karkottaa Hengen. Se on sitä, että olemme valmiita ’luopumaan’ jopa lempisynneistämme [ks. Alma 22:18].” Kuinka Jeesuksen Kristuksen esimerkin noudattaminen voi ohjata pyrkimyksiäsi voittaa maailma?

  • Mitkä asiat voivat estää sinua alistumasta Isän tahtoon? Mitä voit tehdä alistuaksesi Hänen tahtoonsa täydemmin?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Usein valintamme eivät ole oikean ja väärän tai hyvän ja pahan välillä. Lukekaa yhdessä presidentti Dallin H. Oaksin seuraavat sanat: ”Harkitessamme eri vaihtoehtoja meidän tulee muistaa, ettei riitä, että jokin on hyvää. Toiset vaihtoehdot ovat parempia ja edelleen toiset parhaita. Vaikka jokin tietty vaihtoehto maksaisi enemmän, sen paljon suurempi arvo voi tehdä siitä parhaan vaihtoehdon.” Puhukaa siitä, mitkä periaatteet voivat opastaa teitä valitessanne vaihtoehtoja, jotka ovat hyviä, parempia tai parhaita. Mitä voitte oppia Jeesuksen Kristuksen esimerkistä, kun teette niitä valintoja?

Opi lisää

Osa 3

Anna Jumalan vallita elämässäsi

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Meillä kaikilla on tahdonvapaus. – – Voimme valita sen, että annamme Jumalan vallita elämässämme tai emme. Voimme valita sen, että annamme Jumalan olla voimallisin vaikuttaja elämässämme tai emme.” Kun päätät auliisti seurata Jumalaa tekemissäsi valinnoissa, osoitat, että Hänen suunnitelmansa on etusijalla elämässäsi.

Se, että päätät uskoa, on yksi ensimmäisistä askelista, kun haluat käyttää tahdonvapauttasi oikein. Uskon harjoittaminen Jeesukseen Kristukseen lisää uskoasi ja luottamustasi Häneen. Kristus haluaa myös, että uskot Hänen sanoihinsa, jotka ilmoitetaan Hänen profeettojensa kautta, kun Hänen evankeliuminsa täyteyden palauttaminen jatkuu. Kun päätät uskoa ja luottaa, saat suurempaa hengellistä ymmärrystä ja selkeyttä tehdessäsi päätöksiä. Halusi olla kuuliainen kasvaa, ja valitset todennäköisemmin polun, joka johtaa iankaikkiseen elämään.

Mietittävää

  • Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Pysykää liittopolulla. Teidän sitoumuksenne seurata Vapahtajaa tekemällä Hänen kanssaan liittoja ja sitten pitämällä ne liitot avaa mahdollisuuden jokaiseen hengelliseen siunaukseen ja etuoikeuteen, joka on miesten, naisten ja lasten saatavilla kaikkialla.” Mitkä valinnat ovat auttaneet sinua edistymään Herran liittopolulla? Mitä sellaisia valintoja aiot tehdä, jotka auttavat sinua pysymään polulla?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Pyydä muita kertomaan kokemuksista, jolloin elämä ei sujunut niin kuin he odottivat. Keskustelkaa ajatuksista ja tunteista, joita tällaiset kokemukset voivat saada aikaan. Voisitte lukea yhdessä Jes. 55:8–9 ja keskustella siitä, miksi periaate siitä, että annamme Jumalan vallita, tuo rauhaa ja luottamusta.

Opi lisää

Muuta lähdeaineistoa: Tahdonvapaus

Tulosta