Bibliotheek
God de Vader aanbidden


ā€˜God de Vader aanbiddenā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
man in gebed

Evangeliestudiewijzer

God de Vader aanbidden

God onze liefde en toewijding betonen

Toen Jezus Christus werd gevraagd wat het grootste gebod was, antwoordde Hij: ā€˜U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstandā€™ (MattheĆ¼s 22:37). Jezus liet zijn hele sterfelijk leven op volmaakte wijze zien hoe we God de Vader moeten liefhebben. Hij deed ā€˜in alle dingen [ā€¦] de wil van de Vader [ā€¦] vanaf het beginā€™ (3Ā Nephi 11:11). Als je bedenkt hoeveel onze hemelse Vader voor je heeft gedaan, zul je merken dat je liefde voor Hem en je verlangen om Hem te gehoorzamen toenemen (zie Mosiah 2:20ā€“24). Aanbidding is een belangrijke manier waarop we onze dankbaarheid voor de liefde van onze Vader uiten en laten zien dat we dichter tot Hem willen komen.

Wat betekent het om God de Vader te aanbidden?

God aanbidden houdt in dat we Hem onze liefde, gehoorzaamheid, eerbied, diensten, lofprijzing, dankbaarheid en toewijding bewijzen. Onze hemelse Vader gebiedt zijn kinderen om zowel samen met andere gelovigen als persoonlijk te aanbidden. Onze aanbidding toont niet alleen onze liefde voor God en onze toewijding aan Hem, maar geeft ons ook de kracht om zijn geboden te onderhouden.

Overzicht onderwerp: Aanbidden

Aanverwante evangeliestudiewijzers: God de Vader, Gebed, Avondmaal, Tempels, Het evangelie van Jezus Christus naleven

Sectie 1

We aanbidden God de Vader in de naam van Jezus Christus

Afbeelding
man en vrouw bidden

God de Vader is het Opperwezen van het heelal. Als zodanig heeft Hij een plan voor het heil en de verhoging van zijn kinderen opgesteld. Hij heeft zijn Zoon Jezus Christus naar de aarde gezonden om een zoenoffer voor ons allen te brengen. Om de zegeningen van het plan van onze Vader te ontvangen, moeten we in Hem geloven en ernaar streven om alles te doen wat Hij gebiedt.

Mozes kreeg het gebod: ā€˜Aanbid God, want Hem alleen zult u dienenā€™ (Mozes 1:15). Eeuwen later, toen de duivel Jezus kwam verzoeken om hem te aanbidden, antwoordde Jezus: ā€˜De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienenā€™ (zie MattheĆ¼s 4:8ā€“10). Vanaf het begin heeft God de Vader zijn kinderen geboden om ā€˜alles wat u doet, in de naam van de Zoon [te] doenā€™ (Mozes 5:8). In onze tijd werd Joseph Smith geboden: ā€˜U zult [God] dienen in de naam van Jezus Christusā€™ (Leer en Verbonden 59:5).

Als we onze hemelse Vader als de hoogste prioriteit in ons leven stellen, komen we dichter tot Hem. God gebood de kinderen van IsraĆ«l: ā€˜U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebbenā€™ (Exodus 20:3). De afgoderij waarover in de Schriften wordt gesproken, vindt tegenwoordig plaats als we andere dingen of mensen belangrijker vinden dan God en het onderhouden van zijn geboden (zie Exodus 20:4ā€“5; Leer en Verbonden 1:15ā€“16). Als we God daarentegen tonen dat we Hem met heel ons hart liefhebben, zoals Hij van ons houdt, voelen we ons dichter bij Hem en gaan we meer op Hem lijken. De belangrijkste manier om God de Vader te aanbidden, is om door geloof en bekering tot zijn Zoon Jezus Christus te komen, en het pad naar het eeuwige leven te bewandelen (zie Johannes 17:3). Wie van onze hemelse Vader het middelpunt van hun aanbidding maken, kunnen op een dag zoals Hij worden (zie Leer en Verbonden 93:19ā€“20).

Om over na te denken

  • Om God nederig en in aanbidding te benaderen, is het essentieel om ervoor te kiezen te geloven dat onze hemelse Vader bestaat en op zijn wijsheid en macht te vertrouwen. Lees Mosiah 4:9ā€“10. Wanneer heeft je geloof in God je ertoe gebracht om naar zijn hulp en vergeving te streven? Waarom is ons regelmatig inspannen om ons te bekeren en onze zonden te verzaken een belangrijk aspect van ware aanbidding?

  • In zijn tijd op aarde heeft Jezus Christus ons laten zien hoe we onze hemelse Vader kunnen aanbidden. Lees Johannes 5:19ā€“20 en overdenk wat er in deze tekst over aanbidding staat. Op welke manieren kunnen we meer over de werken van de Vader en de Zoon te weten komen? Hoe bereidt studie van Gods werk in de Schriften je voor om Hem te aanbidden?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜Ik ben een Zoon van Godā€™ (6:30). Bespreek wat iedereen voelde toen ze over de heilige ervaring van Mozes met God hoorden. Hoe kunnen we tegen verleiding worden beschermd als we God de hoogste prioriteit geven? Hoe bereiden onze inspanningen om God te aanbidden ons voor op moeilijkheden?

Meer weten

Sectie 2

Je kunt geestelijke kracht opdoen als je met andere mensen samenkomt om God te aanbidden

Afbeelding
mensen in de kerk

Leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen komen wekelijks in hun plaatselijke kerkgemeentes bijeen om te bidden, aan het avondmaal deel te nemen, lofzangen te zingen, over het evangelie te leren en hun band met elkaar te versterken. De Heer heeft de heiligen geboden om ā€˜naar het huis van gebed [te] gaan en uw offeranden [te] offeren op mijn heilige dagā€™ (Leer en Verbonden 59:9). De algemene conferentie, die twee keer per jaar wordt gehouden, is een belangrijk evenement waar kerkleiders geĆÆnspireerde raad aan de kerkleden over de hele wereld geven. Deelname aan georganiseerde kerkdiensten is een essentiĆ«le manier om God de Vader te aanbidden.

De leden van de kerk aanbidden niet alleen op de sabbat, maar ook in de tempel. In het huis des Heren ontvangen kerkleden priesterschapsverordeningen die hen op het eeuwige leven voorbereiden. Als we de verbonden die bij die verordeningen horen sluiten en nakomen, worden we voorbereid om met God te communiceren, wat betekent dat we de Geest van de Heer kunnen voelen en vrede, kracht en zelfs persoonlijke openbaring kunnen ontvangen.

Om over na te denken

  • In het Boek van Mormon wordt omschreven hoe leden van de kerk van Christus bijeenkwamen om God te aanbidden. Lees Moroni 6:5ā€“9. In welke opzichten lijkt hun aanbidding op wat de leden van de kerk tegenwoordig doen? Hoe zou je de zegeningen van sabbatheiliging beschrijven aan iemand die je voor de kerk wilt uitnodigen?

  • Bij de inwijding van de Kirtlandtempel in 1836 bad de profeet Joseph Smith dat ā€˜allen die de drempel van het huis des Heren overschrijden [Gods] macht zullen voelenā€™ (Leer en Verbonden 109:13). Wanneer heb je Gods macht gevoeld toen je tijd had gemaakt om in het huis des Heren te aanbidden?

  • Lees de toespraak ā€˜De zegeningen van aanbiddingā€™ van bisschop Dean M. Davies en ga na hoe oprechte aanbidding je als discipel van Jezus Christus kan helpen groeien. Welke ideeĆ«n of ingevingen krijg je bij het lezen van de toespraak over je eigen inspanningen om te aanbidden?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Jezus Christus heeft in deze tijd zijn kerk gesticht om zijn volgelingen tot zegen te zijn. President Dallin H. Oaks heeft tijdens de algemene oktoberconferentie van 2021 de noodzaak van een kerk besproken. Lees samen ā€˜De noodzaak van een kerkā€™ en let op enkele zegeningen die we ontvangen als we samen met andere gelovigen aanbidden. Waarom is deelname aan erediensten in de kerk essentieel voor iemands geestelijke groei en vooruitgang?

Meer weten

Sectie 3

God aanbidden kan een onderdeel van je dagelijks leven worden

Afbeelding
vrouw bij tempel

Alma, een profeet uit het Boek van Mormon, predikte het evangelie onder de armen, die uit de openbare erediensten werden geworpen ā€˜wegens de grofheid van hun kledingā€™ (Alma 32:2; zie ook vers 1ā€“12). Hij legde uit dat aanbidding veel meer is dan alleen bijeenkomsten bijwonen: ā€˜Zie, u hebt gezegd dat u uw God niet kunt aanbidden omdat u uit uw synagogen bent geworpen. [ā€¦] Indien u denkt God niet te kunnen aanbidden, vergist u zich zeerā€™ (Alma 33:2). Naast geregelde aanbidding tijdens de zondagse kerkdiensten kun je bij alles wat je doet het gevoel hebben dat je God aanbidt. Je kunt een houding van aanbidding ontwikkelen door je in gebed tot je hemelse Vader te wenden (zie Alma 32:3ā€“11; 37:36) en je dankbaarheid voor je zegeningen te uiten (zie Alma 34:38). Je kunt je voorbereiden om met God te communiceren door naar opbouwende muziek te luisteren (zie Leer en Verbonden 25:12).

Om over na te denken

  • De Samaritaanse vrouw bij de bron veronderstelde dat aanbidding alleen op heilige plekken mogelijk was. Lees Johannes 4:19ā€“26. Wat leerde Jezus deze vrouw over ware aanbidding? Hoe kun je het gevoel ontwikkelen dat je God aanbidt?

  • Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ā€˜[Het] is van groot belang voor mij, dat ik te allen tijde en onder alle omstandigheden door gebed de troon van genade mag naderen, dat mijn hemelse Vader mijn smeekbede zal aanhoren. Dat mijn Voorspraak, Hij die geen zonde begaan heeft en wiens bloed vergoten is, mijn zaak zal bepleiten.ā€™ Welke invloed heeft het op je verlangen om je hemelse Vader te aanbidden als je je tot de Heiland wendt?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Als we naar goede muziek luisteren, kunnen we een verlangen ontwikkelen om God te aanbidden. Opbouwende teksten kunnen onze gedachten richten op onze hemelse Vader en op de zegeningen die Hij ons in zijn barmhartigheid schenkt. Maak een lijst met liederen waardoor jullie Gods liefde voelen. Bespreek samen enkele mogelijke redenen waarom God ā€˜het gezang van de rechtvaardigenā€™ als een gebed beschouwt (Leer en Verbonden 25:12).

Meer weten

Noten

  1. DeanĀ M. Davies, ā€˜De zegeningen van aanbiddingā€™, Liahona, november 2016, 93ā€“95.

  2. DallinĀ H. Oaks, ā€˜De noodzaak van een kerkā€™, Liahona, november 2021, 24ā€“26.

  3. D.Ā Todd Christofferson, ā€˜Ik weet in wie ik mijn vertrouwen heb gesteldā€™, De Ster, juli 1993,Ā 81.

Afdrukken