Bibliotheek
God de Vader


ā€˜God de Vaderā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
onze hemelse Vader en Jezus Christus verschijnen aan Joseph Smith

Evangeliestudiewijzer

God de Vader

De Vader van onze geest, die ieder van ons volmaakt liefheeft

In het boek Openbaring wordt God afgebeeld als koning op een troon (zie Openbaring 3:21; 4:2, 10; 5:1). Maar we kunnen Hem ook op persoonlijke wijze zien. Als onze liefhebbende hemelse Vader geeft Hij echt om ons: onze gevoelens, onze ervaringen, onze wensen en onze dromen. De leden van het Quorum der Twaalf Apostelen hebben geschreven: ā€˜Het is veelzeggend dat van alle titels van respect, eer en bewondering waarmee [God] wordt aangeduid, Hij ons heeft gevraagd om Hem als Vader aan te spreken.ā€™

Wie is onze hemelse Vader?

God de Vader is het Opperwezen waarin we geloven, dat wij aanbidden en tot wie we bidden. Hij is de Auteur van het plan van heil en verhoging. God is de Vader van onze geest en Hij houdt van ons. Het is zijn werk en heerlijkheid om ā€˜de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengenā€™ (Mozes 1:39). Hij is volmaakt, almachtig en alwetend. Hij ā€˜heeft een lichaam van vlees en beenderen, even tastbaar als dat van de mensā€™ (Leer en Verbonden 130:22).

Overzicht onderwerp: God de Vader

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Godheid, Kinderen van God, Voorsterfelijk leven, God de Vader aanbidden, Eeuwig leven

Sectie 1

We kunnen God kennen

Toen Hij in GethsĆ©manĆ© leed, bad Jezus Christus tot onze hemelse Vader: ā€˜En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebtā€™ (Johannes 17:3). Omdat God van ons houdt, moedigt Hij ons aan om Hem te leren kennen zodat we het eeuwige leven kunnen beĆ«rven. Hoe meer we te weten komen over onze hemelse Vader, hoe meer we zoals Hij willen worden.

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

Meer weten

Sectie 2

Wij zijn allemaal geestzoons en -dochters van God

Afbeelding
man staat op berg en kijkt naar de zonsondergang

Hoewel er binnen het mensdom veel verscheidenheid is, is er Ć©Ć©n verenigende waarheid, namelijk dat we allemaal kinderen van een liefdevolle hemelse Vader zijn (zie HebreeĆ«n 12:9). ā€˜Ieder mens ā€“ man of vrouw ā€“ is geschapen naar het beeld van God. Ieder is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft ieder een goddelijke aard en bestemming.ā€™ (ā€˜Het gezin: een proclamatie aan de wereldā€™, Evangeliebibliotheek.)

God wil dat al zijn kinderen blijvende vreugde in dit leven hebben en in de eeuwigheid de zegening van bij Hem wonen ontvangen.

Om over na te denken

  • God belooft de getrouwen rijkelijk te zegenen op een manier die ons begrip te boven gaat (zie 1Ā Korinthe 2:9ā€“10). Hij heeft in de Schriften veel over die zegeningen verteld. Bestudeer Leer en Verbonden 76:50ā€“70 en let op de zegeningen die hen die God volgen te wachten staan.

  • Bekijk eventueel ā€˜Aardse Vader, hemelse Vaderā€™ (3:59). Hoe kunnen we door onze gezinstaken op aarde in geringe mate een beeld krijgen van wie God wil dat wij worden?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bestudeer Genesis 1:26ā€“27. Wat hebben we met God gemeen? Waarom is het nuttig om te weten dat we niet alleen geestkinderen van God zijn, maar dat ons lichaam ook naar zijn beeld is geschapen?

Sectie 3

Je kunt je band met je hemelse Vader versterken

Afbeelding
vrouw in gebed

Als we ons dichter bij familieleden of vrienden willen voelen, doen we vaak dingen zoals met ze praten, tijd met ze doorbrengen en proberen ze beter te begrijpen. Onze hemelse Vader wil dat we dicht bij Hem zijn ā€“ en Hij wil dicht bij ons zijn. Hij nodigt ons uit: ā€˜Nader tot Mij en Ik zal tot u naderenā€™ (Leer en Verbonden 88:63). Denk je eens in wat het betekent dat het machtigste wezen in het heelal met ons wil communiceren en dicht bij ons wil zijn.

We kunnen ons het voorsterfelijke leven bij God niet herinneren. Maar president Ezra Taft Benson heeft uitgelegd: ā€˜Als we door de sluier naar de andere kant gaan, zal niets ons meer verbazen dan hoe goed we onze Vader kennen en hoe vertrouwd zijn gezicht eruitziet.ā€™

Om over na te denken

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Je kunt de aanwezigen vragen iets te zoeken dat staat voor iets dat onze band met onze hemelse Vader kan versterken. Laat ze vertellen wat ze hebben gevonden en waar dat voor staat. Bespreek samen iets waar jullie allemaal aan kunnen werken om dichter tot God te komen.

Meer weten

Noten

  1. ā€˜Father, Consider Your Waysā€™, Ensign, juni 2002,Ā 12.

  2. Ezra Taft Benson, ā€˜Jesus Christ ā€“ Gifts and Expectationsā€™, Ensign, december 1988,Ā 6.

Afdrukken