Bibliotheek
Genade


ā€˜Genadeā€™, Onderwerpen en vragen (2023)

Afbeelding
Christus troost vrouwen

Evangeliestudiewijzer

Genade

Gods gave van liefde, barmhartigheid en hulp

God houdt van en zorgt voor jou en al zijn kinderen. In zijn barmhartigheid schenkt Hij ons goddelijke hulp, die in de Schriften ā€˜genadeā€™ wordt genoemd. Gods genade is mogelijk dankzij de verzoening van Jezus Christus. We schieten allemaal tekort in onze inspanningen om Gods geboden te onderhouden, dus we kunnen de gave van genade niet verdienen. Onze hemelse Vader schenkt ons daarentegen vrijelijk genade en stelt ons in staat om rijke zegeningen te ontvangen. Als je ernaar streeft om je geloof in Jezus Christus te vergroten, zul je talloze voorbeelden van zijn genade en welwillendheid in je leven herkennen.

Wat is genade?

Genade is de gave van goddelijke hulp en kracht die we door de verzoening van Jezus Christus van onze hemelse Vader ontvangen. In de Schriften wordt vaak over genade gesproken als de instaatstellende kracht en geestelijke genezing die ons door zijn barmhartigheid en liefde worden geboden. Alle zegeningen en tedere barmhartigheden van God komen door de genade van Jezus Christus tot ons.

Overzicht onderwerp: Genade

Aanverwante evangeliestudiewijzers: Jezus Christus, Verzoening van Jezus Christus, Heil, Geloof in Jezus Christus, Het evangelie van Jezus Christus naleven

Sectie 1

Ga op zoek naar Gods genade in je leven en je zult zijn overvloedige liefde voelen

Afbeelding
jongeren bij de tempel

Als je in onze hemelse Vader en Jezus Christus gelooft, ga je inzien hoeveel Zij voor je hebben gedaan, alleen maar omdat Ze van je houden. We ontvangen veel zegeningen van God, of we de goddelijke bron nu wel of niet herkennen. Andere zegeningen zijn alleen weggelegd voor wie ernaar streven de geboden van onze hemelse Vader te onderhouden, zich van zonde bekeren en zich nederig tot Hem wenden in oprecht gebed om te vragen om wat ze nodig hebben. Toch kan niemand van ons Gods hulp en leiding verdienen (zie Romeinen 3:23ā€“24; Mosiah 2:20ā€“21). Alle goddelijke zegeningen worden door Gods genade gegeven.

Als je goddelijke genade begrijpt, kun je het vertrouwen hebben om dagelijks om Gods hulp te vragen, omdat Hij barmhartig is en bereid is om zijn goddelijke macht voor jou te laten werken (zie HebreeĆ«n 4:14ā€“16; Moroni 8:3). Het aardse leven van Jezus Christus toont ons hoe we geestelijk kunnen groeien en door de genade van onze hemelse Vader een volheid van zegeningen ontvangen (zie Leer en Verbonden 93:12ā€“13). Jezus Christus nodigt je uit om tot Hem en God de Vader te komen en hun genade te ontvangen, zodat je ten volle kunt worden gezegend en worden verheerlijkt zoals Zij zijn (zie Leer en Verbonden 93:19ā€“20).

Om over na te denken

  • Nephi heeft verklaard: ā€˜Mijn ziel verheugt zich in [de] genade [van de Heer]ā€™ (2Ā Nephi 11:5). Wat betekent Gods genade voor jou? Waarom zou Nephi het woord verheugen gebruikt hebben om zijn gevoelens over Gods genade te beschrijven?

  • President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd: ā€˜Een element van Gods genade is dat de vensters van de hemel opengezet worden ā€“ de vensters waardoor God zegeningen van macht en kracht uitstort om ons in staat te stellen tot dingen die anders ver buiten ons bereik zouden liggen.ā€™ Welke stappen kun je nemen om de zegeningen van goddelijke macht en kracht te ontvangen die God je wil geven?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Laat de groepsleden Ether 12:27 lezen. Bespreek voorbeelden van zwakheid die Gods kinderen vaak ervaren. Bespreek de potentiĆ«le verandering die iemand door de goddelijke macht van Gods genade kan doormaken. Vraag de deelnemers te denken aan momenten waarop ze de macht van Gods genade hebben gevoeld. Vraag ze eventueel om daarover te vertellen.

Meer weten

Sectie 2

Je wordt gered dankzij de genade van Jezus Christus

Afbeelding
Christus knielt bij vrouw neer

De profeet Lehi heeft uitgelegd dat ā€˜geen vlees in de tegenwoordigheid van God kan wonen, behalve door de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messiasā€™ (2Ā Nephi 2:8). De grootste uiting van Gods liefde is de verzoening van Jezus Christus, met inbegrip van zijn opstanding. Dankzij dat offer, dat door de genade van Jezus Christus wordt gebracht, redt Hij ons van de permanente greep van de dood en maakt Hij de weg voor ieder van ons vrij om ons van onze zonden te bekeren en vergeving te ontvangen.

God zal niemand dwingen om zijn genade te ontvangen en in zijn tegenwoordigheid terug te keren. Daarom vraagt Hij ons om ons te verzoenen ā€˜met de wil van God en niet met de wil van de duivel en het vlees; [ā€¦] alleen in en door de genade van God [worden we] behoudenā€™ (2Ā Nephi 10:24). Als nederige volgelingen komen we tot Jezus Christus door geloof, bekering, de doop, het ontvangen van de Heilige Geest en ons streven om zijn geboden te onderhouden. Als we dat doen, tonen we ons verlangen om alles te doen wat we kunnen, terwijl we ook erkennen dat zijn genade ons redt (zie 2 Nephi 25:23).

Om over na te denken

  • Lees 2 Nephi 25:23 en denk na over het volgende inzicht van president Dieter F. Uchtdorf:

    ā€˜We worden niet gered ā€œvanwegeā€ alles wat we kunnen doen. Heeft er iemand onder ons alles gedaan wat wij kunnen doen? [ā€¦]

    Ik ben er zeker van dat Nephi wist dat de genade van de Heiland ons toestaat en in staat stelt om zonde te overwinnen. Daarom werkte Nephi zo hard om zijn kinderen en broeders te bewegen ā€œin Christus te geloven en met God te worden verzoendā€ [2Ā Nephi 25:23].

    ā€˜Tenslotte is dĆ”t wat wij wĆ©l kunnen doen! En dat is onze opgave in het sterfelijk leven!ā€™

    Waarom is het belangrijk om genade als een geschenk te zien in plaats van iets wat we moeten verdienen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜Saved by Graceā€™ (1:41) waarin ouderling Dieter F. Uchtdorf over genade spreekt. Bespreek samen het belang van persoonlijke verantwoordelijkheid in Gods plan voor ons heil. Waarom moeten we ons bekeren als we door Gods genade worden gered?

Meer weten

Sectie 3

Genade geeft je de kracht om God en anderen lief te hebben en te dienen

Afbeelding
persoon dient maaltijd op

In de Bible Dictionary staat: ā€˜Door middel van de genade van de Heer kunnen mensen door geloof in de verzoening van Jezus Christus, en door bekering van hun zonden, de kracht en de hulp ontvangen om de goede werken te verrichten die zij anders, op eigen kracht, niet hadden kunnen verrichten.ā€™ (ā€˜Graceā€™.)

Als volgeling van Jezus Christus kun je goddelijke hulp ontvangen om God en anderen te dienen, net zoals de apostel Paulus, die heeft gezegd: ā€˜Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeftā€™ (Filippenzen 4:13). Als we geroepen worden om in Gods koninkrijk te dienen, maakt Hij ons geschikt door genade te verschaffen om zijn werk tot stand te brengen (zie Alma 26:11ā€“13). De gave van genade geeft mensen ook extra kracht om de moeilijkheden van het leven het hoofd te bieden (zie Mosiah 24:14ā€“15; Alma 31:30ā€“35,Ā 38).

Om over na te denken

  • Beeld je in dat je een takje van een boom of struik afbreekt. Bedenk wat er met het takje zal gebeuren nu het van de bron is afgescheiden. Lees Johannes 15:1ā€“11. Wat wilde Jezus zijn discipelen duidelijk maken over de macht die Hij Gods kinderen biedt? Hoe kun je door dit beginsel beter gaan begrijpen hoe genade je kan sterken in je inspanningen om anderen te dienen?

Activiteit om samen met anderen te leren

  • Bekijk de video ā€˜The Atonement Enables Usā€™ (2:18). Bespreek samen welke uitwerking Gods genade heeft op onze inspanningen om goede werken uit te voeren. Waarom is het belangrijk om te bidden voor de genade van de Heer als we anderen willen helpen en dienen?

Meer weten

Afdrukken